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What does it mean to be an intellectual? Who are the intellectuals and what is their function in society? This dissertation aims at providing answers to these questions by elaborating a concept of “intelligence” understood as a specific kind of normative knowledge – which I call intellectual knowledge –, or capacity, to carry out an intellectual intervention. This latter notion denotes an action that makes people act in an autonomous and rational way in a given situation through epistemic (i.e., non-coercive) means by providing trans-contextually valid models or patterns of behavior and thought based on certain values and worldviews. Based on these considerations, and against standard and elitist definitions of intellectuals, I argue that any person, group, or organization who carries such knowledge and thereby assumes an intellectual function must be considered an intellectual. This conception is laid out through a novel interpretation of Karl Mannheim’s sociology of knowledge and sociology of intellectuals (fields of which he is credited to be the founder), which I see as converging into a sociology of intelligence. Against most standard readings of Mannheim’s work on these matters, I contend that the above-stated theses regarding intelligence stem logically from an interpretation of his writings that is capable of recognizing and putting to the fore their reflexive, transdisciplinary and dissenting dimensions. Indeed, Mannheim’s sociology of intelligence, as a dissenting scientific/intellectual movement (disSIM), radically calls into question the then and currently dominant way to conceive the practice of the academic disciplines and the idea of knowledge (a non-intellectual one) that it implicitly vehiculates. By restoring Mannheim to the place he deserves in the history of the sociology of knowledge and the sociology of intellectuals, this dissertation also aims at providing a theoretical frame in which this latter question of the intellectual dimension of academic knowledge can be formulated and discussed in a productive way.
Intellectuals --- Knowledge, Sociology of --- Grammar, Comparative and general--Reflexives --- Intelligence
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L'ouvrage rassemble les textes des communications prononcées lors de la journée d'études « Idéologies de l’enfance et éducation dans le travail de Fernand Deligny. Anthropologie, pédagogie, politique » dans le cadre du 4ème Forum international de philosophie politique et sociale à Toulouse (5-15 juillet 2012), en partenariat avec l'Université de Liège notamment. Les questionnements à l'œuvre au cours de cette journée ont trouvé leur origine dans le fait de prendre au mot le titre de l'ouvrage de Pierre-François Moreau, Fernand Deligny et les idéologies de l’enfance. Il en allait d'une appréhension spécifique de l'enfance, telle que l'appréhendent les premiers textes de Deligny, et de l'ensemble des idéologies qui s'inscrivent dans des processus d'éducation. Occupant le point de vue de la mise en échec du rapport éducatif, Deligny cherche à mettre en évidence d’autres types de procès de constitution subjective et d’institution du commun (« l’humaine nature ») permettant une double problématisation des modalités d’apprentissage et de la construction de rapports sociaux et d’une collectivité humaine. On peut se demander si une telle interrogation peut encore s’inscrire sous le signe d’une quelconque « pédagogie » ou « anthropologie », dans la mesure où elle remet en question l’idée même d’éducation comme celle d’être humain. C’est à cette question majeure que cet ensemble de contributions tente de répondre, en portant un regard attentif aux lieux d’inscription du travail de Deligny, ainsi qu’au champ des pratiques pédagogiques interrogeant la norme éducative depuis ce qui s’en écarte.
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