Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe komen we tot een genuanceerder begrip van participatieve kunst en daarmee ook tot een effectievere kritiek op en betere ontwikkelingskansen voor deze kunstvorm? Deze publicatie doet op verschillende manieren een handreiking. Allereerst door het verbreden van onze blik op de geschiedenis van artistiek onderzoek naar de relatie tussen kunst en het dagelijkse leven aan de ene kant, en tussen kunstenaar en publiek aan de andere kant. Vervolgens door de nadelige gevolgen van de Nederlandse kunstdiscours voor de positie van participatieve kunst in kaart te brengen.
#SBIB:316.7C200 --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Participatie --- Cultuur --- Cultuursociologie --- Kunst --- Kunstkritiek --- Nederland --- Community art --- Participatiemaatschappij --- 700.6 --- onderzoek in de kunsten --- participatieve kunst (participatory art) --- kunstkritiek --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Philosophy and psychology of culture --- Art --- community art --- interactive art --- Kunstbeschouwing --- Afrika --- Azië --- China --- Toerisme --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Choose an application
MusicGenerations connects young people between 14 and 25 years, and people over 50 through music, including rap, hip hop, poetry, and spoken word. The program carefully combines talent development, reciprocity between ages and cultures, and urgent social issues. Part I illustrates how art progams, including MusicGenerations, positiviely contribute to social and political issues around age and intergenerationality, diversity, and freedom. Examine effective elements that can be widely adapted to cultural and other interventions aimed at bringing people from a wide range of backgrounds together. The power of music and art for individuals, groups, and society is assessed by borrowing from neurobiology, psychology, and sociology. Part II answers the question of how the reality, presented by MusicGenerations, functions as an example for a future, inclusive society. The progressively inclusive experice of 15 years of MusicGenerations are juxtaposed with the increasingly exclusionary discourses on "cultural diversity" in cultural and integration polices and pbulic debates.
Music therapy. --- Music --- Musical therapy --- Musicotherapy --- Therapeutics --- Psychotherapy and music --- Therapeutic use --- Music and intergenerational communication --- Intergenerational relations --- Intergenerational relationships --- Relations, Intergenerational --- Relationships, Intergenerational --- Interpersonal relations --- Intergenerational communication and music --- Intergenerational communication
Choose an application
Bewonersparticipatie, kunst en cultuur raken steeds prominenter met elkaar verbonden in Nederlandse stadswijken die ingrijpende herstructurering ondergaan. De wens om fysieke, sociale en culturele interventies in krachtwijken samen te brengen, komt voort uit de inzet van het cultuurbeleid op sociale cohesie, het volwassen worden van de community art-sector en het aanjagen van bewonersparticipatie door de 'Wijkaanpak'. Vanuit een positief onderbuikgevoel grepen woningcorporaties en stadsdelen de afgelopen jaren geregeld naar culturele interventies om wijken leefbaar te houden in tijden van grote omwentelingen door stedelijke vernieuwing. Maar er leven nog altijd veel vragen: Hoe kunnen culturele interventies het beste begeleid worden? Hoe stem je de agenda's van de uiteenlopende stakeholders op elkaar af? Wat leveren de culturele interventies op? Versterken ze het thuisgevoel van bewoners in de wijk? Genereren ze sociale dynamiek?Op basis van onderzoek naar drie concrete culturele interventies in Amsterdamse krachtwijken verkennen de auteurs van het lectoraat Burgerschap en Culturele Dynamiek aan de Hogeschool van Amsterdam deze vragen en laten zij zien welke rol culturele interventies in verschillende fasen van stedelijke vernieuwing kunnen vervullen en hoe multidisciplinaire teams die de interventies begeleiden het beste functioneren. Zij tonen de meerwaarde van culturele interventies. Deze schuilt in hun verbindende kracht, in de effecten die ze sorteren, in hun complementaire werking aan andere interventies en in het creëren van een platform voor het onderzoeken van nieuwe werkwijzen, onder meer om bewoners waarachtige inspraak te geven
Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Stadssamenleving --- Wijkontwikkeling --- Bewonersparticipatie --- Cultuurbeleid --- Kunsten --- Cultuur --- Sociale cohesie --- Stadsvernieuwing --- Opbouwwerk --- Buurtwerk --- Kunst --- Toerisme --- Sociology of culture --- Environmental planning --- urban renewal --- citizen participation --- art interventions --- Amsterdam
Choose an application
Bundel artikelen over een vorm van burgerschap die door bewoners zelf wordt ingevuld en niet van bovenaf wordt opgelegd.
Choose an application
Choose an application
A unique collection of essays with surprising twists on multiculturalism, social science, and scholarship covering different societies. The topics addressed in this book varies from issues in multicultural society to scholarship. In fourteen short essays the authors discuss crucial topics, including (personal sociology, arts, policy making, creolisation, diaspora communities, minority empowerment, political exclusion, homemaking, practice of science). This liber amicorum offers a unique collection of essays that opens a fresh window for everybody interested in multicultural societies, history, arts and social science. The contributions to this book represents a fine scholarship dealing with contemporary issues in society and academia.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
How do you discuss the power of participatory art practices for a society in transition, without getting caught up in typical contrasts such as artistic versus social, public versus private, instrumentalisation versus autonomy? How do you develop a language that allows artists, social organisations, policy-makers and art organisations to enter into a constructive dialogue? These were the questions that Demos (BE) and CAL-XL (NL) took to the Scheldemond region.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|