Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Er wordt weleens gezegd dat we in een dwingende tijd leven, waar autoriteit zoek is. Na de dood van God en het einde van de Grote Verhalen zijn we meer dan ooit tot vrijheid veroordeeld. We kunnen ons dan bijvoorbeeld overgeleverd voelen aan allerlei tot consumptieartikel gereduceerde objecten die ons een vermeend genot zouden moeten verschaffen. Van de weeromstuit ontstaat hier en daar een roep naar meer law and order. Niet helemaal onterecht wordt er dan van uitgegaan dat alleen de/meer wet ons vrijheid kan geven. Sommigen permitteren zich zelfs de vrijheid om harder dan ooit de wet te stellen: of het nu de wet van het Proletariaat of van het Volk is (zoals communisme en fascisme dat een paar decennia geleden deden), of die van de Sharia (zoals het islamfundamentalisme dat vandaag maar al te driest denkt te moeten doen). Freud en zijn psychoanalyse zijn ondertussen in de prullenmand van de intellectuele goegemeente beland. Toch bevat zijn theorie heel wat elementen die klaarheid brengen in deze schijnbare paradox: waarom vrijheid dwingend kan zijn; waarom vrijheid, zeker waar ze zich van elke norm en wet bevrijd weet, deze vaak met nog hardere hand installeert. Tegen de heersende tijdsgeest in biedt deze bundel een forum aan stemmen die de eigengereide band tussen vrijheid en wet/dwang proberen te denken.(bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044135435)
Social ethics --- dieptepsychologie --- vrijheid --- cultuurpsychologie --- Depth psychology --- Psychoanalyse --- Vrijheid --- Filosofie --- Kunst --- Literatuur --- Political philosophy. Social philosophy --- Afrika --- Oudheid --- Azië --- Nederland --- Frans --- België --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Noorwegen --- Film --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Maatschappij --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Psychoanalyse --- Psychose --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- Kinderen --- Psychosen --- psychose --- kinderen --- psychoanalyse --- psychologie --- 414.33 --- 606.4 --- kinderpsychiatrie --- psychoanalyse (dieptepsychologie) --- psychotherapie (psychische therapie) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Choose an application
Freud vergelijkt het werk van de psychoanalyticus met het zorgvuldig opgraven van archeologische resten. Resten die niet levenloos noch materiële resten uit de oertijd zijn, maar levendige driften, libido, die het psychisch huis vanuit het onbewuste soms onbewoonbaar maken. Terwijl de architect met het construeren van een fysieke, externe ruimte het psychisch welbevinden van de bewoner beoogt, werkt de analyticus via de taal met de interne ruimte, het onbewuste en diens weerstanden. Het lichaam is taliger dan we denken; onze taal is lichamelijker dan we willen toegeven. Beide zijn huizen waar libido en de weerstand in ronddwalen en waarmee we aan de slag moeten om er een leefbaar interieur van te maken. Hoe kan de externe ruimte de interne ruimte ten goede komen en meer vorm geven aan het affectieve, erotische leven? Of ook: hoe kan architectuur het spreken in de psychoanalytische ruimte meer vorm geven? Psychoanalyse en architectuur: een 'liaison' die nodig opnieuw onder de aandacht moet?
Depth psychology --- Environmental planning --- Architecture --- social psychology --- architecture [object genre] --- dieptepsychologie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|