Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (132)


Resource type

dissertation (132)


Language

Dutch (124)

English (8)


Year
From To Submit

2013 (132)

Listing 1 - 10 of 132 << page
of 14
>>
Sort by

Dissertation
Werkelijkheidsnabije taken voor het vak SEI
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We hebben een takenbundel ontworpen zodat leerlingen makkelijker de link leggen tussen de leerstof SEI en het dagelijkse leven. We hopen op deze manier de doorstroom naar een economische richting in de tweede graad te bevorderen.

Keywords


Dissertation
Prentenboeken voor kleuters... : Van idee tot illustratie
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We waren het er vrijwel onmiddellijk over eens dat we het illustratorduo Ingrid en Dieter Schubert wilden bespreken. We zochten eerst heel wat informatie over hen op om na te gaan of we voldoende breed konden gaan om er een afstudeerproject van te maken. Stonden ze open voor een interview? Vanwaar hun voorliefde voor prentenboeken voor kleuters? Op welke manier promoten zij hun boeken in de kleuterklas? Ook wilden we van hen te weten komen wat illustreren precies inhoudt en wat daarbij allemaal komt kijken. Daarnaast wilden we achterhalen waarmee illustratoren zoal rekening moeten houden. Wat we ook heel interessant vonden, was dat de Schuberts niet enkel hun eigen verhalen van prenten voorzien. Ze tekenen ook in opdracht van andere auteurs en Ingrid geeft daarnaast nog workshops in het volwassenenonderwijs. Illustratoren van wie we dus heel wat konden opsteken! Naast de realistische stijl van de Schuberts wilden we ook andere stijlen onder de loep nemen. Zo zijn we op zoek gegaan naar interessante illustratoren in de gestileerd realistische?, de karikaturale- en de expressionistische stijl. We kozen voor Eline van Lindenhuizen (gestileerd realistische stijl). Stichting Lezen kon ons nog niet veel informatie over haar geven, maar volgens hen is ze echt aan een opmars bezig in de illustratiewereld dankzij uitgeverij Clavis. Stichting Lezen stelde ons daarom voor eens meer van haar illustraties te bekijken. Naast Eline kozen we voor Johan Devrome (karikaturale stijl). We opteerden voor hem na ons bezoek aan de bibliotheek van Antwerpen omdat hij ons het sterkst opviel omwille van zijn eigenzinnige en gedurfde stijl. Tenslotte kozen we voor Erika Cotteleer (expressionistische stijl). Stichting Lezen stond enorm achter haar, aangezien zij een heel aparte manier van tekenen heeft, totaal anders dan de meeste illustratoren.

Keywords


Dissertation
Imaginair publiek en persoonlijke fabel bij pubers
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten secundair onderwijs komen dagelijks in contact met pubers. Vaak vertonen ze gedragingen waarop leerkrachten niet weten hoe te reageren. Deze typische gedragskenmerken kunnen verklaard worden vanuit hun imaginair publiek en hun persoonlijke fabel. Wij hebben daarom gekozen om ons eindwerk te maken over deze thematiek, omdat het een antwoord kan geven op vele vragen van leerkrachten en van onszelf. Als we dan over enkele maanden voor de klas staan, zullen we een grotere achtergrondkennis hebben. We wilden vooral onderzoeken wat mogelijke gevolgen zijn van pubers hun imaginair publiek en persoonlijke fabel. Eveneens wilden we onderzoeken of de opvoedingsstijl van leerkrachten een effect heeft op het gedrag van pubers. We hopen leerkrachten enkele raadgevingen te kunnen meegeven, zodat zij deze kunnen gebruiken in hun eigen klaspraktijk. Om een antwoord te kunnen verkrijgen op onze vragen hebben wij gesprekken gevoerd met leerkrachten, de opvoedingsstijlen van leerkrachten ondervraagd en de media doorzocht. De gesprekken die we uitgevoerd hebben, waren halfopen gesprekken. We hebben een vragenlijst opgesteld als leidraad. Om de opvoedingsstijlen te testen, hebben we een sjabloon ontworpen met de verschillende visies. De leerkrachten moesten aanduiden wat voor hen van toepassing was. Doorheen het tweede semester hebben we ook allerlei mediabronnen onderzocht om een duidelijker beeld te kunnen vormen over hoe jongeren vandaag de dag in de media verschijnen door hun risicogedrag, dat vaak veroorzaakt wordt door het imaginair publiek en de persoonlijke fabel. Uiteindelijk willen we een interactieve infosessie organiseren voor leerkrachten. Via deze sessie willen we leerkrachten op de hoogte stellen van het imaginair publiek en de persoonlijke fabel bij pubers. Door de infosessie hopen we dat leerkrachten beter weten te reageren op gedrag van pubers. We zullen eveneens onze PowerPoint met hen meegeven, zodat de scholen dit eventueel kunnen gebruiken al...

