Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
#PBIB:+101.90 --- 186.2 Kinderopvang --- 468 --- filosoferen met kinderen --- inrichtingskinderen --- orthopedagogiek --- residentiële jeugdzorg --- hulpverlening --- levensvragen --- uithuisplaatsing --- 14 --- Dood --- Godsdiensten --- Ideologieën --- Ruzie --- Toekomstbeeld --- Uithuisplaatsing --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Andere --- gemeenschaps- en inrichtingsopvoeding --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- levensbeschouwelijke opvoeding --- Age group sociology --- Social problems --- kinderpsychotherapie --- jeugdbescherming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality
Choose an application
In dit boek komen negen jonge vrouwen aan het woord die in hun jeugd mishandeld, misbruikt of verwaarloosd werden. Zij vertellen hun persoonlijke verhaal over wat er thuis gebeurde, hoe er al dan niet hulp op gang kwam en wat hun ervaringen zijn met de hulpverlening. Met goede en slechte ervaringen als basis, geven zij hun mening en adviezen over wat goede hulp aan mishandelde kinderen inhoudt.Aan dit boek is de voorlichtingsfilm Kindermishandeling? Praten helpt! toegevoegd. Deze combinatie maakt het boek uitermate geschikt voor het onderwijs aan toekomstige hulpverleners, leerkrachten en politie.
mishandeling --- kindermishandeling --- 343.6 --- Kindermishandeling --- Hulpverlening --- Pleeggezinnen --- Voogdij --- Huiselijk geweld --- Vrouwenmishandeling --- Jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Pleeggezin --- Wetgeving --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- hulpverlening --- jeugd --- gesprekstechnieken --- methoden van het sociaal werk --- meisjes --- Intrafamiliaal geweld
Choose an application
Inhoudsopgave ¬1 Inleiding: hoe willen zij het? ¬ Zo willen jongeren het: wat jongeren belangrijk vinden als zij hulp nodig hebben ¬2 Vraaggericht werken volgens jongeren ¬3 'Ik houd er niet van als anderen mijn zaken gaan lopen regelen' ¬ Jongeren over het zoeken en krijgen van hulp ¬4 'Luisteren is gewoon de enigste manier' ¬ Jongeren over de bejegening door hulpverleners ¬5 'Jeugdzorg? Wat doen die dan?' ¬ Jongeren over de organisatie die hulp geeft ¬ Zo willen ouders het: wat ouders belangrijk vinden al zij hulp nodig hebben ¬6 Vraaggericht werken volgens ouders ¬7 'Van het kastje naar de muur en van de wal naar de sloot' ¬ Ouders over het zoeken en krijgen van hulp ¬8 'Luister gewoon naar ouders, die kennen het kind toch het beste' ¬ Ouders over de bejegening door hulpverleners ¬9 'Die wachttijden zijn zo slopend geweest' ¬ Ouders over de organisatie die hulp geeft ¬ Slotbeschouwing ¬10 Macht, informatie en samenhang ¬ Overdenkingen en opdrachten over vraaggericht werken met ouders en jongeren ¬ Bijlage 1: Over het onderzoek ¬ Bijlage 2: Criteria over macht, informatie en samenhang
323 --- jeugdzorg --- 186.2 Kinderopvang --- opvoeding --- ouderschap --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociology of social care --- hulpverlening --- Social policy and particular groups --- Jeugdzorg.
