Narrow your search
Listing 1 - 10 of 335 << page
of 34
>>
Sort by

Book
Samenwerking tussen ouders en school
Author:
ISBN: 9044111779 9789044111774 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.


Book
Beleidsvoerend vermogen van scholen ontwikkelen : een verkenning
Author:
ISBN: 9044117688 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.


Book
Tertiair onderwijs : een verkenning.
Author:
ISBN: 9789044121629 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tussen het hoger onderwijs in de BaMa-structuur en het secundair onderwijs ontbreekt een schakel in de onderwijsstructuur, namelijk een onderwijsaanbod voor mensen die vanuit het secundair onderwijs niet of niet onmiddellijk kiezen voor hoger onderwijs in de BaMa-structuur. In dit grensgebied bestaat nu al een aanbod in het volwassenenonderwijs en in het secundair onderwijs. Maar de plaats van deze opleidingen is onvoldoende duidelijk en het aanbod zelf onvoldoende uitgebreid om van een samenhangend aanbod op dit niveau te kunnen spreken. Dit boek opent het debat. (Bron: www.maklu.be)


Book
De overgang van het basis- naar het secundair onderwijs : een verkenning.
Author:
ISBN: 9789044123081 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen beschrijven hun bevindingen over nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen, bijv. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor een soepelere overgang. De Vlaamse Onderwijsraad vroeg wetenschappers om vanuit hun domein daarover onderzoeksgegevens te verzamelen en hun visie te geven. Hoe kijken ontwikkelingspsychologen naar de overstap? Passen leerstof, didactiek, onderwijscultuur bij het ontwikkelingsniveau van de leerlingen? Welke andere factoren zijn beschermend of risicovol voor de leerling die overstapt naar het secundair onderwijs? Welke studiekeuze maken leerlingen en kiezen ze succesvol? Wat is de invloed van de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie, enz.) en verwachtingen van de omgeving en de jongere zelf? Waarom kiezen ouders of leerlingen voor een welbepaalde school? En kiezen de ouders, de leerling of allebei samen? De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die `aanzetten' geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. De meeste leerlingen verteren de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs zonder grote problemen. Nochtans sluiten beide onderwijsniveaus allerminst naadloos op elkaar aan, zoals de inspectie vaststelde in de Onderwijsspiegel 2003-2004. Deze probleemverkenning bekijkt de aansluitingsproblematiek vanuit verschillende invalshoeken. Drie wetenschappers verzamelden onderzoeksgegevens over de overgang en de studiekeuzes die dan gemaakt worden: Welke factoren zijn, vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief, beschermend of risicovol voor een vlotte aanpassing van de adolescent?; Welke invloed op de studiekeuze hebben factoren als de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie') en verwachtingen van omgeving en de jongere zelf?; Welke invloed hebben de ouders en het gezin op de studie- en schoolkeuze? Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen verwoorden hun inzichten en eerste bevindingen: nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen basis- en secundair onderwijs, o.a. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor betere communicatievaardigheden en een soepeler overgang. De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die aanzetten geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. (Bron: covertekst)


Book
Het kunstsecundair onderwijs (KSO).
Author:
ISBN: 9044110268 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie van de VLOR - Vlaamse Onderwijsraad legt uit hoe het KSO ineenzit. (Bron: covertekst)


Book
Vitaminen voor een gezondheidsbeleid op school
Author:
ISBN: 9789081333610 Year: 2009 Publisher: Brussel VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om Vlaamse scholen te ondersteunen, om hun leerlingen een gezonde leer- en leefomgeving aan te bieden en een gezondheidsbeleid te ontwikkelen, werkte de commissie Gezondheidsbevordering van de Vlor *Vitaminen voor een gezondheidsbeleid op school* uit.&#13;&#13;Deze publicatie is gebaseerd op de kadermethodiek *Gezonde school* van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ). Om die methodiek te integreren wordt een gezondheidsmatrix aangereikt, met vier strategieën en vier niveaus. De matrix vormt ook de rode draad voor de uitwerking van de exemplarisch gekozen gezondheidsthema's. Om de kwaliteit van het schoolgezondheidsbeleid te bewaken, wordt de *kwaliteitscirkel* voorgesteld.&#13;&#13;*Vitaminen* wil iedereen inspireren die betrokken is bij het gezondheidsbeleid op school: directies, leerkrachten CLB, pedagogische begeleidingsdienst, maar ook toekomstige leerkrachten en hun docenten in de lerarenopleiding.&#13;&#13;


Book
OOg voor meer gelijke onderwijskansen : een handleiding voor beginnende begeleiders
Author:
ISBN: 9789081333603 9081333607 Year: 2008 Publisher: Brussel VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek brengt de ervaringen en inzichten in kaart van zeventien jaar begeleiding van het onderwijsvoorrangs- en gelijkeonderwijskansenbeleid en inventariseert de strategieën waar de begeleider, de school, de leraar en vooral de leerling baat bij hebben.


Book
De toekomst van het onderwijs aan jonge kinderen
Author:
ISBN: 9782509042460 Year: 2023 Publisher: Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het kleuteronderwijs staat al een tijd hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Die aandacht is meer dan terecht. Kleuteronderwijs heeft een zeer grote impact op de sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling van kleuters.Het Vlaamse kleuteronderwijs is sterk uitgebouwd en kent een lange traditie. De participatiegraad is zeer hoog. Het biedt veel mogelijkheden, ook om gelijke onderwijskansen te realiseren. Toch blijven de uitdagingen groot. Het huidige kleuteronderwijs botst op zijn grenzen. Hebben we nood aan een ander type kleuterschool?We worden geconfronteerd met vragen die al langer leven, maar even goed met nieuwe vraagstukken. Wat is de eigenheid van onderwijs aan jonge kinderen en waar zitten de belangrijkste hefbomen voor betere kwaliteit? Hoe kunnen we pedagogische breuklijnen tussen opvang en onderwijs overstijgen? Hoe geven we het partnerschap met ouders vorm?De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.


Book
Beroepsopleidingsprofiel meestergast in de weverij.
Author:
Year: 2000 Publisher: Brussel VLOR (Vlaamse Onderwijsraad)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Beroepsprofiel elektronica.
Author:
Year: 2000 Publisher: Brussel VLOR (Vlaamse Onderwijsraad)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 335 << page
of 34
>>
Sort by