Keywords


Dissertation
Houd de standaard hoog! : Een didactisch pakket rond Standaardnederlands
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens onze stagelessen merkten we telkens hetzelfde probleem. Onze leerlingen vonden het moeilijk om Standaardnederlands te spreken. Wij, als toekomstige leerkrachten Nederlands, vonden het onze taak om de leerlingen met hun taalgebruik te confronteren, maar we hadden hier de middelen niet toe. Vanuit dit praktijkprobleem besloten we ons onderzoeksproject op te zetten. In onze literatuurstudie geven wij u eerst een weergave van wat de begrippen standaardtaal, tussentaal en dialect precies inhouden. We betrekken hierbij ook eerdere onderzoeken, alsook de rol van de media en de talennota van minister Smet. Om meer informatie te verkrijgen over de beginsituatie en de attitudes van onze leerlingen, namen we van al onze leerlingen een digitale enquête af. We kregen onder meer informatie over de taalvariëteit die ze thuis, op de speelplaats en in de les hanteren en hoe zij hier tegenover staan. Ook stelden we enkele vragen over het taalgebruik van de leerkrachten. Vanuit de resultaten van de enquête stelden we gericht een didactisch pakket op waarmee de leerlingen hun beheersing van de standaardtaal konden bijschaven. Vandaar ook de titel van de werkbundel: 'Kan jij de standaard aan?' Naast deze bundel zorgden wij er ook voor dat de gebruikte filmpjes op een cd-rom beschikbaar waren Uit de enquête bleek onder andere dat de leerlingen ook graag iets meer over het dialect leerden. Daarom hebben we naast de traditionele oefeningen rond tussentaal en standaardtaal ook enkele oefeningen rond dialect opgenomen in onze bundel. U kan drie versies van ons didactisch pakket terugvinden: een versie voor de leerlingen, een handleiding voor de leerkracht en een oplossingssleutel. Om de resultaten van dit didactisch pakket terug te koppelen, zorgden we voor een evaluatieformulier waarop de leerlingen konden aankruisen of ze de oefening leuk of helemaal niet leuk vonden en of ze iets bijgeleerd hadden. We hebben ons pakket beperkt uitgetest en uit deze resultaten hebben ...

Keywords


Dissertation
Optimale communicatieve vaardigheden : Een must voor het goed verloop van het oudercontact
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het oudercontact. Er zit méér in deze term dan je aanvankelijk zou denken. Vanuit verschillende praktijkvoorbeelden blijkt dat leerkrachten soms niet weten hoe ze moeten reageren op emoties van ouders zoals agressie of apathie en dat ze het moeilijk hebben met het brengen van slecht nieuws. Van daaruit stelden wij ons de vraag hoe een beginnende leerkracht sterker in zijn of haar schoenen kan staan om een oudercontact, en met nadruk een oudercontact waarin slecht nieuws wordt meegedeeld, in goede banen te leiden. Om onze vermoedens, dat we mogelijk niet vaardig genoeg zijn om aan het begin van onze carrière eender welk oudercontact te voeren, te bevestigen, stelden we een enquête op om praktijkvoorbeelden te analyseren. We richten ons specifiek op de vaardigheden die ondersteunend kunnen zijn voor leerkrachten tijdens oudercontacten, zoals actief luisteren, empathie tonen, spreken in 'ik-boodschappen', rationeel denken, enz. Op basis van de resultaten van eerdergenoemde enquêtes hebben we besloten om een draaiboek te creëren met daarin zowel praktijkvoorbeelden als de benodigde vaardigheden opgesomd. We hebben dit draaiboek gemaakt als hulpmiddel om in iedere school te gebruiken. Dit zal beginnende leerkrachten ondersteunen in het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden. Vaak wordt er gezegd "Al doende leert men". Desalniettemin concluderen wij dat beginnende leerkrachten wel degelijk beter voorbereid kunnen worden op het leiden van een oudercontact.

