Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Groei! Een praktische gids voor de ontwikkelingspsychologie werd speciaal ontwikkeld voor de graduaatopleidingen maatschappelijk werk, sociaal-cultureel werk en orthopedagogische begeleiding.Het is gebaseerd op het succesvolle acco-boek Psychologie van de levensloop: Inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Maar zowel de inhoud als de formulering werd zorgvuldig aangepast aan de vereisten van de graduaat-opleidingen.In het boek zal je dus geen uitvoerige uiteenzettingen vinden van theorieën over de ontwikkeling, maar enkel de kerngedachten eruit, met hun directe vertaling naar de praktijk van de betreffende beroepsgroepen.In negen hoofdstukken van telkens een 15-tal bladzijden komen de verschillende levensfasen aan bod: vanaf het prille begin tot de hoge ouderdom. Ieder hoofdstuk biedt een helder overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op motorisch en lichamelijk gebied en in het cognitief, sociaal en emotioneel functioneren. De tekst bevat tal van illustraties en praktijkvoorbeelden, en regelmatig worden concrete vragen opgeworpen die aanleiding kunnen geven tot pittige klasgesprekken.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464674668/Groei-?_ga=2.156544251.1328881234.1726571696-576013895.1696851731
Choose an application
Hoe ontstaan conflicten en wat kan men doen om er een positieve wending aan te geven? Wanneer zijn mensen in staat om hun kortzichtige eigenbelang ondergeschikt te maken aan de gemeenschappelijke belangen op langere termijn? Hoe kan men groepen efficiënter doen samenwerken? Wat zijn de typische fouten die mensen maken als ze zich een idee proberen te vormen van elkaar, en hoe kunnen we tot een meer correcte beeldvorming komen? Welke mechanismen liggen aan de basis van sociale beïnvloeding? Hoe kunnen ze ingeschakeld worden om mensen te sensibiliseren en wat kunnen we doen om onszelf te beschermen tegen al te opdringerige vormen van beïnvloeding?Dat zijn slechts enkele van de vele onderwerpen die in dit boek aan bod komen. Ze tonen aan hoe veelzijdig het huidige onderzoeksgebied van de sociale psychologie wel is. Het beperkt zich immers niet tot het interindividuele gedrag, maar probeert ook inzicht te krijgen in de dynamiek van groepen, evenals in de strategieën waarmee onzichtbare instanties het denken en handelen van mensen proberen te sturen.
sociale psychologie --- Social psychology --- Sociale psychologie --- #KVHB:Sociale psychologie --- sociaal gedrag --- 301.15 --- Groepsprocessen --- Agressie --- Conflicten --- Gedrag --- Attitudes --- Sociaal gedrag --- PXL-Healthcare 2020 --- gedragswetenschappen --- Groepsproces --- Conflict --- Attitude
Choose an application
Choose an application
Choose an application
We zijn sociale wezens. Je kan niet leven zonder andere mensen. Het is logisch dat we elkaar beïnvloeden in gedrag, gedachten en gevoelens. Invloed, het kernwoord van de sociale psychologie. Waarom neem je gedrag van anderen over? Hoe komt het dat je gehoorzaamt aan een autoriteit? Presteer je beter met anderen erbij dan alleen? Hoe zet je mensen aan tot meer hulpvaardig gedrag? Mensen hun kortzichtige eigenbelang ondergeschikt laten maken aan gemeenschappelijke belangen op lange termijn, kan dat? Waarom leidt anonimiteit tot antisociaal gedrag? Hoe vorm je een eerste indruk over anderen? Die vragen maken duidelijk dat het huidige onderzoeksgebied van de sociale psychologie enorm veelzijdig is. Je kan zeggen dat sociale psychologie alles is. Want overal is er wel ergens invloed aanwezig. In dit sterk didactisch opgebouwde boek vertalen we in elk hoofdstuk de theorie naar de praktijk. Aantrekkelijke voorbeelden, boeiende experimenten en doe-het-zelf opdrachten maken de kennis inzichtelijk. Je kan je kennis ook meteen toepassen. Dit boek is bedoeld voor studenten Toegepaste Psychologie. Kaderstukken uit de praktijk van de psychologisch consulent katapulteren je meteen naar je toekomstige werkveld. Het boek is ook toegankelijk voor iedereen die geboeid is door sociale psychologie.
