Narrow your search

Library

UCLL (464)


Resource type

dissertation (463)

book (1)


Language

Dutch (454)

English (9)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2023 (87)

2022 (40)

2021 (82)

2020 (86)

2019 (169)

Listing 1 - 10 of 464 << page
of 47
>>
Sort by

Dissertation
Weerstation. Hoe kan het ontwikkelen van een weerstation bijdragen tot de citizen science en deskundigheid van toekomstige leerkrachten en leerlingen binnen een STEM-richting.
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doel: Dit afstudeeronderzoek bestaat uit een praktijkonderzoek en een bronnenonderzoek. Enerzijds heb ik op vraag van mijnheer Driesmans een weerstation uitgewerkt. Anderzijds ben ik nagegaan of het maken van een weerstation kan bijdragen tot de ontwikkeling van de deskundigheid van leerlingen in een STEM-richting. Ook heb ik onderzocht of en hoe het maken van een weerstation kan bijdragen aan het citizen science project of de burgerwetenschap. Onderzoeksopzet: Dit afstudeeronderzoek bestaat uit een bronnenonderzoek, een kwalitatief onderzoek aan de hand van semigestructureerde interviews en een praktijkonderzoek. Resultaten: In een uiteenzetting van de resultaten wordt er ingegaan op het STEM-onderwijs in Vlaanderen en de principes van STEM-richtingen. Ook zal er ingegaan worden op wat een weerstation is en hoe een weerstation gekaderd kan worden binnen de componenten van STEM. Verder zal toegelicht worden wat citizen science of burgerwetenschap is. Besluit: Verschillende respondenten uit de interviews gaven aan dat het uitwerken van een weerstation een leerrijk project is binnen een STEM-richting. Dit omdat verschillende aspecten van het leerplan (probleemoplossend denken, onderzoekend leren, kennis-praktijk koppelen en samenwerken) kunnen toegepast worden. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
"Hoe kan de figuur Jeanne Devos gebruikt worden als een leidraad voor leerkrachten om emancipatie en historisch bewustzijn aan bod te laten komen in de lessen geschiedenis?: Hoe kan de link gelegd worden met erfgoed?".
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor dit onderzoek hebben wij, Eline Poot en Marthe Mas, een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag “Hoe kan de figuur Jeanne Devos gebruikt worden als een leidraad voor leerkrachten om emancipatie en historisch bewustzijn aan bod te laten komen in de lessen geschiedenis?” met als ondertitel “Hoe kan de link gelegd worden met erfgoed?”. Voor we aan de onderzoeksresultaten toekomen, hebben we de inleiding en het onderzoeksopzet. Ons onderzoek verloopt drieledig. Ten eerste behandelen we de deelvragen die toegespitst zijn op het begrip ‘emancipatie’. Ten tweede behandelen we de deelvragen rond ‘historisch bewustzijn’ en ten derde behandelen we de resultaten van onze enquête over ‘erfgoed’. Vervolgens geven we onze conclusies en aanbevelingen waarna de bibliografie en de bijlagen terug te vinden zijn. Dit onderzoek verleende ons nieuwe inzichten in de begrippen emancipatie, erfgoededucatie en historisch bewustzijn. De link tussen deze begrippen is essentieel, zeker in de onderwijssector. Het zijn stuk voor stuk begrippen die de leerling helpen groeien als mens, individu en wereldburger. Ze helpen de leerling om kritisch te kijken naar onze samenleving, om te begrijpen dat veel wat vandaag vanzelfsprekend is, dat ooit niet was. We kwamen tot de conclusie dat de figuur Jeanne Devos en het boek Alsof de Weg ons zocht een hulpmiddel kunnen zijn om aan de begrippen emancipatie en historisch bewustzijn te werken.