Keywords


Dissertation
Een vliegende start! : Wat verwachten beginnende leraren van begeleiding op school?
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het vertrek van beginnende leraren in het onderwijs is niets nieuws. Uitputting blijkt, samen met de teleurstelling over het niet uitkomen van de verwachtingen die men over het beroep heeft, een van de redenen te zijn waarom de beginnende leraren zo snel in hun loopbaan met lesgeven zijn gestopt. Dit duidt er op dat het beroep van leerkracht niet altijd voldoet aan de verwachtingen, waarmee de beginnende leraren aan hun eerste schooljaar beginnen. Als redenen voor het definitief vertrek uit het onderwijs worden genoemd: het niet kunnen waarmaken van de ambities waarmee starters het onderwijs binnenkomen, de hoge werkdruk en het gebrek aan begeleiding. Gebrek aan begeleiding blijkt een van de meest genoemde redenen voor vertrek (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2011). Tegen deze achtergrond is het van belang om antwoord de krijgen op de vraag welke problemen beginnende leraren op dit moment nog ervaren bij de uitvoering van hun beroep, welke begeleiding zij gedurende hun eerste schooljaar hebben gekregen en of deze begeleiding als genoeg wordt ervaren. Om deze vraag te beantwoorden, zijn er schriftelijke vragenlijsten afgenomen van beginnende leraren. Daarnaast heb ik een gesprek gevoerd met een aanvangsbegeleider uit het Sint-Gummaruscollege te Lier en een informeel gesprek gevoerd met een leerkracht uit De Mast, een school voor buitengewoon onderwijs.

Keywords


Dissertation
Inclusied secundair onderwijs : Utopie of werkelijkheid
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het inclusief secundair onderwijs. Net zoals ik, vooraleer ik aan dit onderzoek begon, zullen vele lezers niet weten wat dit juist inhoudt. Dit is helemaal niet zo verwonderlijk, aangezien het inclusief onderwijs momenteel alleen nog maar verwezenlijkt wordt in het lager onderwijs (en zelfs daar moet je al zoeken naar een school die het echt aanbiedt). In het secundair onderwijs is er echter nog zo goed als geen sprake van. De logische vraag is dan: Hoe komt dat nu eigenlijk? Waarom kan het inclusief onderwijs wel in het lager onderwijs verwezenlijkt worden, maar niet in het secundair onderwijs? Is er niet genoeg ondersteuning? Staan de scholen er niet voor open? Of is er nog een andere reden? En wat is het standpunt van de huidige GON-begeleiders en leerkrachten van zowel het gewoon als het buitengewoon secundair omtrent het inclusief secundair onderwijs? Zij vormen hier immers de spilfiguren van. Dat is wat ik met dit onderzoeksproject in de kaart wil brengen. Om een antwoord te vinden op mijn vragen besloot ik om mijn licht eens op te steken in het lager onderwijs en om deze spilfiguren te bevragen. Hiervoor gebruikte ik verscheidene onderzoeksmethoden, meer bepaald interviews, enquêtes en een observatieleidraad. Op deze manier verkreeg ik een waaier aan zinvolle en specifieke informatie. Na al deze informatie geanalyseerd en verwerkt te hebben, kan ik besluiten dat de meeste betrokken partijen het inclusief secundair onderwijs wel zien zitten in de toekomst, maar dat het nu nog niet gerealiseerd kan worden door een tekort aan draagvlak. Het inclusief secundair onderwijs zal om een geheel andere manier van lesgeven vragen, wat extra werkdruk voor de leerkrachten met zich mee kan brengen. Daardoor vrezen de leerkrachten dat het algemene niveau zal dalen. Indien er echter een goede ondersteuning en begeleiding komt, zou dit geen probleem mogen zijn en zou het algemene niveau zelfs moeten stijgen. Doordat de inclusieleerling deel gaat uitmaken van een kla...

