Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Jeugdzorg wordt nogal eens gekoppeld aan ‘moeilijke doelgroep’ en motivatieproblemen.Tegelijkertijd blijken tieners en jongvolwassenen opmerkelijk veel energie, intensiteit en doorzettingsvermogen aan de dag te kunnen leggen wanneer ze echt gemotiveerd zijn om een doel te bereiken. Gemotiveerde of écht gemotiveerde jongeren is echter geen vanzelfsprekende combinatie – meer een uitdaging. Motiverende gespreksvoering heeft potentie om aan die uitdaging bij te dragen. De methodiek blijkt bij uitstek geschikt om aan motivatie te bouwen – juist ook bij tieners en jongvolwassenen.In Deel I van dit boek wordt motiverende gespreksvoering (MVG) in acht korte hoofdstukken helder uiteengezet. MGV blijkt goed aan te sluiten bij de ontwikkelingsfase van tieners en jongvolwassen met haar nadruk op samenwerking en respect voor de autonomie van cliënten. Strategieën en vaardigheden worden met duidelijke cases toegelicht. Hoofdstukken worden afgesloten met beknopte overzichten in de vorm van doen en niet doen. Mogelijk is het de meest heldere introductie in de methodiek die momenteel in Nederland beschikbaar is.Deel II beschrijft de inzet van MGV met jongeren en jongvolwassenen op twaalf verschillende behandelvelden zoals – nieuw voor Nederland – de inzet van MGV in een schoolsetting en groepswerk. Dit deel is boeiend en verrijkend voor wie werkzaam is op deze deelterreinen, maar zeker ook voor generalisten, die te maken krijgen met zeer verschillende vormen van probleemgedrag. In het derde deel wordt ingegaan op MGV leren beheersen en inzetten. (Bron: covertekst)
Jeugdzorg: methodiek --- jeugdzorg --- adolescentie --- 362.7 --- 159.987 --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
"The significantly revised second edition of this unique practitioner guide features 65% new material and a new organizing structure. The authors show how to use motivational interviewing (MI) to have productive conversations about behavior change with adolescents and young adults in any clinical context. Noted for its clarity, the book includes extended case examples, sample dialogues, quick-reference tables, and "dos and don'ts." It provides vital tools for helping young people open up about their struggles, explore alternatives, and make healthier choices around such concerns as substance use, smoking, anxiety, medication adherence, and obesity. New to This Edition *More integrative and cohesive: every chapter weaves in diverse clinical issues, replacing the prior edition's population-specific chapters. *Chapters on MI in groups and involving caregivers in treatment. *Restructured around the current four-process model of MI, and proposes maintenance of change as a fifth process. *Incorporates the rapidly growing research base on MI with youth. *Reflects the ongoing refinement of the authors' training approach; includes skill-building activities at the end of each chapter. This book is in the Applications of Motivational Interviewing series, edited by Stephen Rollnick, William R. Miller, and Theresa B. Moyers"--
Choose an application
Entretiens motivationnels. --- Adolescents. --- Jeunes adultes.
Choose an application
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|