Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In dit afstudeeronderzoek wordt de inductieve lesaanpak onder de loep genomen voor het 2de en het 3de jaar secundair onderwijs in de lessen wiskunde. Er wordt nagegaan welke voordelen en nadelen deze aanpak heeft op de betrokkenheid van de leerlingen. Eerst wordt er besproken wat betrokkenheid en de inductieve lesaanpak net inhoudt. Daarna wordt dit gerelateerd aan het vak wiskunde. Er is ook heel wat materiaal terug te vinden om deze aanpak uit te proberen. Na de literatuurstudie wordt er overgegaan naar de stagepraktijk en daarna wordt de conclusie geformuleerd. (Bron: auteur)
Choose an application
Kunnen leerkrachten zich door neurowetenschappen laten inspireren? Ja, dat kan! Wij hebben samen een aantal aspecten binnen de neurowetenschappen onderzocht. Namelijk: neuromythen, risicogedrag bij adolescenten en het werkgeheugen In het eerste deel van het onderzoek gaan we het hebben over neuromythen. Wat zijn neuromythen? Welke leven er zoal in het onderwijs? En nog belangrijker, hoe kunnen we deze vermijden? Adolescenten vertonen vaak risicogedrag. Maar wat is dat risicogedrag precies? Hoe ontstaat het? En hoe kunnen we het gedrag het beste aanpakken als we rekening houden met de ontwikkeling van de hersenen? Dit komt aan bod in het tweede deel.In het laatste deel van het onderzoek gaat het over het werkgeheugen. Wat is het werkgeheugen? Hoe werkt het werkgeheugen? Hoe ontwikkelt het? En valt het werkgeheugen te trainen? (Bron: auteurs)
Choose an application
Met dit eindwerk willen we meer informatie en tips geven hoe men genderbewust kan lesgeven. Verder reiken we ook nog didactisch materiaal aan om deze informatie in de praktijk toe te lichten. (Bron: auteurs)
Choose an application
Mijn afstudeerproject over 'leren leren in het secundair onderwijs' is opgebouwd uit 4 grote delen. Eerst ga ik op zoek naar het begrip 'leren' en waar dit voor staat. Hier behandel ik ook de karakteristieken van het leren om zo een brede definitie te ontwikkelen. In het tweede deel ga ik dieper in op het project 'leren leren' en de rol van het onderwijs. Hier bespreek ik ook de vakoverschrijdende eindtermen en schets ik kort de inhoud van zo'n cursus 'leren leren'. In het derde deel van mijn afstudeerproject voer ik een vergelijkende studie uit tussen de projecten van twee secundaire scholen. Hiervoor ontwikkel ik zelf eerst materiaal om te evalueren nl. drie componenten. Deze componenten zijn gebaseerd op de karakteristieken van het leren opdat ik het effect van de twee projecten op de leerlingen kan testen. Ik geef voor elk project een kleine weergave per component. Nadien formuleer ik eventueel nog een aantal opmerkingen en een besluit. In het vierde en laatste deel ga ik zelf op zoek naar een aantal documenten die ik kan gebruiken rond 'leren leren' in mijn klas. Hier probeer ik opnieuw de drie componenten aan bod te laten komen. Ik doe dit bijvoorbeeld aan de hand van een vragenlijst, zelfevaluatie, maar ook door te variëren in werkvormen. (Bron: auteur)
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|