Choose an application
Uit onderzoek in instellingen voor jeugdhulpverlening in Nederland blijkt de essentiele meerwaarde van structurele aandacht voor levensvragen in de zorg voor uit huis geplaatste (jonge) kinderen. Bij levensvragen gaat het om meer dan geloofsbeleving, bijvoorbeeld de toekomst, feestvieren en leven in de groep. In de begeleiding zijn levensvragen tekort gekomen. De publicatie geeft inzicht over hoe met kinderen over levensvragen te praten en pleit nadrukkelijk voor een vraaggerichte, participerende wijze om met kinderen (vanaf vier jaar!) in gesprek te gaan. Vervolgens komen in een aantal portretten en gesprekken rond de zeven levensvragen (bijvoorbeeld "wie ben ik?", "wie houdt van mij?", "wie is God?" etc.) op indrukkende wijze de kinderen aan het woord. Crisissituaties vormen vaak de aanleiding voor plaatsing in de jeugdhulpverlening: er is dus alle aanleiding om over levensvragen te praten! De noodzaak is er en de kinderen willen het ook, blijkt uit het onderzoek! Een belangrijke, goed toegankelije bijdrage voor meer aandacht voor 'de ziel in het werk'! Bevat citaten, illustraties, bijlagen en literatuurlijst. © NBD Biblion
Choose an application
Choose an application
Hulpverlening aan jongeren staat vaak ter discussie, en niet altijd in positieve zin. In Nederland zegt de nieuwe wet op Jeugdzorg wat jongeren en hun ouders graag willen. Alle organisaties betrokken bij jeugdzorg moeten nauwer samenwerk; de werking moet vraaggestuurd worden; hulpverleners moeten beter luisteren naar jongeren en hun ouders. En hulpverlening moet, als het maar enigszins mogelijk is, niet worden opgelegd maar in samenspraak met de cliënt tot stand komen. In haar werk laat de auteur jongen en ouders zelf aan het woord over hoe zijzelf dit zien
Ouders --- Jeugdhulpverlening --- Hulpverlener --- Relatie cliënt --- Vraaggestuurd werken --- Jongere
Choose an application
Kindermishandeling --- Hulpverlening --- Pleeggezin --- Voogdij --- Intrafamiliaal geweld --- Vrouwenmishandeling --- Jeugdzorg --- Jeugdbescherming
Choose an application
In 1996 is in de jeugdzorg begonnen met het werken met levensboeken. Vele oud-cliënten wisten vaak niet meer hoe hun verleden eruit zag en waarom ze in de jeugdzorg terecht gekomen waren. Bij wie, of waar ze gewoond hadden, voor hoelang etc. Ook in de ouderenzorg, de psychiatrie en in de zorg voor mensen met een (verstandelijke) beperking, wordt al geruime tijd gewerkt met levensverhalen. Dit basisboek legt een theoretisch fundament onder deze steeds belangrijker wordende activiteit. Dat de auteurs zelf werkzaam zijn in deze sectoren, blijkt duidelijk uit deze goede, degelijke, geslaagde poging. Het boek is toegankelijk, met concrete handreikingen en praktijkvoorbeelden, gericht op zorgverleners en stafmedewerkers. Klein minpuntje is dat door het samenbrengen van de diverse sectoren dit boek wel erg dik is geworden, terwijl veel mensen vaak maar in een sector bezig zijn. Niettemin aanbevolen aan allen die op zoek zijn naar informatie over opzet en uitvoering van dergelijke levensboeken. Levensverhalen en levensboeken worden steeds belangrijker inde zorg. Dat blijkt uit de forse stapel boeken die de afgelopen jaren over dit onderwerp zijn verschenen. Maar daaraan ontbrak nog een theoretisch onderbouwd boek dat helder maakt hoe je in de praktijk levensverhalen en -boeken realiseert en hoe je ermee werkt. In deze lacune voorziet Werken met levensverhalen en levensboeken. Een levensverhaal vertelt de persoonlijke levensgeschiedenis van iemand; het levensboek is daar de tastbare neerslag van. Een levensverhaal maakt het de hoofdpersoon makkelijker om zijn verleden op een rijtje te zetten en te verwerken. Daarnaast versterkt het zijn zelfbeeld en identiteit en verstevigt het de relatie met de familie en het sociale netwerk.
