Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerlingenbegeleiding omvat vele aspecten en er bestaan tal van interessante boeken rond specifieke topics. Tot op heden bestaat er geen boek dat leraren informeert over belangrijke kaders die in Vlaamse scholen gebruikt worden. Uit recent onderzoek blijkt dat de recente evolutie naar meer inclusief onderwijs scholen voor uitdagingen stelt. Scholen zijn op zoek naar efficiënte manieren om de begeleiding en ondersteuning voor leerlingen met (complexe) specifieke onderwijsbehoeften vorm te geven. Daarbij kunnen ze zich laten inspireren door diverse kaders.Het eerste deel van dit boek bundelt enkele van deze kaders, zoals het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding, het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, de preventiepiramide, UDL, herstelgericht en oplossingsgericht werken en verbindend communiceren.Het tweede deel bundelt twaalf authentieke leerlingencasussen waarop de kaders worden toegepast. Deze casussen kunnen gebruikt worden in de lerarenopleiding of in professionaliseringsactiviteiten voor schoolteams. Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding richt zich in de eerste plaats tot onderwijsprofessionals die werkzaam zijn (of zullen werken) in het secundair onderwijs, of die lerarenteams uit dat onderwijsniveau ondersteunen.https://www.pelckmansuitgevers.be/samen-sterk-in-geintegreerde-leerlingenbegeleiding.html
Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- inclusief onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leraren-leerling relatie --- Leerlingenbegeleiding ; secundair onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- School management --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- 370 --- Leerlingbegeleiding --- Inclusief onderwijs --- Specifieke onderwijsbehoeften --- Zorgbeleid --- Onderwijs --- Secundair onderwijs
Choose an application
Choose an application
Co-teaching is brandend actueel na de invoering van de Wet op Passend Onderwijs in Nederland en het M-decreet in Vlaanderen 'Meer handen in de klas' is een effectieve strategie om beter om te gaan met de steeds toenemende diversiteit in de klas en een meer inclusieve leeromgeving te creëren.Centraal in dit boek staan 12 unieke portretten van krachtige co-teaching teams. Het zijn goede praktijkvoorbeelden van teams uit het basis-/lager onderwijs en het voortgezet/secundair onderwijs. Zowel ervaringen van beginnende als ervaren co-teachers worden beschreven. We leren wat voor hen goed samenwerken en goed lesgeven is.Dit boek geeft concrete handvatten voor het nadenken over en vormgeven van de eigen co-teaching praktijk. Daarnaast biedt het een kijk in de dagelijkse praktijk van co-teachers en de literatuur. Een praktijk waarin het samen lesgeven inspireert om zowel leerlingen als leraren in hun kracht te zetten.(Bron: https://www.pelckmanspro.be)
School management --- Didactic strategies --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Leraren ; samenwerking --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- 454.22 --- #PBIB:+110.10 --- Geïntegreerd onderwijs --- Onderwijs : samenwerking --- 454.23 --- duo-teaching --- co-teaching --- differentiatie --- 454.2 --- Didactische principes --- Differentiatie --- samenwerking --- geïntegreerd onderwijs --- didactiek --- samenwerken --- 454.21 --- Onderwijsstijlen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsstrategieën --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- inclusief onderwijs --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Co-teaching --- Lesgeven --- Inclusief onderwijs --- Passend onderwijs --- Didactische werkvorm --- Internationalisering --- leraarschap --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland
Choose an application
Dit boek is ontstaan uit lectuur en praktijk. We ambiëren om (toekomstige) leraren noodzakelijke kennis aan te reiken om effectieve klasmanagementvaardigheden te ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat je kunt leren hoe je voor de klas moet staan. Een (wetenschappelijke) kennisbasis is volgens ons een eerste belangrijke stap in het ontwikkelen van de nodige competenties op dit vlak: weten wat je kunt doen en waarom én weten wat je best vermijdt en waarom. Het boek zet de leraar aan tot zelfreflectie en bijsturen van het eigen lerarengedrag om zo een goede regisseur te worden in elke klassituatie.Maar kennis alleen is niet voldoende. Theorie kan je lezen, begrijpen, studeren. Voor ze daadwerkelijk je handelen kan sturen, moet je de theorie zo beheersen dat ze spontaan in je opkomt bij het analyseren van je lessen op vlak van klasmanagement. Daarom hebben we ook een oefeningenboek ontwikkeld met authentieke situaties en casussen. Het oefeningenboek wil (toekomstige) leraren zelf laten nadenken over aspecten van goed klasmanagement, hen inzichten bijbrengen en in interactie met anderen ideeën laten uitwisselen. Bij elke oefening staat een korte theoretische duiding. Dit boek geeft hierbij nog meer achtergrond. Hoewel de boeken samen één geheel vormen, zijn ze ook los van elkaar waardevolle lectuur in het kader van klasmanagement.