sociale psychologie --- groepsnormen --- prosociaal gedrag --- interpersoonlijke processen --- sociale waarneming --- groepsperceptie --- attitudes --- Social psychology --- Sociale psychologie --- Toegepaste psychologie
Choose an application
Psychology --- Social psychology --- psychologie --- sociale psychologie
Choose an application
Hoe ableïsme tegengaan en inclusie bevorderen Naam: Yves Mageza Academiejaar: 2021-2022 Probleemstelling: Personen met een handicap worden veelal aanzien als hulpbehoevenden die bescherming nodig hebben. Dit mochten we aan de lijve ondervinden toen we met 2 vrienden die rolstoelgebruikers zijn een bar wilden bezoeken. We werden de toegang ontzegt omdat de buitenwipper onze veiligheid niet kon garanderen. Na dreigen om de politie te bellen, liet hij ons binnen. Na een tijdje zag hij dat we dansten en consumeerden als andere klanten. Toen kwam hij ons een hand geven en zich verontschuldigen. Er zat geen kwaad in zijn intenties om ons niet binnen te laten, het was vooral oprechte bezorgdheid. Dit benadrukt de stelling over hoe de meerderheid van de maatschappij kijkt naar personen met een handicap. Onderzoeksvraag: Wat is een correcte representatie van personen met een handicap deelvraag 1: Wat zijn de maatschappelijke winsten van een inclusieve samenleving? Deelvraag 2: Hoe bevorder je een positieve beeldvorming bij leerlingen van de eerste graad middelbaar onderwijs? Doelstellingen Met dit onderzoeksrapport willen we enerzijds informeren. Het is van belang dat personen met een handicap als volwaardige medeburgers gezien worden met talenten, die een bijdrage kunnen leveren binnen onze maatschappij. Anderzijds zoeken we naar strategieën die ons dichter brengen bij een inclusieve maatschappij. Deze strategieën willen we vervolgens verwerken in een digitale tool of website. Samenvatting hoofdstukken literatuur. DEEL 1. Personen met een handicap? Handicap is een flexibel begrip dat veranderlijk is in tijd. Het verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van Personen met een Handicap (VN-verdrag), geeft aan dat handicap geen louter individueel of medisch probleem is zoals veelal wordt aangenomen. Er is pas sprake van een handicap wanneer personen een participatieprobleem ondervinden als gevolg van de wisselwerking tussen hun beperking en externe obstakels. Bijna 1 op 4 Vlamingen heeft een handicap. De groep personen met een handicap is een minderheidsgroep met een ‘open enrollment’. Beeldvorming De manier waarop personen met een handicap gerepresenteerd worden, maakt deel uit van dit referentiekader en heeft uiteraard invloed op onze kijk op handicap. We overlopen in dit hoofdstuk ook de evolutie van onze kijk op handicap. De manier waarop we kijken naar personen met een handicap wordt vereenvoudigd weergegeven via de handicapmodellen. Personen met een handicap worden binnen de Vlaamse media stereotiep gerepresenteerd. Obstakels Personen met een handicap ervaren veel obstakels. We bespreken de culturele obstakels, waaronder ableïsme (afgeleid van able body) en vergelijkbaar met racisme of seksisme. Vervolgens hebben we nog de structurele en tot slot bespreken we nog enkele overkoepelende obstakels. Inclusie Er is een verschil tussen inclusie en integratie, veelal worden deze woorden ten onrechte door elkaar gebruikt. Een inclusief beleid houdt in dat de zorg voor een minderheidsgroep niet ingesloten wordt in een apart beleidsdomein. Het beleid ten opzichte van die bepaalde minderheidsgroep moet een aspect worden van alle beleidsdomeinen. Er zijn verschillende voordelen aan een inclusieve samenleving. De voordelen die we overlopen zijn: maatschappelijke voordelen en economische voordelen. DEEL 2. Oplossingsgerichte benadering Doel en doelgroep Het VN-verdrag stipuleert in art.
