Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Met "lessen in geluk" willen de auteurs een tegengewicht bieden voor de vaak negatieve thema's (drugs, geweld, soa's, pesten, roken...) die in het secundair onderwijs behandeld worden. Om goed te kunnen omgaan met zulke risico's en dreigingen is het volgens de auteurs belangrijk om positieve handvaten aan te reiken aan leerlingen. In het pakket wordt het gegeven "geluk" onderzocht: de leerlingen gaan samen op zoek naar hun aangeboren temperament, de eigenschappen van gelukkige mensen, het belang van sociale relaties voor geluk, het belang van ontplooiing van talenten, zelfvertrouwen en de invloed van al die dingen op je levensloop.
Sociology of education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
'En Nu Iets Positiefs' is een uniek samenwerkingsverband van politie, welzijnswerk, bedrijfsleven, gemeente en particuliere fondsen. Het project is een steun in de rug voor jongeren tussen de 16 en 21 jaar die op zoek zijn naar werk of scholing. Maar wel op een gedisciplineerde manier en in een veilige omgeving. De jongeren staan onder begeleiding van vrijwilligers en vakmeesters. In dit handboek wordt de methodiek van ENIP! op een praktische wijze beschreven. Stap voor stap wordt uiteen gezet hoe de werkwijze is toe te passen. Het handboek geeft tips hoe je jongeren kunt bereiken, benoemt de eigenschappen en kundigheden waarover begeleiders moeten beschikken en laat zien wat ervoor nodig is om jongeren, peermentoren, vrijwilligers en de gemeenschap optimaal bij ENIP! te betrekken.
Choose an application
Werkloosheid, schooluitval, schulden, criminaliteit, gezondheidsproblemen jongeren in achterstandswijken hebben vaak moeite aansluiting te vinden bij de maatschappij. Dit boek beschrijft op confronterende wijze hun leefwereld. Overheidsbeleid is niet erg effectief. De uitval is hoog en de beeldvorming onder jongeren is negatief. De systeemwereld is niet alleen deel van de oplossing, maar ook deel van het probleem. De jeugd maar geen toekomst? introduceert een andere manier van kijken waarmee leefwereld en systeemwereld dichter bij elkaar gebracht kunnen worden. Aan de hand van verhalen van jongeren, professionals en beleidsmakers maken de auteurs zichtbaar hoe sociale in- en uitsluitingsprocessen werken; de verdeling van kansen, het leven in achterstandswijken, het sociale netwerk van jongeren die er wonen, hun zelfbeeld en competenties, en de kloof tussen papier en werkelijkheid. Ze laten ook zien hoe beleid effectiever kan worden, door voorzieningen beter aan te sluiten bij het willen en kunnen van hun deelnemers. Hiervoor wordt een model geïntroduceerd dat op basis van de praktijk ontwikkeld is.
sociale ongelijkheid --- 308.4 --- Jongeren --- leefwereld --- 301.17 --- sociale groepen, jeugd --- Jeugd --- Arbeidsmarkt --- Sociale uitsluiting --- Jeugdbeleid --- Nederland --- Sociale ongelijkheid --- Kansarmoede --- Age group sociology --- jeugd --- jeugdhulpverlening --- sociale uitsluiting --- inclusief beleid --- Beleidsplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Jongere
Choose an application
Choose an application
Social problems --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- Criminology. Victimology --- Assistance --- Safety --- Shelters --- Book --- Domestic violence --- Netherlands
Choose an application
Een van de manieren om met jongeren over (anti)sociaal gedrag te communiceren is forumtheater. Deze methode wil op jongeren een 'aansprekend' appèl doen en ze bewust maken van hun eigen rol en verantwoordelijkheid. Door interactief toneelspel kunnen zij ervaren wat de gevolgen zijn van hun beslissingen, voor anderen en henzelf. Binnen het veiligheidsbeleid van scholen en gemeenten is dit een nieuwe vorm van preventie. Stichting Formaat maakte de voorstelling 'Vieren' specifiek voor kwetsbare jongeren in het regulier en speciaal onderwijs, internaten en justitiële inrichtingen. Dit rapport bevat de uitkomsten van een evidence based onderzoek naar de opbrengst van deze vorm van participatief drama. Leidt de methode tot zelfreflectie bij jongeren? Heeft het (gedrags)veranderingen tot gevolg? Daarbij worden aanbevelingen gedaan om de opbrengsten van de voorstelling te optimaliseren. Het rapport maakt inzichtelijk hoe Stichting Formaat met 'Vieren' een bijdrage levert aan de morele ontwikkeling van jongeren.
Sociology of minorities --- Age group sociology --- Social welfare methods
Choose an application
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de effectiviteit van interventies die tot doel hebben gezinnen, ouders of jeugdigen te ondersteunen. Maar hoe weet je of een bepaalde interventie effectief is voor een bepaalde groep, bijvoorbeeld niet-westerse migranten? Om dit te beoordelen heb je criteria nodig om interventies systematisch te beoordelen op hun diversiteitsgevoeligheid. Het Verwey-Jonker Instituut ontwikkelde hiertoe een meetladder met tien aandachtspunten. Ze gaan over de methodische kern van de interventie, maar ook over randvoorwaarden om groepen beter te bereiken en te helpen, zoals de competenties van professionals, de communicatie en de werving. Het rapport laat verder zien welke stappen nodig zijn om de meetladder te operationaliseren, toetsen en verankeren in bestaande standaarden.
Choose an application
Choose an application
Een manier om de ondersteuning en versterking van ouders in hun rol van opvoeders te bevorderen is een betere wisselwerking tussen de vraag naar en het aanbod aan voorzieningen voor steun en zorg. Daarvoor is allereerst inzicht nodig in het beschikbare aanbod: Wat is er in Nederland beschikbaar aan op vluchtelingengezinnen gerichte voorzieningen voor (opvoedings)ondersteuning? Wat zijn 'goede praktijken' daarbinnen? Dit verslag toont de resultaten van de inventarisatie naar deze voorzieningen. Ook zijn zestien voorbeelden geselecteerd van geschikte praktijken van ondersteuning voor vluchtelingengezinnen.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|