Hulpverlening --- Reminiscentie. --- Methodiek. --- gerontagogie --- levensloop --- activiteitenbegeleiding --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- 321.3 --- autobiografie --- bejaardenzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- hulpverlening --- jeugdzorg --- levensverhalen --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- 615.851 --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Bejaardenzorg (ouderenzorg) --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdwerk --- Levensboek (levensverhaal) --- Levensverhaal --- Mentaal gehandicapten --- 364.044 --- Jeugdzorg --- Levensboek --- Ouderenzorg --- Personen met een mentale handicap --- 416.8 --- bejaarden (ouderen) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- kinderen --- levensverhaal --- psychiatrische patiënt --- reminiscentie --- S20080323.JPG --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 361.1 --- Verhalen --- Levenskwaliteit --- Verhaal
Choose an application
Rowena, Savanna, Roermond. Betreurenswaardige incidenten kleuren het imago van de jeugdzorg. De publieke opinie oordeelt hard en ongenuanceerd. Dat het altijd beter kan en moet, weet iedereen die in de jeugdzorg werkt. De jeugdzorg is dan ook volop in verandering. Maar waar te beginnen? Waarom eigenlijk niet gewoon bij de kinderen en jongeren zelf? Als iemand weet waarom goede jeugdbescherming nodig is, zijn zij het. In het boek komen kinderen en jongeren aan het woord die onder toezicht staan van een (gezins)voogd. Zij vertellen hun ervaringen, gevoelens en wensen. Zij zetten hun beeld neer van de jeugdbescherming. Dan gaat het over wat volgens hen goede hulp is en het contact met de gezinsvoogd. En wat je volgens hen kunt doen als je problemen thuis hebt. Over de gewone en doorslaggevende zaken in het leven van kinderen bij wie het thuis niet allemaal op rolletjes loopt. Kracht en wijsheid spreekt er uit de verhalen van de kinderen. Kritiek wordt niet gemeden, evenmin als complimenten.De bijdragen voor dit boek zijn ontleend aan de veelkleurige inzendingen voor de Kinderhulp-prijs. Ze worden ondermeer gelardeerd met achtergrondinformatie over de jeugdbescherming, kinderkwaliteitscriteria en passages uit het internationale verdrag inzake de rechten van het kind
Jeugdbescherming. --- Jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Nederland --- Veiligheid --- Voogdij --- Hulpverlening --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Thuis --- Wetgeving
Choose an application
Kindermishandeling is een individueel én een maatschappelijk probleem. Als de slachtoffers jongens of mannen zijn, is er vaak weinig aandacht voor hun problemen. Hun kwetsbaarheid wordt gemakkelijk weggewuifd. Mannen moeten stoer zijn en handelend optreden, zo is het gangbare beeld. Maar wat als je een jongen bent en door een volwassene mishandeld of misbruikt wordt?Mannen die als kind mishandeld zijn praten daar zelden over. Schaamte en de angst niet geloofd te worden spelen daarbij een rol. Eén luisterend oor, één iemand die te vertrouwen is, kan voldoende zijn om het zwijgen te doorbreken. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter, zo blijkt uit de authentieke levensverhalen die de auteur in het eerste deel van dit boek heeft opgetekend. Zij voerde openhartige gesprekken met mannen in verschillende levensfasen. Die beschreven wat er met hen gebeurd is en wat dat betekent voor het leven dat zij nu leiden. De inzichten uit deze gesprekken worden nu gedeeld met de lezers. Voor hen zou dat aanleiding kunnen zijn ook zulke gesprekken te voeren, of zij nu slachtoffer, dader of hulpverlener zijn.Het tweede deel van dit boek geeft achtergrondinformatie bij de gevolgen van kindermishandeling en seksueel misbruik van jongens. Onderwerpen die daarbij aan bod komen zijn: seksuele opvoeding, weerbaarheid, stressreacties en traumaverwerking bij mannen, PTSS, EMDR, de inzet van ervaringsdeskundigheid en de participatie van slachtoffers bij de aanpak van kindermishandeling.
kindermishandeling --- 343.62 --- Sociology of social care --- hulpverlening --- kinderen --- mannen --- Kindermishandeling --- Seksueel geweld --- Jongens --- Mannenmishandeling --- Jongen --- Opvoeding --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|