Keywords


Dissertation
Frans op maat : Gerichte remediëring op individueel niveau
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit remediëringspakket voor het vak Frans is opgesteld voor tien leerlingen uit het eerste jaar ASO. De opdrachten zijn dus echt gericht op deze leerlingen. Mits de nodige aanpassingen kan het materiaal ook voor andere leerlingen gebruikt worden.

Keywords


Dissertation
De meerwaarde van het digitaal schoolbord : Onderzoek in het lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De digitale schoolborden hebben de afgelopen drie jaar steeds meer hun weg gevonden in het lager onderwijs. Met dit onderzoeksproject willen we nagaan of deze borden een verrijking zijn voor het leerproces van de leerlingen. Over dit onderwerp is er op papier nog maar weinig informatie uitgeschreven. Toch zijn we erin geslaagd om tussen de vele verkooppraatjes nuttige en relevante informatie te vinden die we samen brachten in een beknopte literatuurstudie. De evolutie van het krijtbord naar het digitale schoolbord kon hierbij zeker niet ontbreken. We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende soorten borden die reeds in België en Nederland op de markt zijn. De voor- en nadelen van het digitale schoolbord werden van naderbij bekeken en uitvoerig besproken. Er werd ook gekeken hoe de verschillende leerstijlen van de leerlingen aangesproken worden door te werken met dit bord. Zelf waren we niet op de hoogte van het beschikbare materiaal voor deze borden en zijn we ervan overtuigd dat er nog veel leerkrachten niet weten waar ze extra lesmateriaal kunnen terugvinden. Daarom gingen we eerst op het internet op zoek naar nuttige bronnen, die we in dit werk hebben opgenomen. Later contacteerden we enkele belangrijke uitgeverijen, deze konden ons wat meer vertellen over het digitaal materiaal dat door hen voorzien wordt bij de verschillende methodes. We beperkten ons niet enkel tot de theorie, maar trokken ook de praktijk in om te luisteren en te observeren hoe leerkrachten gebruik maken van het digitale bord tijdens het lesgeven. We onderzochten hierbij welke voor- en nadelen zij ondervinden in de klaspraktijk. Uit ons onderzoek kunnen we de conclusie nemen dat de meerderheid van de leerkrachten het digitaal schoolbord een enorme meerwaarde vinden voor het onderwijs.

Keywords


Dissertation
Onderzoeksproject : Zachte evaluatievormen in Wereldoriëntatie
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze huidige maatschappij merken we een duidelijke verschuiving op van een toetscultuur naar een assessmentcultuur. Het wordt steeds belangrijker om aandacht te besteden aan de complexe doelen van hogere orde. Daarom vonden wij het interessant om na te gaan in welke mate zachte en alternatieve evaluatievormen een plaats hebben gekregen in het evaluatiebeleid van een school. In de eerste plaats hebben we een algemeen kader geschetst in verband met evalueren en de verschillende mogelijke evaluatievormen. Daarnaast worden ook de voor- en nadelen en enkele concrete tips voor in de klaspraktijk besproken. Daarnaast gingen we ook na in welke mate scholen zich laten leiden door de visieteksten van de netten of door de methodes Wereldoriëntatie. We merken namelijk op dat elk net en elke methode eigen accenten leggen binnen het evaluatiesysteem. Daarnaast biedt W-O²-K ook een handig instrument voor leerkrachten om doelstellingen op een gepaste manier te evalueren. Vervolgens gingen we ook na in welke mate de evaluatiegegevens van leerlingen een plaats kunnen krijgen in het rapport. Verschillende mogelijke rapporteringswijzen werden tegenover elkaar geplaatst. In het praktisch deel van ons onderzoeksproject worden onder meer de visies van enkele scholen uitvoerig besproken. Daarnaast wordt er ook een overzicht weergegeven van zachte en harde evaluatievormen die we zelf hebben toegepast tijdens de stage in het zesde leerjaar. Tenslotte geven we jullie ook onze bevindingen en ervaringen mee over het onderzoek in de praktijk.

Keywords

Listing 1 - 10 of 132 << page
of 14
>>
Sort by