Klassenmanagement --- 454.22 --- Tucht --- Klasmanagement --- Onderwijsstijlen --- Motivatie --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactic strategies --- klasmanagement --- Onderwijskunde --- evaluatie (onderwijs) --- Klassenmanagement ; secundair onderwijs --- klassenmanagement --- onderwijsstijlen --- didactiek --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- motivatie --- klassfeer --- education --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- waarneming --- onderwijs --- kwaliteitscontrole --- psychologie --- Didactische werkvormen --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- secundair onderwijs --- gedragsobservatie --- gedragsproblemen --- ordehandhaving --- Motivatie : onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- 371.3 --- 371.21 --- relatie leraar - leerling --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactics --- tucht --- Onderwijsstrategie --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Pedagogie --- Onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
Van alle Vlaamse scholen wordt verwacht dat ze een effectief zorgbeleid voeren met als doel dat school en leerkrachten aansluiten bij de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen in het algemeen en van bepaalde risicogroepen in het bijzonder. Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten van een onderzoek van de Vlaamse overheid in 2011 naar het gevoerde zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Het uitgangspunt voor het theoretisch kader waarbinnen het onderzoek werd uitgevoerd, was het ideaalmodel van geïntegreerde zorg. In het eerste hoofdstuk wordt dit ideaalmodel toegelicht. Ook de rol van de leraar in het verlenen van basiszorg en verhoogde zorg wordt besproken. Verder wordt ingegaan op de zeven schoolkenmerken die nodig zijn opdat leraren zich ondersteund voelen om de zorgtaken op te nemen. In de volgende hoofdstukken worden de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek besproken en zet men de Vlaamse praktijken af tegen het ideaalmodel van geïntegreerde zorg. In het besluit worden concrete aanbevelingen geformuleerd op basis van de onderzoeksresultaten. De aanbevelingen zijn gegroepeerd in drie thema's: stimuleren van een geïntegreerd zorgbeleid op school met een belangrijke rol voor de leraar in de klas; stimuleren van samenwerking rond zorg tussen diverse betrokkenen op regionaal niveau en aanbevelingen m.b.t. de zorgverantwoordelijken. De vragenlijst Zorg op school en in de klas is een instrument waarmee directies, zorgverantwoordelijken en schoolondersteuners het zorgbeleid van de school in kaart kunnen brengen en optimaliseren. De twee delen van de vragenlijst worden op de Accowebsite ter beschikking gesteld. In elk hoofdstuk werd een greep uit de belangrijkste inzichten in een apart kader gebundeld en op het einde worden enkele suggesties gegeven voor verwerkingsopdrachten. Leraren (in opleiding), zorgondersteuners, directies en schoolondersteuners kunnen hier inspiratie vinden om met de bevindingen uit het boek aan de slag te gaan.
