Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In the autumn of 1899, it takes the then twenty-three-year-old Rainer Maria Rilke one single night to write Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (The Lay of Love and Death of Cornet Christoph Rilke). In the years that followed, Rilke continued to work on this peculiar ‘short song in prose’ or ‘poetic narrative’ – polishing and refining its delicate phrasing. The result is a sensuous ‘fever dream’: It is 1664 and the young Christoph Rilke (a distant ancestor of the poet, Rainer Maria Rilke) travels as standard-bearer or ‘cornet’ with a small company of soldiers to the fortress of an Austrian count. The fair-haired cornet loses himself in a night of passion with the countess, and gallops towards a heroic death in a battle against the Turkish army. Rilke’s text inhabits, in every respect, an intermediary space: its prose sings; women have male traits, men, female traits; women are all at once mistress, mother, Virgin Mary and sensual ‘angel of death’. For Anne Teresa De Keersmaeker, Rilke’s Cornet is an old love. Its musicality forms a starting point for her on-going research into the counterpoint between dance and text, movement and speech: ‘For quite some time I’ve been investigating the sources in our body from which movement can spring. Even more so than walking, breathing is one of the most elementary, life-giving patterns of movement. Breathing can become sound, sound can turn into speech, speech into song. The voice cannot lie: it brings out the most intimate core of a human being. There are billions of people, and yet we are able to recognise a single voice blindly. That is why I want to give breath and voice, so to speak, to Rilke’s text by approaching it as a musical score. ‘How can you embody language? Dance a story? What happens when you confront the logic of a text with an autonomous logic of movement? Take for example Noh-theatre: movement underlines, accentuates or illustrates a story, and yet it maintains its own logic, its own beauty – independent of text or story. I want to explore this intermediary space that Rilke’s text opens, the subtle nuances between breathing, speaking and singing, between the male and the female, the lyrical and the prosaic.’
De Keersmaeker, Anne Teresa --- dans --- choreografie --- choreografen --- België --- eenentwintigste eeuw --- De Keersmaeker Anne Teresa --- fotografie --- dansfotografie --- Rosas --- literatuur --- 792.071 --- Keersmaeker, Anne Teresa de --- Rilke, Rainer Maria, --- Keersmaeker, Anne Teresa de. --- Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (Rilke, Rainer Maria). --- De Keersmaeker, Anna Teresa --- Theatrical science --- performance art --- choreography --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Rilke, Rainer Maria --- Rosas [Brussels] --- German literature --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Choose an application
Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) a fondé la compagnie de danse Rosas en 1983. Son travail chorégraphique explore inlassablement les liens entre danse et musique, et s'affronte aux structures musicales et aux partitions de toutes les époques, de la musique ancienne à la musique contemporaine en passant par les expressions populaires. Sa pratique puise en outre dans les principes formels de la géométrie, de l'étude des phénomènes naturels et des structures sociales, ouvrant de singulières perspectives sur le déploiement du corps dans l'espace et le temps.Le minimalisme de ses débuts, nourri de complexité musicale, a peu à peu cédé la place à de flamboyantes constructions pour grands ensembles dansés. En 2007, le travail de la chorégraphe prend cependant un tour nouveau : un "minimalisme second", qui ne revient sur son lieu de départ qu'à une place inattendue. Dépouillement et grand air, simplicité et valorisation énergétique des gestes élémentaires — la marche, le souffle, le parler — reconfigurent la dynamique du simple et du complexe et relancent son écriture.Les photographes Anne Van Aerschot et Herman Sorgeloos ont été les témoins privilégiés de ce processus. A travers leurs images, réunies dans un seul et même ouvrage pour la première fois depuis dix ans, ils délivrent un regard d'une acuité exceptionnelle sur cette dernière décennie de l'aventure Rosas.
De Keersmaeker, Anne Teresa --- Ouvrages illustrés --- Rosas. --- Choreography --- Modern dance. --- Keersmaeker, Anne Teresa de. --- Choreographers --- Keersmaeker, Anne Teresa de --- Rosas (Dance company) --- Keersmaeker, Anne Teresa de, --- Keersmaeker, Anne Teresa de, - 1960 --- -Choreography --- -De Keersmaeker, Anne Teresa --- Danse contemporaine --- ROSAS --- De Keersmaker, Anna-Teresa --- Keersmaeker, Anne Teresa de, - 1960-
Choose an application
La chorégraphe belge explique, à travers des entretiens avec la théoricienne du spectacle et musicologue B. Cvejic, les principes chorégraphiques de deux de ses oeuvres : Drumming et Rain. Inclut des démonstrations et des extraits de représentations et l'intégralité du spectacle Drumming en DVD. ©Electre 2014 Dans ± Carnets d'une chorégraphe : Drumming & Rain / ± A Choreographer's Score: Drumming & Rain , la chorégraphe belge Anne Teresa De Keersmaeker explique, à travers des entretiens avec la théoricienne du spectacle et musicologue Bojana Cvejicþ, les principes chorégraphiques qui régissent Drumming et Rain, deux ouvres marquantes créées sur la musique du compositeur minimaliste Steve Reich. Les deux chorégraphies sont réputées pour leur force énergétique et leur richesse formelle. Ces qualités résultent non seulement de la virtuosité de la danse, mais aussi du raffinement des costumes de Dries van Noten et de l'intelligence des décors de Jan Versweyveld. L'ensemble Ictus joue en direct la musique fascinante de Reich. Après le succès international de la première et de la deuxième édition de ± Carnets d'une chorégraphe / ± A Choreographer's Score , parues respectivement en 2012 et 2013, De Keersmaeker et Cvejicþ reprennent la même formule pour Drumming et Rain, deux productions qui figurent aujourd'hui encore au répertoire de plusieurs compagnies de danse réputées. Drumming est toujours dansé par Rosas, la compagnie de danse de la chorégraphe elle-même, et passera en 2015 en première au ballet de l'Opéra de Lyon. Rain figure depuis 2011 au programme du ballet de l'Opéra de Paris. La publication ne contient pas seulement un livre avec des entretiens qui sont illustrés de nombreux dessins, photos et documents en rapport avec les productions, mais aussi une série de DVD qui clarifient le contenu des entretiens à l'aide de démonstrations et d'extraits de représentations. Un troisième DVD contient un enregistrement de l'intégralité du spectacle Drumming, avec en option un commentaire des deux auteurs en voix off. Le livre et les trois DVD qui l'accompagnent braquent les projecteurs sur deux oeuvres : Drumming (1998), Rain (2001) Chaque chapitre se compose d'un entretien illustré de nombreux dessins, schémas, photos et documents qui ont été produits dans le contexte de ces créations. La publication se présente sous la forme d'une boîte, avec à l'intérieur de celle-ci un livre reprenant les entretiens en français/anglais et 3 DVD en anglais sous-titrés en français et en néerlandais. Dans les DVD, les entretiens in extenso entre la dramaturge Bojana Cvejicþ et Anne Teresa De Keersmaeker sont illustrés de longs extraits des deux ouvres. Un troisième DVD contient un enregistrement de l'intégralité du spectacle Drumming, avec en option un commentaire en voix off.
