Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inspiratiebron voor het voeren van denkgesprekken met kinderen, gebaseerd op DGM van Marion Blank. Het boek bevat uitgeschreven activiteiten waarbij telkens suggesties worden gegeven voor denkvragen, die prikkelen tot nadenken en praten. Er zijn denkvragen op vier niveaus. De vragen op de hogere niveaus doen een beroep op de taal-denkontwikkeling. Voorop staat dat de kinderen plezier beleven aan de activiteiten.
Cognitive psychology --- stemvorming --- mondelinge communicatie --- Psycholinguistics --- spreken in het openbaar --- Didactics of languages --- Mass communications --- #PBIB:+105.61 --- #PBIB:+111.18 --- Spreken --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Cognitieve ontwikkeling --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Vakdidactiek : Nederlands : Andere --- 454.21 --- didactiek --- Filosoferen met kinderen --- Denkgesprekken --- Kleuteronderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Kinderen --- Gesprekstechnieken --- Taalverwerving --- Kind --- Gesprekstechniek --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- taal-denkontwikkeling
Choose an application
De Denkstimulerende Gespreksmethodiek leert een kind om op een steeds hoger abstractieniveau denkwerk te verrichten, waardoor het zijn waarnemingen en ervaringen beter kan rangschikken en de wereld om zich heen beter kan structureren. Als middel om denkprocessen te ontwikkelen wordt taal gebruikt. In DGM in de praktijk is de methodiek toegankelijk gemaakt voor iedereen die te maken heeft met kinderen met een achterstand in hun taal- en cognitieve ontwikkeling: logopedisten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. In het handboek wordt de theorie kort uiteengezet. Daarna volgen er werkbladen met verschillende onderwerpen aan de hand waarvan zogenaamde 'denkgesprekjes' met kinderen kunnen worden gevoerd.
Choose an application
Volgende thema's komen voor : 1a. Ik mag alleen thuis blijven - 1b. De slappe lach - 2a. Ik kan het beter, maar... - 2b. Paprika of zout? - 2c. Jij kunt zo goed... - 3a. Zullen we hiermee spelen? - 3b. Mag ik dat even gebruiken? - 3c. Ik heb daar geen zin in! - 3d. Dat doet een vriend toch niet? - 4a. Klopt het wel? - 4b. We maken een uitnodiging - 5a. Ik kan goed... - 5b. Een echt toneelstuk! - 6a. Sorry, dat is uitverkocht - 6b. Net te laat - 7a. Ik kwam toch spelen? - 7b. Ik spring uit mijn vel! - 8a. Maar dát wist ik niet - 8b. Ik ga zwemmen, mam! - 8c. Maar mijn idee is juist leuk!
jezelf presenteren --- keuzes maken --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+108.31 --- C3 --- activiteiten --- gedragscode --- gedragsstoornissen --- lager onderwijs (x) --- methodologie --- lager onderwijs --- leerboeken --- sociale competentie --- sociale vaardigheden --- sociale vorming --- 478.9 --- basisonderwijs --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Schoolboeken --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- aardig doen --- ervaringen delen --- omgaan met ruzie --- opkomen voor jezelf --- samen spelen --- samen werken --- taken uitvoeren --- zesde leerjaar --- Handboek/cursus --- Relationele opvoeding ; basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding ; ba.o. --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- 478.8 --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- #PBIB:+108.21 --- kleuteronderwijs --- 471.44 --- Kleuteronderwijs --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- emotionele opvoeding --- kleuters --- sociale opvoeding --- tweede kleuterklas --- Sociaal-emotionele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale ontwikkeling ; k.o. --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- vierde leerjaar --- derde leerjaar --- eerste leerjaar --- tweede leerjaar --- vijfde leerjaar --- Sociaal-emotionele opvoeding ; ba.o --- Sociale ontwikkeling ; k.o --- Talenten --- 4-jarigen --- Talent --- 4-jarige --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
#PBIB:+108.21 --- #PBIB:+108.31 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Sociale en emotionele opvoeding --- Kleuter
Choose an application
Bijlage bij de gelijknamige handleiding.
