Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Orthopedagogiek --- Motoriek --- Relaties --- Gedrag --- Taalverwerving --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Relatie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
1. Zorg voor verstandelijk gehandicapten 2. Menselijke mogelijkheden ontwikkelen zich 3. Elke mens heeft menselijke mogelijkheden 4. Mens-zijn en ervaringsordening 5. Werken met verstandelijk gehandicapten 6. Enkele concrete voorbeelden 7. En nu aan het werk. Maar hoe? 8. De verstandelijk gehandicapte mens en de lichaamsgebonden ervaringsordening 9. De verstandelijk gehandicapte mens en de associatieve ervarings- ordening 10. De verstandelijk gehandicapte mens en de structurerende en vormgevende ervaringsordening 11. Contact en medemenselijkheid 12. Uitbouw van het contact 13. Taal en communicatie 14. Taalopbouw 15. Extra hulp bij taalopbouw 16. Steeds meer structurerend ordenen in de taal 17. De taal- het voertuig van de structurerende/vormgevende denktrant 18. Sensomotoriek en motoriek en de lichaamsgebonden ervaringsordening 19. Sensomotoriek en motoriek bij de overgang van lichaamsgebonden naar associatief ordenen 20. Sensomotoriek en de associatieve ervaringsordening 21. Functieverkenning en -verdieping (leren wat je met je lichaam kunt doen) 22. Oefeningen voor fijne motoriek 23. Sensomotoriek en motoriek en de structurerende ervaringsordening 24. Zelfredzaamheid 25. Sociale vaardigheden 26. Vreugde beleven aan muziek 27. Het aanleren van vaardigheden 28. Handvaardigheidsvormen en creativiteit 29. Probleemgedrag 30. Levensverhaal en zingeving 31. Over het maken van profielschetsen
Mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Motoriek --- Orthopedagogiek --- begeleiding --- mentaal gehandicapten --- 326 --- 462.3 --- ADL --- communicatie --- gehandicapten --- hulpverlening --- linguïstiek --- orthopedagogiek --- taal --- vreugde --- Orthopedagogie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- 376.4 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Orthopedagogiek. --- begeleiding. --- mentaal gehandicapten. --- Begeleiding. --- Mentaal gehandicapten.
Choose an application
Choose an application
Inhoud: 1. Ervaringsordening; 2. Vier wijzen van ordenen; 3. Van vraag tot nood; 4. Ervaringsordening van vraag tot nood.
Hulpverlening --- Mondelinge communicatie. --- Methodiek. --- mondelinge communicatie --- Personnel management --- communicatie --- 305.8 --- empathie --- Communicatie in de hulpverlening --- 610.15 )* MEDISCHE PSYCHOLOGIE --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- luisteren --- Communicatie --- Dienstverlening --- Luisteren --- Ervaringsleren --- 499.4 --- Gedrag
Choose an application
Choose an application
Opvoeding --- #PBIB:+101.20 --- 433 --- agressiviteit --- angststoornissen --- beweging --- conflicthantering --- eetproblemen --- ontwikkelingspsychologie --- opvoeding --- opvoedingsondersteuning --- slaapstoornissen --- taalontwikkeling --- zelfvertrouwen --- zindelijkheid --- 37.013 --- Agressie --- Angsten --- Conflicten --- Eetstoornissen --- Sensomotoriek --- Slaapstoornissen --- Spraakstoornissen --- Zelfvertrouwen --- Zindelijkheidstraining --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Opvoeding in de praktijk --- opvoedingsproblemen --- Educational sciences --- opvoedingstips --- pedagogiek --- ouders-kind relatie
Choose an application
Opvoedingsstress is van alle tijden, maar de westerse ik-cultuur veroorzaakt op veel manieren stress. Dit boek bespreekt vijf wapens tegen opvoedingsstress: samenwerken als ouders, proactief opvoeden, rekening houden met de drie B's (betrouwbaarheid, beschikbaarheid, betrokkenheid), ervaringsordening en kennis van de achtergronden van gedrag. Alle hoofdstukken zijn opgehangen aan een voorbeeld zodat de voor ouders belangrijke kennis over temperament, gehechtheid en samenhang direct verbonden wordt met de praktijk. Elk hoofdstuk bevat veel praktische tips. Een boek voor iedereen die ouders begeleidt en adviseert, maar ook voor geïnteresseerde ouders zelf.
