Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Dit eindrapport bevat een literatuurstudie en een exploratief onderzoek naar de tewerkstelling van masters basisonderwijs, uitgevoerd door onderzoekers aan de KU Leuven en Arteveldehogeschool. Het onderzoek heeft twee grote doelstellingen: (1) een overkoepelend, samenhangend beeld realiseren van bestaand onderzoek naar de meerwaarde van masters basisonderwijs voor de leerling, de leraar en de school (reviewstudie) en (2) een diepgaande beschrijving van de wijze waarop masters basisonderwijs in scholen worden ingezet, welke dynamieken die tewerkstelling in een schoolteam teweegbrengt en hoe de betrokken actoren die beleven en evalueren (exploratieve studie). We bieden m.a.w. een tweeluik aan met als opzet wetenschappelijke input te bezorgen aan de huidige discussie over het al dan niet organiseren van een masteropleiding basisonderwijs in Vlaanderen.
Basisonderwijs --- Masteropleiding --- Lerarenopleiding --- Hoger onderwijs
Choose an application
Choose an application
Een onderzoek in het oogpunt van differentiatie m.b.t. de inzetbaarheid van het Online digitaal leerplatform LAB. Een specifiek leerplatform voor de opleiding haarzorg, waarvan de inhouden geanalyseerd zijn t.b.v. differentiatie.
Choose an application
Deze bachelorproef gaat na of differentiatie op basis van interesses, de motivatie van de leerlingen haarzorg kan verhogen om in de sector te werk te gaan.
Choose an application
In de literatuur is er reeds veel geschreven over de manier waarop de opvattingen en verwachtingen die een leraar heeft over een leerling, een impact kunnen hebben op het gedrag en de prestaties van die leerling. In deze masterproef zijn we dan ook vertrokken vanuit het idee dat leraren via hun opvattingen een invloed kunnen uitoefenen op leerlingen. We waren hier echter niet geïnteresseerd in de opvattingen van leraren over een specifieke leerling, maar we zijn breder gaan kijken naar hun opvattingen over twee actuele onderwijskundige thema’s. Aangezien er op beleidsniveau de laatste jaren heel wat aandacht werd geschonken aan het onderwijs aan kansarme leerlingen en leerlingen met specifieke noden, hebben we ons gefocust op de opvattingen van leraren over kansarmoede en inclusief onderwijs. Met deze masterproef onderzochten we dus de impact van de lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen. Meer bepaald gingen we kijken of er een verschillende impact was van deze lerarenopvattingen bij leerlingen die al dan niet tot deze risicogroepen behoren. Om hierop een antwoord te kunnen bieden, maakten we gebruik van data die verzameld werden in het kader van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO). In totaal namen we 3420 leerlingen uit het derde jaar secundair onderwijs op in onze analyses. Aangezien het hier gaat om hiërarchisch gestructureerde data, namelijk leerlingen die gegroepeerd zijn in klassen, maakten we gebruik van multiniveau-analyse. Uit de resultaten blijkt dat lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs geen significante impact hebben op prestaties. We zien hierbij dat er geen verschil wordt gevonden tussen leerlingen die al dan niet kansarm zijn noch tussen leerlingen die al dan niet inclusief onderwijs volgen. Bij de interpretatie van deze resultaten moeten we rekening houden met de mogelijke onzichtbaarheid van kansarmoede, namelijk dat leraren kansarme leerlingen niet altijd herkennen als ‘kansarm’. Een andere kanttekening is dat we ons enkel gefocust hebben op wiskundeprestaties als criterium om de impact van lerarenopvattingen te evalueren. We houden dus geen rekening met de mogelijke invloed van deze opvattingen op andere leerlinguitkomsten.