#PBIB:+108.21 --- #PBIB:+108.31 --- 471.44 --- 478.9 --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Didactisch materiaal --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Talenten --- Talent
Choose an application
Thema's groep 7 : De klassenavond - O, dat heb ik ook wel eens meegemaakt - Je hoort er ook bij - Basketbaltraining - Dat gaat te ver! - Wie doet wat? - Wie kan het hoogst? - Mag ik dat lenen? - Jij helpt niet mee - Hoe moet dat? - Fouten maken - Hoe kies ik? - Ik mag kiezen! - Hoe pak ik het aan? - Mijn smaak - Wat gaat goed? - Hoe zeg ik dat? - Stel je niet aan! - Knal! - Over smaak valt niet te twisten Thema's groep 8 : Vasten - De sportdag - Wat hoort - Zit mijn haar goed? - Ik vind jou... - Ik vind het geen goed idee - We komen er niet uit - Nieuwe vrienden - Afspraak is afspraak - Hoe zal ik dat doen? - Hoe heb ik het gedaan? - Het verboden woord - De Vriendenclub - Jij kiest toch voor mij? - Verkeerd gekozen? - Ho eens even - Lekker uit - Ruzie in de buurt - Wat is er aan de hand? - Wat gaat te ver?
#PBIB:+108.31 --- 478.9 --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Didactisch materiaal --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Lager onderwijs
Choose an application
Volgende thema's komen voor : 1a. Ik mis je nu al - 1b. Waar is die knikker? - 2a. Ik speel met jou - 2b. Wat een mooie tekening zeg! - 2c. Niet bang zijn - 3a. Jij mag straks - 3b. Ik heb dat ook nodig - 3c. Ik wil best meedoen - 3d. Wie speelt de baas? - 4a. Wat een haast! - 4b. Alles op z'n plek - 5a. Ik speel graag met... - 5b. Gefeliciteerd! - 6a. Wat trakteer ik? - 6b. Wat is een leuk cadeautje? - 7a. Dat vind ik niet aardig! - 7b. Nee he, daar is tante - 8a. Vechten om een stoel? - 8b. Ik ging toch met jou spelen? - 8c. Maak nu geen ruzie -
ervaringen delen --- jezelf presenteren --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+108.21 --- C3 --- activiteiten --- gedragscode --- gedragsstoornissen --- kleuteronderwijs --- methodologie --- leerboeken --- sociale competentie --- sociale vaardigheden --- sociale vorming --- 471.44 --- 478.9 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Relationele opvoeding --- Schoolboeken --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- aardig doen --- derde kleuterklas --- keuzes maken --- kleuters --- omgaan met ruzie --- opkomen voor jezelf --- samen spelen --- samen werken --- taken uitvoeren --- Handboek/cursus --- Sociaal-emotionele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale ontwikkeling ; k.o. --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs --- 478.8 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Kunst en cultuur --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Sociale ontwikkeling ; k.o --- 5-jarigen --- Talenten --- 5-jarige --- Talent
Choose an application
Sociale en emotionele vorming --- Basisonderwijs. --- Kleuteronderwijs.
Choose an application
Met deze activiteitenmap kan planmatig gewerkt worden aan de sociale competentie van kinderen uit de 2e kleuterklas. De lessen zijn gestructureerd opgezet en ze behandelen alle bouwstenen waaruit sociaal competent gedrag is opgebouwd. Elke les beslaat een periode van twee weken, waarin er in en buiten de les aandacht besteed wordt aan het onderwerp. De ringmap bevat een handleiding met een uiteenzetting over de visie en de werking van de methode; een overzicht van de lesopbouw met daarbij telkens vermelding van categorie, onderwerp, context, tijd en werkvormen, ontwikkelings- en leerplandoelen. Achteraan in de handleiding vindt men voorbeeldbrieven om de ouders over de lessen te informeren. Daarna volgen 20 uitgewerkte lessen met een vaste opbouw. De lesgever kan zelf de volgorde van de lessen bepalen, in overeenstemming met de behoeften van de groep. De map bevat ook pictogramkaarten die de acht gedragscategorieën voorstellen waaruit sociaal competent gedrag bestaat.
Choose an application
Met deze activiteitenmap kan planmatig gewerkt worden aan de sociale competentie van kinderen uit de 3e kleuterklas. De lessen zijn gestructureerd opgezet en ze behandelen alle bouwstenen waaruit sociaal competent gedrag is opgebouwd. Elke les beslaat een periode van twee weken, waarin er in en buiten de les aandacht besteed wordt aan het onderwerp. De ringmap bevat een handleiding met een uiteenzetting over de visie en de werking van de methode; een overzicht van de lesopbouw met daarbij telkens vermelding van categorie, onderwerp, context, tijd en werkvormen, ontwikkelings- en leerplandoelen. Achteraan in de handleiding vindt men voorbeeldbrieven om de ouders over de lessen te informeren. Daarna volgen 20 uitgewerkte lessen met een vaste opbouw. De lesgever kan zelf de volgorde van de lessen bepalen, in overeenstemming met de behoeften van de groep. De map bevat ook pictogramkaarten die de acht gedragscategorieën voorstellen waaruit sociaal competent gedrag bestaat.
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|