De Keersmaeker, Anne Teresa --- Teachings --- Performances --- Choreography --- Belgium --- Modern dance --- Pictorial works --- MAD-faculty 15 --- dans --- muziek --- choreografie --- Theatrical science --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Choreographers --- Chorégraphes --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Choose an application
With Drumming (1998), choreographer Anne Teresa De Keersmaeker returned to two of her great loves as a choreographer: pure dance and the minimalistic music of Steve Reich. After an impressive artistic journey of almost twenty years, this resulted in an iconic creation to Reich's pulsating score, pushing to the extreme everything which gradually had become part of De Keersmaeker's artistic signature: the mathematical figures, the sustained repetition, the geometric occupation of the space, and the art of continuous variation.Drumming is characterised by a unification of a very refined structure with virtuosity and the sheer joy of dancing. Not only De Keersmaeker's idiom of energetic movements, but also Dries Van Noten's costumes and Jan Versweyveld's scenography contribute to the strength of the visual composition.Since 1998, Drumming has been performed continuously on stages all around the globe. This process was followed from up close by photographers Herman Sorgeloos and Anne Van Aerschot. Their elaborate archives offer an exceptional view into the unique aesthetics of this piece.
dance [discipline] --- choreography --- dancers --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Rosas [Brussels] --- 792.07 --- De Keersmaeker, Anne Teresa °1960 (°Mechelen, België) --- Dansgezelschappen ; België ; Rosas --- Belgische kunstenaars --- Reich, Steve --- Van Noten, Dries °1958 (°Antwerpen, België) --- Versweyveld, Jan --- Theaterregisseurs, scenografen A -Z --- Theatrical science --- Noten, van, Dries --- dance [performing arts genre] --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Johann Sebastian Bach’s Cello Suites are considered a milestone in the history of Western music. The intellectual and architectural elements continue to evoke contemporary appeal, with their rhythmic vitality and melodic intricacy. Anne Teresa De Keersmaeker’s affinity with Bach was already apparent in several previous creations, and she continues to pursue a choreographic écriture that captures the essence of Bach’s musical language. In this production, Bach’s score, performed in its totality by the world-renowned cellist Jean-Guihen Queyras, is faceted, challenged, and performed through a choreography for three male and two female dancers, De Keersmaeker herself one of them. Both the individual character of the six suites and their mutual interconnections emerge from this riveting symbiosis of music and dance.
Bach, Johann Sebastian --- Ballet --- Suites --- Anne Teresa De Keersmaeker --- Modern dance --- dans --- België --- choreografie --- choreografen --- 792.071 --- De Keersmaeker Anne Teresa --- fotografie --- dansfotografie --- Rosas --- Van Aerschot, Anne --- Interpretive dancing --- Modern dancing --- Dance --- Keersmaeker, Anne Teresa de --- De Keersmaeker, Anne Teresa --- Rosas (Dance company) --- Mitten wir im Leben sind/Bach6Cellosuiten (Choreographic work : Keersmaeker) --- Modern dance. --- Keersmaeker, Anne Teresa de. --- Rosas (Dance company). --- Mitten wir im Leben sind/Bach6Cellosuiten (Choreographic work : Keersmaeker). --- Theatrical science --- dance [discipline] --- performance art --- choreography --- dances [performance events] --- dance companies --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Rosas [Brussels] --- dance [performing arts genre] --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Choose an application
Photographer Anne Van Aerschot and Herman Sorgeloos followed the creation process of A Love Supreme in 1995 and the revival in 2017. Next to a large selection of pictures this photo book includes interviews and texts written by Stefan Hertmans, Wannes Gyselinck and Floor Keersmaekers.
dans --- België --- choreografie --- choreografen --- 792.071 --- fotografie --- dansfotografie --- eenentwintigste eeuw --- De Keersmaeker Anne Teresa --- Sorgeloos Herman --- Van Aerschot Anne --- Rosas --- 792.071. --- België. --- De Keersmaeker Anne Teresa. --- Rosas. --- Sorgeloos Herman. --- Van Aerschot Anne. --- choreografen. --- choreografie. --- dans. --- dansfotografie. --- eenentwintigste eeuw. --- fotografie. --- Theatrical science --- dance [discipline] --- performance art --- choreography --- dances [performance events] --- dance companies --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Rosas [Brussels] --- dance [performing arts genre] --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|