Keywords


Dissertation
Evalueren om te evalueren : toetsvragen natuurwetenschappen voor de eerste graad evalueren
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten evalueren het kennen en kunnen van leerlingen op verschillende manieren. Eén van die manieren is door het opstellen van schriftelijke toetsen. Om een waardevolle beoordeling te kunnen vormen over de competenties van de leerlingen zijn goede evaluatievragen essentieel. Op basis van deze beoordeling kan er namelijk een gerichte begeleiding aangeboden worden in het leerproces van de leerling. Om leerkrachten hierin te begeleiden worden er toetsvragen aangeboden in de handleidingen van leerwerkboeken. Dit onderzoek is er op gericht deze toetsvragen voor natuurwetenschappen eerste graad te evalueren en indien nodig een verbetering voor te stellen. Om het onderzoek haalbaar en zo verdiepend mogelijk te maken, zal het zich beperken tot toetsvragen over de lesthema’s krachten, energieomzettingen en warmtetransport. Aan de hand van een kijkwijzer en een enquête bij verscheidene vakleerkrachten natuurwetenschappen worden er binnen dit onderzoek waardevolle evaluatievragen opgesteld en aangeboden. Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is niet alleen om enkele waardevolle toetsvragen aan te bieden, maar ook leerkrachten ondersteuning te bieden bij het evalueren van andere en eigen vragen. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Co-teaching en binnenklasdifferentiatie in het lager onderwijs: Hoe co-teaching kan zorgen voor meer binnenklasdifferentiatie
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het lager onderwijs zijn de klassen heel divers. Omdat het niveau van elke leerling verschillend is, is differentiatie heel belangrijk. Er zijn verschillende werkvormen die voor meer differentiatie kunnen zorgen. Ook co-teaching is een vorm van differentiatie. In dit onderzoek ga ik na hoe co-teaching voor meer differentiatie kan zorgen. Tijdens mijn literatuuronderzoek ontdekte ik dat co-teaching in de literatuur op twee verschillende manieren wordt beschreven. Enerzijds is er de benadering van Marijn Vandevelde en Klasse. Anderzijds is er de benadering van Sandra Koot. Zowel Marijn Vandevelde en Klasse als Sandra Koot stellen enkele mogelijke vormen van co-teaching voor. De vormen van Marijn Vandevelde en Klasse pasten het beste bij mijn stage en daarom heb ik enkel deze vormen uitgetest. Vervolgens heb ik over vier van deze co-teachingsvormen een kijkwijzer uitgewerkt. Deze kijkwijzers kunnen die leerkrachten raadplegen als ze te weten willen komen hoe deze co-teachingsvorm voor differentiatie kan zorgen. Tot slot blikken de leerkracht en ik terug op hoe de co-teaching is verlopen.

Keywords


Dissertation
Onderzoeksproject binnen STEM : organisatie ven een onderzoeksproject over revalidatietoestellen voor het vierde jaar STEM van the Atheneum Tienen
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

STEM is een letterwoord dat staat voor Science – Technology - Engineering - Mathematics . Dit vak werd een aantal jaar geleden door de Vlaamse Overheid in het leven geroepen om een halt toe te roepen aan het tekort aan mensen met een STEM-profiel op de arbeidsmarkt. Door het vak STEM aan te bieden in het secundair onderwijs, wilt de overheid een loopbaan in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek stimuleren. Vermits STEM een recent vak is, is er nog geen leerplan voor, wat maakt dat de scholen vrij zijn voor de invulling van dit vak. Het zorgt er ook voor dat de leerkrachten zelf materiaal moeten ontwikkelen of raadplegen bij het geven van een onderzoeksproject. In dit onderzoek ga ik na hoe een onderzoeksproject rond revalidatietoestellen georganiseerd kan worden in het vierde jaar wetenschappen van het Atheneum Tienen. Eerst ga ik op zoek naar de criteria waaraan een bundel moet voldoen om aan onderzoekend en ontwerpend leren te doen. Daarna evalueer ik de bundel die de leerkrachten gebruiken. Deze bundel is gemaakt door STEM@school en online raadpleegbaar. Tot slot pas ik deze bundel aan zodat hij meer bruikbaar wordt voor het vierde jaar wetenschappen van Atheneum Tienen. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Mix en Match Een handleiding MUVO ter ondersteuning van leerkrachten lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wij deden onderzoek naar hoe wij als extrene leerkrachten, een leerkracht lager onderwijs kunnen ondersteunen in het geven van muzische vorming. Hiervoor deden we onderzoek naar welke problemen zij ondervinden in het geven van het vak en hoe wij deze zouden kunnen oplossen. Ook probeerden we te achterhalen of de studenten lerarenopleiding lager onderwijs voldoende worden voorbereid op het geven van muzische vorming. Om leerkrachten te ondersteunen ontwikkelden we een poster met handleiding. In de handleiding staan maar liefst 48 thema’s, 37 kunstenaars, 15 kunststromingen, 17 materialen met bijbehorende technieken en een algemene uitleg over beeldaspecten. Op deze manier willen we meer kunst aan bod laten komen in de klas. Wij hopen de leerkrachten te inspireren en aan te zetten tot vernieuwing.

Keywords


Dissertation
Digitale leermiddelen inzetten tijdens het SportSpelonderwijs
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit onderzoek wordt gezocht naar de beste manier om zo efficiënt mogelijk tactische spelprincipes aan te leren in het SportSpelonderwijs. Zo worden tablets gebruikt om tactische uitleg én tactische verbetermomenten te organiseren. De resultaten, tips & bedenken kunnen hier allemaal in teruggevonden worden.

