Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
De stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen. In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet gespecialiseerde beroepskracht – na zich in deze methode te hebben ingewerkt – in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsproblemen.In dit tweede deel van Stap voor stap gaat het om zeven onderwerpen, waarover ouders van kinderen van 6 tot 12 jaar zich vaak zorgen maken: agressie en vandalisme, gedeprimeerdheid en lusteloosheid, gepest worden, allerlei vormen van nervositeit, seksualiteit, slaapproblemen en (on)afhankelijkheid. De auteurs, twee sociaal-pedagogisch hulpverleners en een orthopedagoog, zijn beroepshalve betrokken bij diverse sectoren van Jeugdzorg en hebben affiniteit met pedagogische preventie. (Bron: covertekst)
Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- opvoedingsondersteuning --- onderwijs --- sociaalpedagogische hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- opvoeding --- Opvoeding --- 37 --- 370
Choose an application
433 --- afhankelijkheid --- agressiviteit --- nervositeit --- opvoedingsproblemen --- ouderbegeleiding --- pedagogiek --- pesten --- seksualiteit --- slaapproblemen --- vandalisme --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- 37.013 --- Agressie --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen --- Methodiek --- Ondersteuning --- Opvoeding --- Pesten --- Slaapstoornissen --- Opvoeding in de praktijk
Choose an application
433 --- agressiviteit --- geld en vrije tijd --- opvoedingsproblemen --- ouderbegeleiding --- pedagogiek --- seksualiteit --- verslaving --- vriendschap --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- 37.013 --- Begeleiding --- Jeugd --- Methodiek --- Ondersteuning --- Opvoeding --- Relaties --- Seksualiteit --- Verslaving --- Vrije tijd --- Opvoeding in de praktijk --- jeugd --- Educational sciences --- opvoeding
Choose an application
Choose an application
Deze methode voor de begeleiding van ouders is bedoeld voor beroepskrachten in de thuiszorg en voor maatschappelijk werkers in de eerstelijns hulpverlening. Zij en ook andere welzijnswerkers zoeken vaak naar concrete antwoorden op de vragen en spanningen die ouders ondervinden in de omgang met jonge kinderen (0-6 jaar). Vaak hebben beroepskrachten weinig tijd ter beschikking voor uitvoerige begeleidingsgesprekken met ouders bij wie preventief ingrijpen nog mogelijk is. Om toch - ter voorkoming van het oplopen van spanningen - in korte tijd steun te kunnen bieden bij de opvoeding van met name kinderen die moeilijk slapen, eten, veel huilen, driftig of lang onzindelijk zijn, biedt dit boekje een handige, efficiënte werkmethode. Bruikbare informatieblokken en relevante signaleringschecklijsten voor het opsporen van opvoedingszorgen bij ouders completeren het geheel. De methode is ontstaan als resultaat van een vruchtbaar gezamenlijk onderzoeksproject tussen een hogeschool en een aantal werkveldinstellingen.
STAPPENPLAN -- 159.920.5 --- 433 --- Huilen --- beweging --- driftaanvallen --- eten --- koppigheid --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- ouderbegeleiding --- pedagogiek --- slaap --- spelen --- zindelijkheidstraining --- Opvoeding in de praktijk --- kleuters --- differentiële opvoeding --- Educational sciences --- baby's --- peuters
Choose an application
t bevat:-1 handleiding-14 thematische prentverhalen- 215 woordkaartjes- 14 zoekprentenAanvullingen via Kid'i-app
STAPPENPLAN -- 159.920.5 --- 433 --- Huilen --- beweging --- driftaanvallen --- eten --- koppigheid --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- ouderbegeleiding --- pedagogiek --- slaap --- spelen --- zindelijkheidstraining --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Baby's --- Peuters --- Eten --- Slapen --- Bewegen --- Spelen --- Zindelijkheidstraining --- Koppig zijn --- Boos zijn --- Gezin --- Gezinsopvoeding --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- 37.013 --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen --- Methodiek --- Ondersteuning --- Opvoeding --- Slaapstoornissen
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|