Listing 1 - 10 of 335 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.
School management --- #SBIB:316.334.1O282 --- #SBIB:316.334.1O285 --- 741 Schoolorganisatie --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- 458.1 --- basisonderwijs --- ouderparticipatie --- schoolmanagement --- Basisonderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ouderparticipatie --- Samenwerking --- Ouderparticipatie: lagere school --- Onderwijs: personeel: relatie directie-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- Ouders. --- School management. --- Ouderschap --- Onderwijs --- Teamwerk --- Basisonderwijs; Vlaanderen
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Tussen het hoger onderwijs in de BaMa-structuur en het secundair onderwijs ontbreekt een schakel in de onderwijsstructuur, namelijk een onderwijsaanbod voor mensen die vanuit het secundair onderwijs niet of niet onmiddellijk kiezen voor hoger onderwijs in de BaMa-structuur. In dit grensgebied bestaat nu al een aanbod in het volwassenenonderwijs en in het secundair onderwijs. Maar de plaats van deze opleidingen is onvoldoende duidelijk en het aanbod zelf onvoldoende uitgebreid om van een samenhangend aanbod op dit niveau te kunnen spreken. Dit boek opent het debat. (Bron: www.maklu.be)
onderwijsbeleid --- School management --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- Flanders --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 780 Hoger onderwijs --- Bouw 69 --- Hoger onderwijs 378 --- Onderwijs 37 --- Technisch onderwijs / beroepsonderwijs 378:662 --- hoger onderwijs --- overgang secundair-hoger onderwijs --- 489.32 --- 489.51 --- Deeltijds leren --- HBO --- Onderwijs voor sociale promotie --- Overgang secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Tertiair onderwijs --- deeltijds onderwijs --- hoger onderwijs sociale promotie --- tertiair onderwijs --- volwassenenvorming --- Beroepsonderwijs --- Secundair onderwijs --- 489.1 --- hoger onderwijs (gez) --- 489.12 --- Hoger beroepsonderwijs --- 101156.jpg --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs) --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs-hoger onderwijs --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- België --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Hoger Onderwijs --- Lerarenopleiding --- Vlaanderen --- algemeen --- Vlaanderen. --- algemeen. --- Postsecondary education --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Adult education --- Hoger beroepsonderwijs 5 (Vlaanderen)
Choose an application
Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen beschrijven hun bevindingen over nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen, bijv. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor een soepelere overgang. De Vlaamse Onderwijsraad vroeg wetenschappers om vanuit hun domein daarover onderzoeksgegevens te verzamelen en hun visie te geven. Hoe kijken ontwikkelingspsychologen naar de overstap? Passen leerstof, didactiek, onderwijscultuur bij het ontwikkelingsniveau van de leerlingen? Welke andere factoren zijn beschermend of risicovol voor de leerling die overstapt naar het secundair onderwijs? Welke studiekeuze maken leerlingen en kiezen ze succesvol? Wat is de invloed van de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie, enz.) en verwachtingen van de omgeving en de jongere zelf? Waarom kiezen ouders of leerlingen voor een welbepaalde school? En kiezen de ouders, de leerling of allebei samen? De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die `aanzetten' geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. De meeste leerlingen verteren de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs zonder grote problemen. Nochtans sluiten beide onderwijsniveaus allerminst naadloos op elkaar aan, zoals de inspectie vaststelde in de Onderwijsspiegel 2003-2004. Deze probleemverkenning bekijkt de aansluitingsproblematiek vanuit verschillende invalshoeken. Drie wetenschappers verzamelden onderzoeksgegevens over de overgang en de studiekeuzes die dan gemaakt worden: Welke factoren zijn, vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief, beschermend of risicovol voor een vlotte aanpassing van de adolescent?; Welke invloed op de studiekeuze hebben factoren als de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie') en verwachtingen van omgeving en de jongere zelf?; Welke invloed hebben de ouders en het gezin op de studie- en schoolkeuze? Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen verwoorden hun inzichten en eerste bevindingen: nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen basis- en secundair onderwijs, o.a. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor betere communicatievaardigheden en een soepeler overgang. De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die aanzetten geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. (Bron: covertekst)
Secondary education --- basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsonderzoek --- Sociology of education --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Flanders --- 742 Scholieren en studenten --- schoolloopbaan --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Secundair onderwijs --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- Secundair onderwijs 373.5 --- overgang basis secundair --- schoolkeuze --- studiekeuze --- Onderwijsonderzoek --- Overgang lager onderwijs - secundair onderwijs --- 480.1 --- 474.23 --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolloopbaan --- Studiekeuze --- Schoolkeuze --- 083560.jpg --- Basisonderwijs en secundair onderwijs ; aansluiting --- Didactische principes --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- overgang basis onderwijs secundair onderwijs
Choose an application
Deze publicatie van de VLOR - Vlaamse Onderwijsraad legt uit hoe het KSO ineenzit. (Bron: covertekst)
Choose an application
Om Vlaamse scholen te ondersteunen, om hun leerlingen een gezonde leer- en leefomgeving aan te bieden en een gezondheidsbeleid te ontwikkelen, werkte de commissie Gezondheidsbevordering van de Vlor *Vitaminen voor een gezondheidsbeleid op school* uit. Deze publicatie is gebaseerd op de kadermethodiek *Gezonde school* van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ). Om die methodiek te integreren wordt een gezondheidsmatrix aangereikt, met vier strategieën en vier niveaus. De matrix vormt ook de rode draad voor de uitwerking van de exemplarisch gekozen gezondheidsthema's. Om de kwaliteit van het schoolgezondheidsbeleid te bewaken, wordt de *kwaliteitscirkel* voorgesteld. *Vitaminen* wil iedereen inspireren die betrokken is bij het gezondheidsbeleid op school: directies, leerkrachten CLB, pedagogische begeleidingsdienst, maar ook toekomstige leerkrachten en hun docenten in de lerarenopleiding.