433 --- Jongerencultuur --- gehechtheid --- obesitas --- ouderschap --- Opvoeding --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Opvoedingsprobleem --- Onderwijs --- Educational sciences
Choose an application
Methode waarmee door observatie en gericht analyserend kijken een verantwoorde praktische aanpak van mensen mogelijk is. Ervaringsordening gaat over mensen. Wie met mensen werkt en hun gedrag moet kunnen begrijpen en wil sturen en begeleiden, zal baat hebben bij kennis van het proces van ervaringsordening.Inmiddels wordt door veel mensen in een toenemend aantal werkvelden met de methode ervaringsordening gewerkt.Daarnaast wordt ervaringsordening bij een aantal MBO- en HBO-opleidingen gebruikt. Het enthousiasme van de deelnemers c.q. studenten en de effectiviteit van de methode was voor de auteur een drijfveer om de laatste inzichten in ervaringsordening vast te leggen voor een brede doelgroep van gebruikers.In de eerst twee hoofdstukken maakt men kennis met de theorie van ervaringsordening. Alle basisbegrippen komen aan de orde met voorbeelden uit het dagelijkse leven. Vanaf hoofdstuk drie wordt de kennis toegepast op een praktijkvoorbeeld. In elk hoofdstuk wordt een nieuwe stap gezet in het verkennen van ervaringsordening aan de hand van de praktijk. Een apart hoofdstuk is gewijd aan ervaringsordening bij mensen met een verstandelijke beperking.De profielschets wordt geïntroduceerd, waarmee men inzicht krijgt in hoe de cliënt in alledaagse situaties de werkelijkheid beleeft en hoe je vanuit die kennis proactief kunt handelen.De methode ervaringsordening is beschreven aan de hand van casuïstiek.De casussen komen uit verschillende werkvelden: een behandelhuis voor tienermeisjes (hoofdstuk 3); een peuteropvang (hoofdstuk 4); ouderenzorg in een verzorgingshuis (hoofdstuk 5); psychogeriatrische zorg in een verpleeghuis (hoofdstuk 6 en 9); een school voor meervoudig gehandicapte kinderen met een ernstige verstandelijke beperking (hoofdstuk 7); een instelling voor volwassenen met een (ernstige) verstandelijke beperking (hoofdstuk 8); speciaal onderwijs (hoofdstuk 9); en in hoofdstuk 9 en 10 een woongroep voor volwassenen met een verstandelijke beperking.Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een lijst van de begrippen en een opdracht waarmee je aan de slag kunt. In de bijlage vind je een korte weergave van de levensdomeinen met de indicatiegebieden en hoe je je daarbij aansluit. Doelgroep: Dit boek is geschikt voor een ieder die met volwassenen of kinderen werkt of met hen gaat werken: SPH en HBO-verpleegkunde, met nadruk op mensen met een verstandelijke beperking, meervoudig gehandicapten en psychogeriatrie. Binnen de pabo de opleiding tot leerkracht in het speciaal onderwijs, het pedagogisch werkveld en de opleiding tot onderwijsassistente.
welzijnswerk, methoden --- 361.1 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Agogie --- Gezondheidszorg --- Ethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
1. Vooraf noodzakelijk 2. Oriëntering in het gebied 3. Observeren is waarnemen 4. Observeren is opzettelijk waarnemen 5. Observeren is systematisch waarnemen 7. Interpreteren 7. Interpreteren in het licht van de hulpvraag 8. En dan rapporteren! 9. De stappen van onservatie en rapportage
Observatietechnieken --- Rapporteren --- hulpverlening --- 460.5 --- methodiek --- observeren --- rapporteren --- didactiek (orthopedagogiek) --- hulpverlening. --- Hulpverlening. --- observatietechnieken --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- zorgverstrekking --- maatschappelijk werk --- zorgverlening --- 364.044 --- Communicatie --- Interpretatie --- Waarneming
Choose an application
49 p.
schriftelijke communicatie --- rapporteren --- Didactic evaluation --- observeren --- mondelinge communicatie --- Sociology of social care --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- #KVHB:Maatschappelijk werk --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Hulpverlening --- registratie in de hulpverlening --- residentiële hulpverlening --- rapportage in de hulpverlening --- 361.2 --- 376 --- Observeren --- Rapporteren --- Hulpverlening --- Observatie --- Sociaal leren
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|