Choose an application
De wijk 2050 Antwerpen (Linkeroever) behoort tot de huisartsarme zones van Vlaanderen. Er werkt minder dan 1 huisarts per 1100 inwoners. Bovendien is de veerkracht van de wijk laag wegens een groot aantal maatschappelijk kwetsbare inwoners. Eerdere stimulanspremies om het aantal huisartsen in deze zones te verhogen, hebben niet of onvoldoende gezorgd voor een stijging van dit aantal. Om huisartsen naar de wijk te leiden, is het van belang dat een andere vorm van praktijkorganisatie zich aandient. Dit onderzoek heeft als doel om inzicht te verkrijgen in de behoeften van de wijk op het vlak van fysieke en mentale gezondheid, zodat kan worden beslist of een wijkgezondheidscentrum hier de meest geschikte praktijkvorm is. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Biedt de opstart van een wijkgezondheidscentrum in 2050 Antwerpen een meerwaarde tegenover een solopraktijk of een groepspraktijk van enkel huisartsen?’
Choose an application
Als bibliothecaris van de bibliotheek van Anzegem heb ik met deze bachelorproef de kans gegrepen om voor een nijpend probleem een oplossing te zoeken en die naar voor te schuiven. Het probleem situeert zich binnen de actie De bib, een open huis en een belevenis in het beleidsplan van de gemeente onder het punt Anzegem Leeft!. De bibliotheek wil haar ontmoetingsfunctie en haar functie als facilitator van activiteiten blijven vervullen. Maar door het grote aanbod aan activiteiten in Anzegem, georganiseerd door andere gemeentediensten en de vele verenigingen die Anzegem telt, is het moeilijk om nog een ruim publiek te mobiliseren. Met dit project werd op de volgende vragen een antwoord gezocht: ‘Hoe kan de bibliotheek zich profileren binnen deze veelheid aan verenigingen? Hoe kan de bibliotheek de verenigingen versterken en zelf haar rol blijven vervullen? Welke noden zijn bij de verschillende partijen aanwezig en wie heeft de kennis en mogelijkheden om die aan te pakken?’ In de zoektocht naar mogelijke oplossingen kwamen al snel de (vele) verenigingen in het vizier. In plaats van elkaars concurrent te zijn, kunnen de bibliotheek en de verenigingen elkaar beter versterken. Via een online bevraging aan de socio-culturele verenigingen werd afgetast wat de mogelijkheden zijn en hoe dat praktisch uitgewerkt kon worden. Een samenwerking tussen de bibliotheek en verenigingen lijkt op zich niets vernieuwends. Het nieuwe zit hier in de aanpak. Na een rondvraag bij andere bibliotheken bleek dat elke samenwerking op losse initiatieven gebaseerd is. Daarnaast bestaat er geen duidelijk plan voor die (mogelijke) samenwerking waardoor er te veel gemiste en onbenutte kansen zijn. Om zowel tegemoet te komen aan de noden van verenigingen als aan die van de bibliotheek werd het eindproduct van dit project een dynamisch draaiboek. Het draaiboek is een handvat waardoor de bibliotheek zich bewuster wordt van verenigingen als belangrijke partner. Het is ook een handleiding om dan effectief tot een succesvolle samenwerking te kunnen komen. Daarnaast is het ook interessant dat de vereniging iets bij de hand heeft wanneer ze met haar bestuursleden aan het vergaderen is en zij over activiteiten en mogelijke samenwerking nadenkt. Het draaiboek is geen afgewerkt product. Het is daarom aangewezen om een jaarlijkse revisie te doen, het up-to-date te houden. Het draaiboek is een belangrijk hulpmiddel om als bibliotheek nog beter de rol als ‘sociaal-cultureel werk’ op te nemen. Tot slot werd geconcludeerd dat niet alleen de verenigingen veel activiteiten organiseren, maar ook de sociale dienst, de cultuurdienst en de sportdienst hebben een uitgebreid aanbod. Dit project kan misschien ook wel een opstap zijn naar meer afstemming en nog meer gerichte samenwerking tussen gemeentelijke diensten onderling. Deze bachelorproef moet gelezen worden als een eerste stap in een structurele aanpak van het probleem van overbevraging van de Anzegemse bevolking.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|