gezondheidspromotie --- School management --- Hygiene. Public health. Protection --- schoolbeleid --- gezondheidszorg --- 671 Gezondheidszorg. Preventie --- geneesmiddelen --- genotmiddelen --- gezondheidsbeleid --- gezondheidsbevordering --- scholen --- 614.23 --- gezondheidsopvoeding --- onderwijs --- 478.4 --- Geneesmiddelen --- Genotmiddelen --- Gezondheid --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding(Gezondheidseducatie) --- Seksualiteit --- Veiligheid --- Voeding --- Genotsmiddelen --- Gezondheidsvoorlichting --- geneesmiddel --- sexualiteit --- veiligheid --- jeugdgezondheidszorg, prenatale zorg, zuigelingen- en kleuterzorg, zorg voor het schoolkind --- Gezondheidseducatie --- (zie ook: sportvoeding) --- basisonderwijs --- gezondheidseducatie --- Gezondheidszorg --- Scholen --- Onderwijs --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Actieve levensstijl --- Voedingsgewoonten --- EHBO --- Relaties --- School (instelling) --- Gezondheidsopvoeding --- Voedingsgewoonte --- Genotmiddel --- Geneesmiddel --- Relatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Thuis --- Drank
Choose an application
Dit boek brengt de ervaringen en inzichten in kaart van zeventien jaar begeleiding van het onderwijsvoorrangs- en gelijkeonderwijskansenbeleid en inventariseert de strategieën waar de begeleider, de school, de leraar en vooral de leerling baat bij hebben.
gelijkekansenbeleid --- onderwijsorganisatie --- Sociology of education --- 720 Onderwijs --- gelijke onderwijskanen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- GOK --- democratisering --- diversiteit --- 450.42 --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijkekansenbeleid --- Begeleiding (Coaching) --- Diversiteit --- Gelijke kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Leerlingparticipatie --- Ouderparticipatie --- Remediëring --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen --- integratie --- 450.2 --- Gelijkekansenonderwijs --- Onderwijssociologie --- Leerlingbegeleiding --- Sociology of education. --- gelijkekansenbeleid. --- onderwijsorganisatie.
Choose an application
Het kleuteronderwijs staat al een tijd hoog op de beleidsagenda in Vlaanderen. Die aandacht is meer dan terecht. Kleuteronderwijs heeft een zeer grote impact op de sociale, fysieke en cognitieve ontwikkeling van kleuters.Het Vlaamse kleuteronderwijs is sterk uitgebouwd en kent een lange traditie. De participatiegraad is zeer hoog. Het biedt veel mogelijkheden, ook om gelijke onderwijskansen te realiseren. Toch blijven de uitdagingen groot. Het huidige kleuteronderwijs botst op zijn grenzen. Hebben we nood aan een ander type kleuterschool?We worden geconfronteerd met vragen die al langer leven, maar even goed met nieuwe vraagstukken. Wat is de eigenheid van onderwijs aan jonge kinderen en waar zitten de belangrijkste hefbomen voor betere kwaliteit? Hoe kunnen we pedagogische breuklijnen tussen opvang en onderwijs overstijgen? Hoe geven we het partnerschap met ouders vorm?De Vlor bracht een aantal eminente onderwijsdeskundigen samen voor deze strategische verkenning van het onderwijs aan jonge kinderen. Op basis van kennis, inzichten en analyses van bestaand onderzoek schetsen ze uitdagingen en pistes voor de toekomst met 2030 in het vizier. Laat dit een schot voor de boeg zijn voor een vernieuwde visie en praktijk.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvisies --- Pedagogiek --- 450.4 --- onderwijsvisies --- kleuteronderwijs --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- 771 Kleuteronderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- School management --- Kindergarten --- kleuterleiders --- kleuters --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 335 | << page >> |
Sort by
|