Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft Kaat Timmerman haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis vinden in dit boek achtergrond, tips en oefenmateriaal om zelf kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar oud.
Cognitive psychology --- studiemethode-begeleiding --- Educational sciences --- leerlingenbegeleiding --- leerstijlen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
. 1. De persoonlijke denk- en leerstijl. 2. Ondersteunende theorie. 3. Algemene studeerprincipes. 4. Concrete verwerking van de vier fasen
Intellectuele ontwikkeling --- Kinderen. --- Cognitive psychology --- leerlingenbegeleiding --- leerstijlen --- Educational sciences --- Psychology --- Intellectuele ontwikkeling ; kinderen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- 691 --- #PBIB:+105.50 --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Studiemethode --- Meichenbaum --- denken --- leren leren --- 415.4 --- 450.8 --- Denken --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerprocessen --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren leren --- Meichenbaum, Donald --- Secundair onderwijs --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Basisonderwijs --- Huiswerk --- Leerstijlen --- Leren --- 37.048 --- Kinderen met leerproblemen --- Leermoeilijkheden --- Studeren --- Studievaardigheden --- 030666.jpg --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Hogere geestelijke functies --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: Studiemethoden) --- Studiemethoden --- leren --- Kinderen --- Leerproblemen --- Kind --- Studiemethode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- 420 --- leerproblemen --- studeren --- opvoeding --- pédagogie --- Leerpsychologie --- Leermethoden
Choose an application
Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.(Bron: www.acco.be)
leerproblemen --- probleemkinderen --- werkhoudingsproblemen --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- kinderen --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- aandachtsstoornissen --- jongeren --- probleemgedrag --- concentratiestoornissen --- Werkhoudingsproblemen --- Orthopedagogie --- Meichenbaum, Donald --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Feuerstein, Reuven --- Concentratieproblemen --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- ADHD --- 464.3 --- 464 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Zelfinstructiemethoden --- Kinderen --- Adolescenten --- Pubers --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Leerprobleem --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Adolescent --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Het kleuteronderwijs bereidt kinderen voor op het basisonderwijs: ze krijgen schrijf-, kijk- en luisteroefeningen en leren al wat rekenen. Maar het is minstens even belangrijk dat kleuters een intense voorbereiding krijgen op de werkhouding die van hen verwacht wordt vanaf het basisonderwijs. We mogen immers niet verwachten dat kleuters die houding uit zichzelf aannemen. Kaat Timmerman ontwikkelde een complete methode om die werkhouding aan te leren. Op een gestructureerde, maar speelse manier moeten kinderen leren dat er een houding hoort bij 'werkjes maken' en dat er een andere houding hoort bij spelen en experimenteren. Om die werkhouding te kunnen aanleren, moeten kinderen eerst een algemene houding leren aannemen die 'werken' mogelijk maakt: niet rondlopen, niet door elkaar praten, vinger opsteken ...De methode in Werkhouding bij kleuters leert kinderen het verschil ontdekken tussen spelen' en 'werken'. Het is een basisboek voor pedagogen, logopedisten, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten, ergotherapeuten, kleuterleiders en ouders.
Pedagogiek en onderwijskunde --- moderne schoolsystemen. --- Moderne schoolsystemen. --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Kleuteronderwijs en basisonderwijs ; aansluiting --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- werkhouding --- 471 --- cognitieve ontwikkeling --- kleuters --- 471.4 --- Gedrag --- Kleuteronderwijs --- Werkhouding --- Kleuters --- Cognitieve ontwikkeling ; kleuteronderwijs --- 113579.jpg --- Kleuters : attitudes --- Kleuteronderwijs : didactiek --- Cognitieve ontwikkeling --- Didactiek; algemeen --- Toddlers --- Education [Preschool ] --- Didactiek --- PXL-Education 2020 --- kleuterdidactiek --- leren leren --- didactiek kleuteronderwijs
Choose an application
Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen.Auteur Kaat Timmerman stelt vanuit haar eigen werkervaring vast dat werkhoudingsproblemen vaak te maken hebben met een gebrek aan nauwkeurig werken. Deze werkmap bevat oefeningen die leerkrachten, begeleiders en ouders kunnen gebruiken om kinderen te leren meer aandacht te hebben voor nauwkeurigheid. Bij de oefeningen is een sturende begeleiding van de kinderen nodig. De oefeningen zijn geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar ook kinderen tot 12 jaar vinden in sommige oefeningen nog voldoende uitdaging.De werkmap sluit inhoudelijk aan bij het boek Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren, van dezelfde auteur. Dat biedt een overzicht en concrete voorbeelden van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken.De werkmap steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in deze werkmap is een verzameling uit vele jaren therapie.(Bron: www.acco.be)
#PBIB:+105.64 --- 464 --- 464.3 --- ADHD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- Werkhoudingsproblemen --- concentratiestoornissen --- kinderen --- probleemgedrag --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Contains audio-visual material --- Leerproblemen --- Zelfinstructiemethoden --- Kinderen --- Adolescenten --- Pubers --- E-books --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Leerprobleem --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Adolescent --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Nooit meer 'Ik snap dat niet' - Al te vaak maken kinderen bij het uitvoeren van een opdracht fouten die te wijten zijn aan het onzorgvuldig lezen van de instructie. Ze bekijken de vraag heel even en gaan onmiddellijk aan de slag. Of ze bekijken de vraag zelfs helemaal niet. Er zijn ook kinderen die wel zorgvuldig lezen maar de 'addertjes onder het gras' niet zien, waardoor ook zij fouten maken. Lees eerst de vraag toont stap voor stap hoe je een instructie leest, analyseert en verwerkt vooraleer je aan de uitvoering begint. Het boek staat boordevol nuttige tips en oefenmateriaal voor het werken in individueel of groepsverband. Voor leerkrachten, therapeuten, huiswerkbegeleiders, ouders en iedereen die in het werken met kinderen en jongeren vragen of taken tegenkomt waarbij een instructie belangrijk is.
Concentratiemoeilijkheden. --- Teacher education. Teacher's profession --- studievaardigheden --- Didactics --- studiebegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Study methods --- lesgeven --- Concentratiemoeilijkheden --- Studievaardigheden --- Leren leren --- 450.8 --- leren leren --- #PBIB:+105.61 --- 454.4 --- evaluatie --- (zie ook: Studiemethoden) --- Methodiek van het studeren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- PXL-Education 2016 --- leerlingenbegeleiding --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- toetsen --- Denkontwikkeling --- Studiemethoden --- Onderwijspraktijk --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Studiemethode --- Educational psychology --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten
ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoedkunde
Choose an application
Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.
concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- werkhoudingsproblemen --- ADHD --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Lerarenopleiding : CVO --- 616.89 --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Attitudes --- Kind --- Leerstoornis --- Attitude --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
464 --- werkhoudingsproblemen --- concentratieproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- ADHD --- kinderen met leerproblemen
Choose an application
Dit oefenboek is een verzameling van oefeningen die leerkrachten, ouders en begeleiders kunnen gebruiken om kinderen te leren meer aandacht te hebben voor precisie. De kinderen kunnen die oefenbladen niet zelfstandig invullen. Zij hebben een sturende begeleiding nodig om te komen tot een meer nauwkeurige aanpak van opdrachten. De oefenpakketten zelf worden voorafgegaan door uitleg over de aanpak. Dit oefenboek is bedoeld voor kinderen vanaf 5 jaar. Ook kinderen tot 12-13 jaar zullen in sommige oefeningen nog voldoende uitdaging vinden.
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|