Narrow your search

Library

UCLL (2)

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2015 (1)

2012 (2)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Wiskundige denkmethodes in het beroepsonderwijs : bijdrage aan het project.
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit eindwerk is een bundeling van mijn bijdrage aan het SoE-project over 'wiskundige denkmethodes in het beroepsonderwijs'. (Bron: auteur)

Keywords


Dissertation
Wiskundige denkmethodes in het beroepsonderwijs : Bijdrage aan het project
Authors: ---
Year: 2012 Publisher: Heverlee : Katholieke Hogeschool Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit eindwerk is een bundeling van mijn bijdrage aan het SoE-project over 'wiskundige denkmethodes in het beroepsonderwijs'.

Keywords


Dissertation
Impliciet benoemen van afbeeldingen bij volwassenen
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De mens gebruikt taal in bijna elk aspect van zijn leven. Communicatie met anderen is daar een belangrijk deel van. Vele talen werden reeds onderzocht en er werd al door menig onderzoeker getracht het denkproces in kaart te brengen dat de mens in staat stelt zulk een complexe vorm van communicatie te ontwikkelen. Toch is nog niet alles over ons taalgebruik bekend. Zo wordt ook vaak taal gebruikt zonder het doel te communiceren. Dit gebruik beperkt zich tot het intern vormen van woorden en zinnen, zonder ze uit te spreken. Veel van deze processen bevinden zich op het onbewuste niveau, wat onderzoek ernaar een uitdaging maakt. Deze studie heeft als doel een deel van het mysterie van die onbewuste interne spraak te ontrafelen, namelijk het impliciet benoemen van afbeeldingen. Het gaat om een concept wat zich afspeelt in het onderbewuste, wat betekent dat een paradigma geraadpleegd wordt dat dit concept onrechtstreeks kan vaststellen. Er werd gekozen voor het masked-primingparadigma. De primes werden ingevuld door afbeeldingen, de afleiders door geschreven woorden en de doelstimulus door een letterreeks die ofwel een bestaand Nederlands woord ofwel een pseudowoord vormt. Door middel van twee experimenten werd gepoogd een antwoord te vinden op de vraag of implicit naming optreedt bij volwassenen onder de gegeven omstandigheden. De daarbij horende onderzoeksvraag die werd opgesteld gaat als volgt: 'Is de gemiddelde reactietijd van respondenten op doelwoorden, voorafgegaan door een fonologisch rijmende prime-afbeelding die door de proefpersoon niet bewust wordt gepercipieerd, kleiner dan de reactietijd van respondenten op doelwoorden, voorafgegaan door een (eveneens niet bewust gepercipieerde) ongerelateerde prime-afbeelding?' Door middel van een fonologische, rijmende relatie tussen prime-afbeelding en doelwoord werd getracht een verschil in reactietijden vast te stellen in het herkennen van een letterreeks als bestaand woord. De opgestelde hypothese verwacht een significant kleinere reactietijd voor doelwoorden die voorafgegaan worden door een fonologisch gerelateerde afbeelding. Het paradigma dient er echter voor te zorgen dat proefpersonen niet bewust de aandacht vestigen op de afbeeldingen, aangezien de interesse van de studie het onbewust benoemen ervan is. Uit de analyses van zowel de twee experimenten als de bijhorende vragenlijsten, kon worden vastgesteld dat het paradigma geschikt is om robuuste primingeffecten vast te stellen in de vorm van een semantisch primingeffect. Een fonologisch primingeffect, die de interesse van dit onderzoek vormt, kon niet gevonden worden. Ook het expliciet benoemen van de afbeeldingen leverde niet voldoende extra effect op om een significant verschil in reactietijden te kunnen optekenen. In dit artikel wordt de volledige onderzoekscyclus besproken, gaande van kennis van studies uit het verleden in de vorm van een literatuurstudie tot het aangeven van mogelijke nieuwe onderzoeken in de toekomst.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by