Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.
School management --- #SBIB:316.334.1O282 --- #SBIB:316.334.1O285 --- 741 Schoolorganisatie --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- 458.1 --- basisonderwijs --- ouderparticipatie --- schoolmanagement --- Basisonderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ouderparticipatie --- Samenwerking --- Ouderparticipatie: lagere school --- Onderwijs: personeel: relatie directie-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- Ouders. --- School management. --- Ouderschap --- Onderwijs --- Teamwerk --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Onderwijsbeleid
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Om Vlaamse scholen te ondersteunen, om hun leerlingen een gezonde leer- en leefomgeving aan te bieden en een gezondheidsbeleid te ontwikkelen, werkte de commissie Gezondheidsbevordering van de Vlor *Vitaminen voor een gezondheidsbeleid op school* uit. Deze publicatie is gebaseerd op de kadermethodiek *Gezonde school* van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ). Om die methodiek te integreren wordt een gezondheidsmatrix aangereikt, met vier strategieën en vier niveaus. De matrix vormt ook de rode draad voor de uitwerking van de exemplarisch gekozen gezondheidsthema's. Om de kwaliteit van het schoolgezondheidsbeleid te bewaken, wordt de *kwaliteitscirkel* voorgesteld. *Vitaminen* wil iedereen inspireren die betrokken is bij het gezondheidsbeleid op school: directies, leerkrachten CLB, pedagogische begeleidingsdienst, maar ook toekomstige leerkrachten en hun docenten in de lerarenopleiding.
gezondheidspromotie --- School management --- Hygiene. Public health. Protection --- schoolbeleid --- gezondheidszorg --- 671 Gezondheidszorg. Preventie --- geneesmiddelen --- genotmiddelen --- gezondheidsbeleid --- gezondheidsbevordering --- scholen --- 614.23 --- gezondheidsopvoeding --- onderwijs --- 478.4 --- Geneesmiddelen --- Genotmiddelen --- Gezondheid --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding(Gezondheidseducatie) --- Seksualiteit --- Veiligheid --- Voeding --- Genotsmiddelen --- Gezondheidsvoorlichting --- geneesmiddel --- sexualiteit --- veiligheid --- jeugdgezondheidszorg, prenatale zorg, zuigelingen- en kleuterzorg, zorg voor het schoolkind --- Gezondheidseducatie --- (zie ook: sportvoeding) --- basisonderwijs --- gezondheidseducatie --- Gezondheidszorg --- Scholen --- Onderwijs --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Actieve levensstijl --- Voedingsgewoonten --- EHBO --- Relaties --- School (instelling) --- Gezondheidsopvoeding --- Voedingsgewoonte --- Genotmiddel --- Geneesmiddel --- Relatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Thuis --- Drank
Choose an application
Dit boek brengt de ervaringen en inzichten in kaart van zeventien jaar begeleiding van het onderwijsvoorrangs- en gelijkeonderwijskansenbeleid en inventariseert de strategieën waar de begeleider, de school, de leraar en vooral de leerling baat bij hebben.
gelijkekansenbeleid --- onderwijsorganisatie --- Sociology of education --- 720 Onderwijs --- gelijke onderwijskanen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- GOK --- democratisering --- diversiteit --- 450.42 --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijkekansenbeleid --- Begeleiding (Coaching) --- Diversiteit --- Gelijke kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Leerlingparticipatie --- Ouderparticipatie --- Remediëring --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen --- integratie --- 450.2 --- Gelijkekansenonderwijs --- Onderwijssociologie --- Leerlingbegeleiding --- Sociology of education. --- gelijkekansenbeleid. --- onderwijsorganisatie.
Choose an application
Kleuteronderwijs staat de jongste jaren bovenaan de maatschappelijke agenda en vaak ook in het brandpunt van de actualiteit. Dat onderwijs aan het jonge kind voorwerp is van debat, kunnen we alleen maar toejuichen. De aandacht is meer dan terecht. Kleuteronderwijs heeft een zeer grote impact op de sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling van kleuters. Het Vlaamse kleuteronderwijs is sterk uitgebouwd. De participatiegraad is zeer hoog. We zien veel potentie, ook om gelijke onderwijskansen te realiseren. Toch blijven de uitdagingen groot. Het huidige kleuteronderwijs botst op zijn grenzen. Daarbij rijst de vraag of we enkel meer kleuteronderwijs nodig hebben, of ook en vooral een ander soort kleuterschool. Het maatschappelijk debat over het Vlaamse onderwijs in het algemeen en het kleuteronderwijs in het bijzonder is nog lang niet ten einde. Integendeel, we worden geconfronteerd met vragen die al langer leven, maar even goed met nieuwe vraagstukken. Hoe verhoudt de (verdere) leerplichtverlaging zich tot de eigenheid van het kleuteronderwijs? Hoe zien we de verhouding tussen leren en de zorgende dimensie van het kleuteronderwijs? Wat is het verschil in aanpak tussen voorschoolse opvang, kleuteronderwijs en lager onderwijs en hoe is er meer afstemming mogelijk? De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het Onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier We zoomen in op de praktijk in de kleuterklas, maar kijken ook naar systeemfouten en leggen linken met de opvang en het lager onderwijs. Met deze verkenning willen we het debat voeden en vernieuwende initiatieven aanmoedigen. Een schot voor de boeg voor de toekomst van ons onderwijs aan jonge kinderen.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvisies --- Pedagogiek --- 450.4 --- onderwijsvisies --- kleuteronderwijs --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 771 Kleuteronderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- School management --- Kindergarten --- kleuterleiders --- kleuters --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 329 | << page >> |
Sort by
|