Narrow your search
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9789033448102 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft Kaat Timmerman haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis vinden in dit boek achtergrond, tips en oefenmateriaal om zelf kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar oud.


Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9033448106 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

. 1. De persoonlijke denk- en leerstijl. 2. Ondersteunende theorie. 3. Algemene studeerprincipes. 4. Concrete verwerking van de vier fasen


Book
Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9789463442398 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.(Bron: www.acco.be)


Book
Werkhouding bij kleuters : toegepast in de klas en thuis
Author:
ISBN: 9789020977240 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het kleuteronderwijs bereidt kinderen voor op het basisonderwijs: ze krijgen schrijf-, kijk- en luisteroefeningen en leren al wat rekenen. Maar het is minstens even belangrijk dat kleuters een intense voorbereiding krijgen op de werkhouding die van hen verwacht wordt vanaf het basisonderwijs. We mogen immers niet verwachten dat kleuters die houding uit zichzelf aannemen. Kaat Timmerman ontwikkelde een complete methode om die werkhouding aan te leren. Op een gestructureerde, maar speelse manier moeten kinderen leren dat er een houding hoort bij 'werkjes maken' en dat er een andere houding hoort bij spelen en experimenteren. Om die werkhouding te kunnen aanleren, moeten kinderen eerst een algemene houding leren aannemen die 'werken' mogelijk maakt: niet rondlopen, niet door elkaar praten, vinger opsteken ...De methode in Werkhouding bij kleuters leert kinderen het verschil ontdekken tussen spelen' en 'werken'. Het is een basisboek voor pedagogen, logopedisten, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten, ergotherapeuten, kleuterleiders en ouders.


Book
Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren: werkmap
Author:
ISBN: 9789463442404 9463442405 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen.Auteur Kaat Timmerman stelt vanuit haar eigen werkervaring vast dat werkhoudingsproblemen vaak te maken hebben met een gebrek aan nauwkeurig werken. Deze werkmap bevat oefeningen die leerkrachten, begeleiders en ouders kunnen gebruiken om kinderen te leren meer aandacht te hebben voor nauwkeurigheid. Bij de oefeningen is een sturende begeleiding van de kinderen nodig. De oefeningen zijn geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar ook kinderen tot 12 jaar vinden in sommige oefeningen nog voldoende uitdaging.De werkmap sluit inhoudelijk aan bij het boek Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren, van dezelfde auteur. Dat biedt een overzicht en concrete voorbeelden van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken.De werkmap steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in deze werkmap is een verzameling uit vele jaren therapie.(Bron: www.acco.be)


Book
Lees eerst de vraag : over opdrachten verkennen en addertjes onder het gras vermijden
Author:
ISBN: 9789401410649 Year: 2014 Volume: *24 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nooit meer 'Ik snap dat niet' - Al te vaak maken kinderen bij het uitvoeren van een opdracht fouten die te wijten zijn aan het onzorgvuldig lezen van de instructie. Ze bekijken de vraag heel even en gaan onmiddellijk aan de slag. Of ze bekijken de vraag zelfs helemaal niet. Er zijn ook kinderen die wel zorgvuldig lezen maar de 'addertjes onder het gras' niet zien, waardoor ook zij fouten maken. Lees eerst de vraag toont stap voor stap hoe je een instructie leest, analyseert en verwerkt vooraleer je aan de uitvoering begint. Het boek staat boordevol nuttige tips en oefenmateriaal voor het werken in individueel of groepsverband. Voor leerkrachten, therapeuten, huiswerkbegeleiders, ouders en iedereen die in het werken met kinderen en jongeren vragen of taken tegenkomt waarbij een instructie belangrijk is.


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449544 9033453878 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoedkunde


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9789033449543 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Oefenboek.
Author:
ISBN: 9789033453878 Year: 2008 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Oefenboek : kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen.
Author:
Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit oefenboek is een verzameling van oefeningen die leerkrachten, ouders en begeleiders kunnen gebruiken om kinderen te leren meer aandacht te hebben voor precisie. De kinderen kunnen die oefenbladen niet zelfstandig invullen. Zij hebben een sturende begeleiding nodig om te komen tot een meer nauwkeurige aanpak van opdrachten. De oefenpakketten zelf worden voorafgegaan door uitleg over de aanpak. Dit oefenboek is bedoeld voor kinderen vanaf 5 jaar. Ook kinderen tot 12-13 jaar zullen in sommige oefeningen nog voldoende uitdaging vinden.

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by