Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
"The first edited volume to present decolonial critiques of fashion and globalization and explore the dynamics of 'de-globalization' to propose more diverse fashion definitions, practices and aesthetics"--
Choose an application
Choose an application
Japonisme --- modernisme --- Ensor, James
Choose an application
Choose an application
Het einde van de negentiende eeuw betekende de bloeiperiode voor de kunstbeweging genaamd Art Nouveau. Als één van de inspiratiebronnen van deze Art Nouveau-beweging, kan onder andere de Oost-Aziatische kunst, meerbepaald de Japanse kunst aangereikt worden. De Art Nouveau ontleende uit deze Japanse kunst natuurmotieven, het gebruik van asymmetrie en nadruk, suggestieve composities, schaduwloze vlakken, felle kleuren, enz. en introduceerde dit in haar eigen repertorium. Binnen de West-Europese Art Nouveau-beweging introduceerden verschillende Belgische Art Nouveau kunstenaars kenmerken van de Japanse kunst in hun eigen werk. Onderzoek rond het werk van onder andere Adolphe Crespin en Théo Van Rysselberghe heeft hieromtrent al duidelijkheid gebracht. Onderzoek omtrent de Japanse invloed op het werk van Privat Livemont, echter, werd nog niet uitgevoerd. Vandaar richt deze verhandeling zich op de volgende onderzoeksvraag: Welke Japanse kunst elementen beïnvloedden het werk van Belgisch Art Nouveau artiest Livemont? Hoe en waar kwam hij in contact met deze elementen, en hoe integreerde hij ze in zijn eigen oeuvre?Om een concreet antwoord te formuleren op deze vraag maakt deze thesis ten eerste gebruik van twee literatuurstudies. Een studie van primaire en secundaire geschreven bronnen omtrent Japonisme en Art Nouveau (in België) geeft een concreet inzicht over de kunsthistorische achtergrond waarin (Belgische) kunstenaars hun kunst creëerden. Een tweede literatuurstudie omtrent het leven en het werk van Livemont wordt gekoppeld aan bovengenoemde achtergrond, en gaat de manieren waarmee hij met de Japanse kunst in contact kon komen na. Een beeldanalytische studie toegepast op Livemont's kunstwerken, volgt na de literatuurstudies. Het proces vermeld in Takagi's PhD dissertatie 'Japonisme in Fin de siècle art in Belgium' over de integratie van Japanse kunst elementen in het werk van Fin de siècle Europese artiesten, fungeert hierbij als theoretisch kader. Aan de ...
Choose an application
Choose an application
Art styles --- Japonisme --- Ensor, James
Choose an application
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|