Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Reviewstudie en exploratief onderzoek naar masters basisonderwijs
Authors: --- --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Gent SONO (Steunpunt onderwijsonderzoek)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit eindrapport bevat een literatuurstudie en een exploratief onderzoek naar de tewerkstelling van masters basisonderwijs, uitgevoerd door onderzoekers aan de KU Leuven en Arteveldehogeschool. Het onderzoek heeft twee grote doelstellingen: (1) een overkoepelend, samenhangend beeld realiseren van bestaand onderzoek naar de meerwaarde van masters basisonderwijs voor de leerling, de leraar en de school (reviewstudie) en (2) een diepgaande beschrijving van de wijze waarop masters basisonderwijs in scholen worden ingezet, welke dynamieken die tewerkstelling in een schoolteam teweegbrengt en hoe de betrokken actoren die beleven en evalueren (exploratieve studie). We bieden m.a.w. een tweeluik aan met als opzet wetenschappelijke input te bezorgen aan de huidige discussie over het al dan niet organiseren van een masteropleiding basisonderwijs in Vlaanderen.


Dissertation
Teacher leadership in (inter)action : empirical studies in primary and secondary schools
Authors: --- --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Niveaudifferentiatie met behulp van een digitaal leerplatform: een case-study in het vak ‘Haarzorg’.
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een onderzoek in het oogpunt van differentiatie m.b.t. de inzetbaarheid van het Online digitaal leerplatform LAB. Een specifiek leerplatform voor de opleiding haarzorg, waarvan de inhouden geanalyseerd zijn t.b.v. differentiatie.

Keywords


Dissertation
In welke mate kan differentiatie op basis van interesses tijdens de opleiding, de doorstroom naar de kapperssector verhogen?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2021 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef gaat na of differentiatie op basis van interesses, de motivatie van de leerlingen haarzorg kan verhogen om in de sector te werk te gaan.

Keywords


Dissertation
De impact van lerarenopvattingen op de prestaties van leerlingen: Een onderzoek naar het effect van lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen uit deze risicogroepen
Authors: --- --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de literatuur is er reeds veel geschreven over de manier waarop de opvattingen en verwachtingen die een leraar heeft over een leerling, een impact kunnen hebben op het gedrag en de prestaties van die leerling. In deze masterproef zijn we dan ook vertrokken vanuit het idee dat leraren via hun opvattingen een invloed kunnen uitoefenen op leerlingen. We waren hier echter niet geïnteresseerd in de opvattingen van leraren over een specifieke leerling, maar we zijn breder gaan kijken naar hun opvattingen over twee actuele onderwijskundige thema’s. Aangezien er op beleidsniveau de laatste jaren heel wat aandacht werd geschonken aan het onderwijs aan kansarme leerlingen en leerlingen met specifieke noden, hebben we ons gefocust op de opvattingen van leraren over kansarmoede en inclusief onderwijs. Met deze masterproef onderzochten we dus de impact van de lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen. Meer bepaald gingen we kijken of er een verschillende impact was van deze lerarenopvattingen bij leerlingen die al dan niet tot deze risicogroepen behoren. Om hierop een antwoord te kunnen bieden, maakten we gebruik van data die verzameld werden in het kader van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO). In totaal namen we 3420 leerlingen uit het derde jaar secundair onderwijs op in onze analyses. Aangezien het hier gaat om hiërarchisch gestructureerde data, namelijk leerlingen die gegroepeerd zijn in klassen, maakten we gebruik van multiniveau-analyse. Uit de resultaten blijkt dat lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs geen significante impact hebben op prestaties. We zien hierbij dat er geen verschil wordt gevonden tussen leerlingen die al dan niet kansarm zijn noch tussen leerlingen die al dan niet inclusief onderwijs volgen. Bij de interpretatie van deze resultaten moeten we rekening houden met de mogelijke onzichtbaarheid van kansarmoede, namelijk dat leraren kansarme leerlingen niet altijd herkennen als ‘kansarm’. Een andere kanttekening is dat we ons enkel gefocust hebben op wiskundeprestaties als criterium om de impact van lerarenopvattingen te evalueren. We houden dus geen rekening met de mogelijke invloed van deze opvattingen op andere leerlinguitkomsten.