Keywords


Dissertation
Artificiële intelligentie : hoe kunnen we door leervideo's te integreren, leerpaden inhoudelijk en gestructureerd ontwikkelen om het leerproces van de lerende te ondersteunen?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Doel: Dit afstudeeronderzoek vertrok vanuit de vraag of een fysieke link tussen de lerende en de onderwijsvertrekker een meerwaarde zou zijn. Dit wilde ik aantonen door 2 leerpaden te ontwikkelen over artificiële intelligente en neurale netwerken, één leerpad waar leervideo’s (dit is de fysieke link) zijn geïntegreerd en één leerpad zonder leervideo’s. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie en een ontwerponderzoek. Enerzijds heb ik twee leerpaden en leervideo’s ontwikkeld. Anderzijds ben ik in de literatuur gaan opzoeken wat de belangrijkste invloedrijke criteria zijn voor een leerpad. Onderzoeksopzet: Dit afstudeeronderzoek bestaat uit een literatuurstudie, praktijkonderzoek, een kwalitatief onderzoek aan de hand van interviews en een ontwerponderzoek. Resultaten: In een uiteenzetting van de resultaten wordt er ingegaan op de meest invloedrijke criteria van een leerpad en het STEM-onderwijs in Vlaanderen en de principes van STEM-richtingen. Ook zal er worden ingegaan op wat artificiële intelligentie is en hoe neurale netwerken werken en hoe deze gekaderd kunnen worden binnen de componenten van STEM. Besluit: Uit eigen ervaringen en uit de interviews met verschillende respondenten heb ik kunnen afleiden dat het integreren van leerpadden in het onderwijs een uiterst goeie manier is om de onderwijsaanpak af te stellen op 21ste -eeuwse vaardigheden.

Keywords


Dissertation
Vergelijking onderwijs Texas en België
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit onderzoek wordt het secundair onderwijs en de lerarenopleiding in België vergeleken met het secundair onderwijs en de lerarenopleiding in Texas. Ik ben op zoek gegaan naar de verschillen in lesgeven en heb de schoolsystemen met elkaar vergeleken voor wat betreft gestandaardiseerde testen, leerplicht, het puntensysteem, enz. Daarnaast heb ik mij gericht op leerlingen met leerstoornissen en/of beperkingen, hoe het onderwijs er voor hen uitziet en of er ook hier een verschil is tussen beide landen. Door gerichte observaties en enquêtes heb ik de verschillen in lesgeven in het secundair en hoger onderwijs aan een onderzoek onderworpen en geprobeerd in kaart te brengen. Tot slot heb ik vergeleken of leraren in België en in de Verenigde Staten hetzelfde materiaal en dezelfde middelen gebruiken in hun lessen.

Keywords


Dissertation
Hoe verhouden het Vlaams katholieke middelbare (geschiedenis)onderwijs en het Zuid-Afrikaanse middelbare (geschiedenis)onderwijs zich ten opzichte van elkaar op vlak van structuur, leerinhouden en didactisch materiaal ?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek vergelijkt het middelbare geschiedenisonderwijs in Zuid-Afrika met het Vlaams katholieke geschiedenisonderwijs. Zowel gelijkenissen als verschillen tussen de twee vormen van geschiedenisonderwijs op vlak van organisatie, leerinhouden en didactisch materiaal worden behandeld. Deze vergelijking is voornamelijk gebaseerd op de uitgangspunten van het geschiedenisonderwijs die vervat liggen in de verschillende leerplannen geschiedenis. Het doel van dit onderzoek is om een duidelijk beeld te krijgen van het middelbare geschiedenisonderwijs in Zuid-Afrika en het middelbare geschiedenisonderwijs in het Vlaamse katholiek onderwijs. Hoe verhouden de verschillende leerplannen geschiedenis zich op leerinhoudelijk vlak ten opzichte van elkaar? Is geschiedenis een verplicht vak? Welke leerinhouden worden er bv. behandeld in de eerste graad van het secundair onderwijs in Zuid – Afrika? En in welke mate stemmen deze leerinhouden overeen met het leerplan van het VVKSO voor de eerste graad in Vlaanderen? Over welk (didactisch) materiaal moet een leraar geschiedenis volgens de leerplannen beschikken? Dit onderzoek biedt een antwoord op deze vragen. (Bron: auteur)

Keywords

Listing 1 - 10 of 464 << page
of 47
>>
Sort by