Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling: De vraagstelling die ik relateerde met dit onderzoek, luidt als volgt: Wat zijn de bevindingen van leerkrachten omtrent de handleiding Wonen en Leven in India” en het leerlingenboekje “Wandu Parungal? Welke tips kan ik Studio Globo geven, afgeleid uit de bevindingen van de leerkrachten?Deze hoofdvraag lokte natuurlijk verschillende bijvragen uit.•Wat vinden leerkrachten van de verschillende methodieken die gebruikt worden in de huidige lesmap?•Vinden de leerkrachten de handboeken nog actueel en werkbaar?•Wat willen de leerkrachten Studio Globo aanraden bij de nieuwe handleiding en het leerlingenboek?•En wat vinden ze van de haalbaarheid van onze voorstellen? Conclusies (vervolg2): et klimaat, de voeding, de godsdienst, …..De discussie over kennis of vaardighedenoverdracht blijft een heet topic in het onderwijsmilieu. •De lees en kijkmethodiek van het leerlingenboekjeDeze methodiek wordt door veel leerkrachten positief bevonden. Het nodigt de leerlingen uit hun woordenschat uit te breiden en zelfstandig de tekst door te nemen. Andere leerkrachten vinden deze methodiek soms te simpel voor leerlingen van de derde graad. Vaak moeten de leerlingen een tekst lezen en daarna de inhoud kopiëren op een werkblad. Volgens de leerkrachten moeten de leerlingen meer uitgedaagd worden.De vele teksten in het leerlingenboek zijn voor zwakke lezers een harde dobber. Persoonlijk vind ik het positief dat moeilijke lezers uitgedaagd worden om wat vaardigheden te ontwikkelen in het lezen. Eveneens vind ik het belangrijk dat moeilijke lezers ook een opdracht kunnen maken die hen toont dat ze veel in hun mars hebben. Ik ben bang dat de vele leesteksten hen soms ontmoedigen. Andere methodieken integreren zou ook betekenen dat leerlingen andere capaciteiten aan moeten spreken. Een tekst kan bijvoorbeeld voorgelezen worden, zo kunnen de leerlingen hun luistervaardigheden oefenen. 4MediapakketHet mediapakket is voor vele leerkrachten een ideale manier om het lespakket mee te starten. Het treinspel vinden alle leerkrachten een zeer goed spel, omdat het de leerlingen een goed beeld van India meegeeft. De collega’s van Studio Globo Roeselare dachten dat de leerkrachten kritiek zouden spuien over het non-actieve karakter van het spel. Dit bleek echter niet zo te zijn. Geen enkele leerkracht had kritiek over de activiteit van het treinspel. Eén leerkracht vermeldde zelf dat dit spel een perfect beeld gaf over India. Dit vooral doordat de leerlingen vaak lang moesten wachten. In India wordt wachten op iets niet als hinderlijk aanzien en zijn er bij allerlei zaken lange wachttijden.Enkele leerkrachten opteerden ook v
Choose an application
Probleemstelling: Binnen Studio Globo was er een nieuw educatief product: 'Achter de Muur'. Een edcuatief product dat kadert binnen het intercultureel leren en is bedoeld voor kinderen en leerkrachten van derde graad basisonderwijs. Rond dit nieuwe educatief product moest een vorming worden uitgewerkt om 'Achter de Muur' aan leerkrachten te kunnen voorstellen. Mijn vraagstelling die hieruit voort vloeide was: Welke suggesties kan ik aanbieden aan het team (Studio Globo Roeselare) om in de toekomst vormingen te geven aan leerkrachten basisonderwijs over het project 'Achter de Muur'. Op basis van uitwerken en uitvoeren van een vorming op het Wereldfeest van Broederlijk Delen en vragenlijsten bij leerkrachten en organisaties probeerde ik hier een antwoord op te geven. Conclusies: Op basis van mijn ervaringen dat ik heb opgedaan heb ik een aantal suggesties gedaan om de vorming in de toekomst aan te pakken. De belangrijkste conclusie waar ik toe gekomen ben is dat je bij een vorming eigenlijk niet over een product kan spreken. Een vorming evolueert constant. Hierin is de evaluatie van een vorming van essentieel belang. Voor mij is daarom de peiler 'evaluatie' van de programmatiefiche de peiler waar je als SCW'er steeds uit moet vertrekken.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|