Choose an application
Dit boek is ontstaan uit lectuur en praktijk. We ambiëren om (toekomstige) leraren noodzakelijke kennis aan te reiken om effectieve klasmanagementvaardigheden te ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat je kunt leren hoe je voor de klas moet staan. Een (wetenschappelijke) kennisbasis is volgens ons een eerste belangrijke stap in het ontwikkelen van de nodige competenties op dit vlak: weten wat je kunt doen en waarom én weten wat je het best vermijdt en waarom. Het boek zet de leraar aan tot zelfreflectie en bijsturen van het eigen lerarengedrag om zo een goede regisseur te worden in elke klassituatie.Theorie kan je lezen, begrijpen, studeren. Voor ze daadwerkelijk je handelen kan sturen, moet je de theorie zo beheersen dat ze spontaan in je opkomt bij het analyseren van je lessen op het vlak van klasmanagement. Daarom hebben we ook oefeningen ontwikkeld met authentieke situaties en casussen in het boek Regisseer je klas. Oefeningen in klasmanagement. Vanuit deze oefeningen willen we (toekomstige) leraren laten nadenken over aspecten van goed klasmanagement, hen inzichten bijbrengen en vooral in interactie met anderen ideeën laten uitwisselen. Bij elke oefening staat telkens een korte theoretische duiding. Dit theoretische boek geeft hierbij meer achtergrond. Hoewel de boeken samen één geheel vormen, zijn ze ook los van elkaar waardevolle lectuur in het kader van klasmanagement.https://www.pelckmansuitgevers.be/regisseer-je-klas-theorie-herwerkte-uitgave.html
Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- klassenmanagement --- klassfeer --- motivatie --- didactiek --- lerarenopleiding
Choose an application
Choose an application
17
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- didactiek --- Evaluatietechnieken ; secundair onderwijs --- 454.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Secundair onderwijs --- Toetsen --- Evaluatie --- evaluatie --- evalueren --- kwaliteitsbewaking --- leerdoelstellingen --- leerproces --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- 371.26 --- 378.1 --- examens --- hoger onderwijs --- pedagogie --- secundair onderwijs --- 484.4 --- Academic collection --- #gsdbP --- #PBIB:2000.2 --- #KVHA:Evaluatie --- #KVHA:Taalonderwijs --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- (zie ook: Schoolrapporten) --- organisatie van het hoger onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - evaluatie --- Onderwijs --- didactisch proces --- leermethoden --- modulair onderwijs --- Evaluatietechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten uit een grootschalig onderzoek naar het zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Aan de basis van dit onderzoek ligt een geïntegreerde visie op zorg, waarbij de leraar een centrale rol vervult in het opnemen van zorgtaken en hierbij ondersteund wordt door een goed uitgebouwd zorgbeleid op school. De auteurs bespreken niet alleen de resultaten maar reiken ook concrete handvatten aan om een geïntegreerde zorgverlening op school uit te bouwen. Wat zijn de kenmerken van een geïntegreerd zorgbeleid op school? En op welke manier beïnvloeden deze kenmerken de mate waarin leraren zich opgewassen voelen om zorgtaken op te nemen? Hoe kan de zorgverantwoordelijke een meerwaarde betekenen? En welke zorg nemen leraren juist op in de klas? Dit boek wil niet alleen directies, zorgverantwoordelijken of schoolondersteuners, maar ook leraren en aspirant leraren inspireren bij de realisatie van geïntegreerde zorg op school. Op het einde van elk hoofdstuk geven de auteurs concrete suggesties om met de bevindingen uit het onderzoek aan de slag te gaan.
Kwaliteitszorg --- Leerlingbegeleiding. --- Onderwijs. --- Academic collection --- #PBIB:+105.10 --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- #KVHB:Secundair onderwijs --- 454.23 --- Zorgbeleid --- Basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- zorgverbreding --- Zorgverbreding ; onderwijs --- basisonderwijs --- zorgbeleid --- didactiek --- secundair onderwijs --- 37.048 --- Zorg --- Scholen --- Schoolbeleid --- Zorgverbreding --- Zorgverbreding; ba.o. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Didactische principes --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Secondary education --- Primary education --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- zorg --- School management --- lager onderwijs --- SO (secundair onderwijs) --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- PXL-Healthcare 2014 --- onderwijskunde --- Vlaamse scholen --- Zorgverbreding; ba.o --- Vlaanderen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijs --- Emigratie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Voor dit boek vertaalden de auteurs theoretische inzichten over klasmanagement in concreet oefenmateriaal. Elke oefening vertrekt vanuit authentieke situaties uit het secundair onderwijs en wil de leerkracht stimuleren om individueel of in groep over het eigen klasmanagement na te denken. De oefeningen zijn telkens voorzien van een korte theoretische duiding en sluiten af met suggesties van de auteurs.Dat gaat van tips om ordeproblemen te voorkomen en orde te houden, reflecteren over mogelijke reacties op ontoelaatbaar gedrag, tot het behouden van de 'regie' en het (constructief) assertief reageren en het voeren van individuele gesprekken met leerlingen.Het oefenmateriaal ontstond uit oefeningensessies in twee verschillende lerarenopleidingen. Het boek is daardoor perfect bruikbaar zowel in lerarenopleidingen als in begeleidingstrajecten van (startende) leraren.https://www.pelckmansuitgevers.be/regisseer-je-klas-herwerkte-uitgave.html
Klassenmanagement --- Onderwijskunde --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Pedagogie --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Didactic strategies --- education --- didactiek --- klassenmanagement --- psychologie --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijs --- waarneming --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteitscontrole
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|