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In de literatuur is er reeds veel geschreven over de manier waarop de opvattingen en verwachtingen die een leraar heeft over een leerling, een impact kunnen hebben op het gedrag en de prestaties van die leerling. In deze masterproef zijn we dan ook vertrokken vanuit het idee dat leraren via hun opvattingen een invloed kunnen uitoefenen op leerlingen. We waren hier echter niet geïnteresseerd in de opvattingen van leraren over een specifieke leerling, maar we zijn breder gaan kijken naar hun opvattingen over twee actuele onderwijskundige thema’s. Aangezien er op beleidsniveau de laatste jaren heel wat aandacht werd geschonken aan het onderwijs aan kansarme leerlingen en leerlingen met specifieke noden, hebben we ons gefocust op de opvattingen van leraren over kansarmoede en inclusief onderwijs. Met deze masterproef onderzochten we dus de impact van de lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs op de wiskundeprestaties van leerlingen. Meer bepaald gingen we kijken of er een verschillende impact was van deze lerarenopvattingen bij leerlingen die al dan niet tot deze risicogroepen behoren. Om hierop een antwoord te kunnen bieden, maakten we gebruik van data die verzameld werden in het kader van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs’ (LiSO). In totaal namen we 3420 leerlingen uit het derde jaar secundair onderwijs op in onze analyses. Aangezien het hier gaat om hiërarchisch gestructureerde data, namelijk leerlingen die gegroepeerd zijn in klassen, maakten we gebruik van multiniveau-analyse. Uit de resultaten blijkt dat lerarenopvattingen over kansarmoede en inclusief onderwijs geen significante impact hebben op prestaties. We zien hierbij dat er geen verschil wordt gevonden tussen leerlingen die al dan niet kansarm zijn noch tussen leerlingen die al dan niet inclusief onderwijs volgen. Bij de interpretatie van deze resultaten moeten we rekening houden met de mogelijke onzichtbaarheid van kansarmoede, namelijk dat leraren kansarme leerlingen niet altijd herkennen als ‘kansarm’. Een andere kanttekening is dat we ons enkel gefocust hebben op wiskundeprestaties als criterium om de impact van lerarenopvattingen te evalueren. We houden dus geen rekening met de mogelijke invloed van deze opvattingen op andere leerlinguitkomsten.
Choose an application
In het boek ‘Leerkrachten en hun loopbaan' doorgronden we de loopbaan van leerkrachten. Wie stroomt er in het beroep in? Hoe worden beginnende leerkrachten begeleid? Hoe verloopt hun evaluatie? Hoe gaan we om met de eindeloopbaan van leerkrachten? We laten vooral de leerkrachten zelf aan het woord over wat hen drijft, wat er overblijft van hun idealen, wat hen blij maakt en wat er beter kan. Maar ook de verschillende onderwijsvakbonden doen hun verhaal: welke antwoorden bieden overheid en politiek? Waar knellen de schoentjes? En wat zijn de maatschappelijke uitdagingen? ‘Leerkrachten en hun loopbaan' is een inspirerend boek voor iedereen die zich in het onderwijswerkveld beweegt of overweegt in het onderwijs in te stromen.
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Organization theory --- schoolbeleid --- onderwijsmanagement --- lerarenopleiding --- Leraar --- Loopbaan --- Teachers --- Leraren --- leraarschap --- leraren --- loopbaan
Choose an application
De herkenbare thematische cahiers uit de reeks beleidvoerend vermogen creëerden de laatste jaren een blijvende impact op het onderwijsgebeuren. Met actualiteitswaarde en open debat als de belangrijkste criteria. Toonaangevende auteurs staan borg voor een bewust samengaan van zowel visiebepalende bijdragen als praktijkgerichte onderwerpen. De bijdragen zijn telkens opnieuw een frisse bron van inspiratie voor betrokkenen van alle onderwijsniveaus van het leerplichtonderwijs.Het ontwikkelen van beleidvoerend vermogen op school is zeker geen taak van de leidinggevenden alleen, maar van het hele team. Betrokkenheid en engagement van alle teamleden is essentieel. Een geïntegreerd beleid leeft door heel de school waarbij de teamleden effectief invloed uitoefenen op de besluitvorming. Daarom stelden we voorliggend compilatieboek samen vol straffe artikels. Een ?best of? voor leerkrachten die verdient gelezen en herlezen te worden. Uit elk van de reeds verschenen 17 cahiers selecteerde onze redactieraad één bijdrage, gericht op het microniveau, de klas.https://www.politeia.be/nl/publicaties/337743-beleid+voeren+in+het+onderwijs+de+lerareneditie
Didactiek --- Onderwijs --- Leraar --- Klas --- Onderwijsbeleid --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactic strategies --- onderwijsfilosofie --- onderwijsmanagement --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|