Keywords


Dissertation
'Parents are not born, they are made' : kritische discoursanalyse van het tijdschrift 'Klasse voor Ouders'.
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Expanding the responsibilities of schools and teachers : an analysis of teacher leadership practices and the consequences for teacher leaders’ identity, schools’ social-professional dynamics, and student outcomes.
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De impact van lerarenopvattingen op de prestaties van leerlingen: Een onderzoek naar het effect van lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen uit deze risicogroepen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de literatuur is er reeds veel geschreven over de manier waarop de opvattingen en verwachtingen die een leraar heeft over een leerling, een impact kunnen hebben op het gedrag en de prestaties van die leerling. In deze masterproef zijn we dan ook vertrokken vanuit het idee dat leraren via hun opvattingen een invloed kunnen uitoefenen op leerlingen. We waren hier echter niet geïnteresseerd in de opvattingen van leraren over een specifieke leerling, maar we zijn breder gaan kijken naar hun opvattingen over twee actuele onderwijskundige thema’s. Aangezien er op beleidsniveau de laatste jaren heel wat aandacht werd geschonken aan het onderwijs aan kansarme leerlingen en leerlingen met specifieke noden, hebben we ons gefocust op de opvattingen van leraren over kansarmoede en inclusief onderwijs. Met deze masterproef onderzochten we dus de impact van de lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen. Meer bepaald gingen we kijken of er een verschillende impact was van deze lerarenopvattingen bij leerlingen die al dan niet tot deze risicogroepen behoren. Om hierop een antwoord te kunnen bieden, maakten we gebruik van data die verzameld werden in het kader van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO). In totaal namen we 3420 leerlingen uit het derde jaar secundair onderwijs op in onze analyses. Aangezien het hier gaat om hiërarchisch gestructureerde data, namelijk leerlingen die gegroepeerd zijn in klassen, maakten we gebruik van multiniveau-analyse. Uit de resultaten blijkt dat lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs geen significante impact hebben op prestaties. We zien hierbij dat er geen verschil wordt gevonden tussen leerlingen die al dan niet kansarm zijn noch tussen leerlingen die al dan niet inclusief onderwijs volgen. Bij de interpretatie van deze resultaten moeten we rekening houden met de mogelijke onzichtbaarheid van kansarmoede, namelijk dat leraren kansarme leerlingen niet altijd herkennen als ‘kansarm’. Een andere kanttekening is dat we ons enkel gefocust hebben op wiskundeprestaties als criterium om de impact van lerarenopvattingen te evalueren. We houden dus geen rekening met de mogelijke invloed van deze opvattingen op andere leerlinguitkomsten.

Keywords


Book
Leerkrachten en hun loopbaan: evolutie of stilstand?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782509031006 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek ‘Leerkrachten en hun loopbaan' doorgronden we de loopbaan van leerkrachten. Wie stroomt er in het beroep in? Hoe worden beginnende leerkrachten begeleid? Hoe verloopt hun evaluatie? Hoe gaan we om met de eindeloopbaan van leerkrachten? We laten vooral de leerkrachten zelf aan het woord over wat hen drijft, wat er overblijft van hun idealen, wat hen blij maakt en wat er beter kan. Maar ook de verschillende onderwijsvakbonden doen hun verhaal: welke antwoorden bieden overheid en politiek? Waar knellen de schoentjes? En wat zijn de maatschappelijke uitdagingen? ‘Leerkrachten en hun loopbaan' is een inspirerend boek voor iedereen die zich in het onderwijswerkveld beweegt of overweegt in het onderwijs in te stromen.


Book
Beleid voeren in het onderwijs : de lerareneditie : 2017-2022

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De herkenbare thematische cahiers uit de reeks beleidvoerend vermogen creëerden de laatste jaren een blijvende impact op het onderwijsgebeuren. Met actualiteitswaarde en open debat als de belangrijkste criteria. Toonaangevende auteurs staan borg voor een bewust samengaan van zowel visiebepalende bijdragen als praktijkgerichte onderwerpen. De bijdragen zijn telkens opnieuw een frisse bron van inspiratie voor betrokkenen van alle onderwijsniveaus van het leerplichtonderwijs.Het ontwikkelen van beleidvoerend vermogen op school is zeker geen taak van de leidinggevenden alleen, maar van het hele team. Betrokkenheid en engagement van alle teamleden is essentieel. Een geïntegreerd beleid leeft door heel de school waarbij de teamleden effectief invloed uitoefenen op de besluitvorming. Daarom stelden we voorliggend compilatieboek samen vol straffe artikels. Een ?best of? voor leerkrachten die verdient gelezen en herlezen te worden. Uit elk van de reeds verschenen 17 cahiers selecteerde onze redactieraad één bijdrage, gericht op het microniveau, de klas.https://www.politeia.be/nl/publicaties/337743-beleid+voeren+in+het+onderwijs+de+lerareneditie

Listing 1 - 10 of 10
Sort by