Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Radicale jongeren op school : (h)erkennen en begeleiden
Authors: ---
ISBN: 9782509029492 Year: 2017 Volume: *1 Publisher: Brussel Politeia


Digital
Radicale jongeren op school : (h)erkennen en begeleiden
Authors: ---
ISBN: 9782509029492 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Radicale jongeren op school' schetst een breed en genuanceerd beeld van radicalisering. Hiermee bedoelen we: radicaal gedachtegoed dat jongeren oppikken, waardoor ze zich laten (mis)leiden en waardoor ze ́ in sommige gevallen ́ bereid zijn over te gaan tot gewelddadig extremisme. We hebben het daarbij niet alleen over islamitisch extremisme. Radicaliseringsprocessen zijn evenzeer van toepassing op antisemitisme en andere vormen van racisme, op rechts- en linksextremisme, dierenactivisme en homohaat. Dit boek biedt scholen een kader en reikt hen informatie aan om over dit fenomeen te reflecteren, om er op school mee om te gaan en, indien nodig, jongeren ervoor te behoeden. In alle bijdragen aan deze publicatie vinden scholen elementen voor een proactief schoolbeleid en voor zinvolle interventies op school-, klas- of leerlingenniveau. 'Radicale jongeren op school' schetst een breed en genuanceerd beeld van radicalisering. Met radicalisering wordt bedoeld: radicaal gedachtegoed dat jongeren oppikken, waardoor ze zich laten (mis)leiden en waardoor ze - in sommige gevallen - bereid zijn over te gaan tot gewelddadig extremisme. Daarbij gaat het niet alleen over islamitisch extremisme. Radicaliseringsprocessen zijn evenzeer van toepassing op antisemitisme en andere vormen van racisme, op rechts- en linksextremisme, dierenactivisme en homohaat. Dit boek biedt scholen een kader en reikt hen informatie aan om over dit fenomeen te reflecteren, om er op school mee om te gaan en, indien nodig, jongeren ervoor te behoeden. In alle bijdragen aan deze publicatie vinden scholen elementen voor een proactief schoolbeleid en voor zinvolle interventies op school-, klas- of leerlingenniveau.


Multi
(Om) Armoede op school : wegen voor een schoolbeleid
Authors: ---
ISBN: 9782509034618 Year: 2019 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe de statistieken ook berekend, geïnterpreteerd of voorgesteld worden, en spijts alle politieke maatregelen, staat één ding vast: kinderarmoede neemt niet af in Vlaanderen. Integendeel, Kind en Gezin neemt jaar na jaar een gestage toename waar. Op school uit armoede zich in een verminderde deelname aan activiteiten, openstaande schoolrekeningen, ongezonde voeding in de brooddoos, stigmatisering en daling van de individuele leerresultaten.In dit themanummer gaan de auteurs op zoek naar hoe de voorschoolse opvang en de school in deze maatschappelijke problematiek een positieve rol kunnen spelen voor kinderen en jongeren in armoede. Ze gaan ervan uit dat armoedebestrijding een taak is van de samenleving en dat armoede via structurele en herverdelende maatregelen moet worden aangepakt. De auteurs distantiëren zich van het ?individuele schuldmodel?, dat volledig ontoereikend is om armoede te begrijpen.Onderwijs blijft de plaats bij uitstek die emancipatorisch kan werken voor maatschappelijk achtergestelde groepen. Blijven geloven in het groeipotentieel van elkeen is een belangrijk uitgangspunt. Onderwijs alleen kan de maatschappelijke ongelijkheid niet wegnemen, maar de school kan wel een rol spelen via een aantal effectieve aanpakken.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/163521-armoede+op+school


Digital
Taalbeleid : kwaliteitsvol cursus- en lesmateriaal
Authors: --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Brussel Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Levensbeschouwelijke vakken : nieuwe doelen, nieuwe middelen?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782509031983 Year: 2018 Publisher: Brussel Politea

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de historiek geschetst van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. Aan het woord komen een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Hij vind dat het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs geen toekomst heeft in de seculiere en diverse samenleving van vandaag. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.
Het boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.
Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.


 Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.In het boek ́Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen? ́ schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by