Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Kleuterkracht : een praktijkboek voor meer stem, keuze en eigenaarschap bij peuters en kleuters
Authors: ---
ISBN: 9789044138481 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

KleuterKracht! Een boek met maar liefst achttien interactie- en werkvormen die je op weg zetten om de stem, keuze en het eigenaarschap van jonge kinderen een plaats te geven binnen de verbondenheid van de groep. Ze zetten in op ?agency? binnen je dagdagelijkse klaswerking met peuters en kleuters.Elke werkvorm is uitgeschreven als een stappenplan met een uitgesproken rol voor de kinderen om ideeën en inhoud aan te brengen, terwijl de structuur in de handen van de leerkracht ligt. Op die manier houd je als (aankomende) leerkracht het overzicht, terwijl er toch erg veel ruimte is voor de interesses en inbreng van de kinderen.Inzetten op agency biedt heel wat ontwikkelingskansen bij jonge kinderen. Het heeft een positieve invloed op hun motivatie, zelfwaarde, probleemoplossende vaardigheden en nog veel meer. Het helpt hen op weg om op te komen voor wat ze belangrijk vinden, voor zichzelf, maar ook voor anderen, nu en ook later. Tegelijk biedt het jou als leerkracht ook kansen om de kinderen in je klas nog beter te leren kennen, om zo te kunnen inspelen en verder bouwen op wat bij hen leeft.In KleuterKracht vind je naast de agency-werkvormen ook een theoretische en didactische verantwoording die je in staat stelt om onderbouwde keuzes te maken in welke werkvormen je inzet en hoe je die aanpast naar je eigen context.Elke werkvorm werd door peuter- en kleuteronderwijzers in de praktijk getest. Hun bevindingen en opmerkingen geven je een concreet en realistisch beeld van wat je mag verwachten wanneer je aan de slag gaat met dit boek.KleuterKracht is het resultaat van onderzoek in het expertisecentrum Education & Development van UCLL Research & Expertise.


Book
Wegwijzers voor reflectie: een veldboek voor het faciliteren van levenslang leren in beroepsonderwijs en -vorming
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Roma Leonard da Vinci Reflect Project

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Wegwijzers voor reflectie : een veldboek voor het faciliteren van levenslang leren in beroepsonderwijs en -vorming.
Authors: --- ---
ISBN: 9789033470066 Year: 2007 Publisher: Roma Istituto Guglielmo Tagliacarne.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is gebaseerd op veldwerk binnen het kader van het Leonardo da Vinci Reflect Project en opent perspectieven op praktische invalswegen om reflectie te stimuleren in een ruim veld van beroepsopleidingen. Uittreksels van logboeken, verhalen, dialogen, anekdotes en metaforen geven toegang tot de wereld van reflectiegestuurde praktijk, terwijl beknopte conceptuele kaders en onderliggende theorieën geïntegreerd werden om betekenis vast te knopen aan die refectie-ervaring. Het boek nodigt reflectiebegeleiders uit om zich aan hun eigen reflectietocht te wagen en begeleidt hen op hun weg in het ondersteunen van lerenden om bedachtzame en kritische refelctive practitioners te worden.

Keywords


Book
Reflective journeys : a fieldbook for facilitating life-long learning in vocational education and training
Authors: --- ---
ISBN: 0903607093 Year: 2007 Publisher: Rome Leonardo da Vinci Reflect Project

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflective journeys brings insights into how this thoughtfulness may be stimulated and supported within Vocational Education and Training. Based on field work within the framework of the Leonardo da Vinci Reflect Project, the book opens up perspectives on practical ways of facilitating reflection in vocational settings. Excerpts from logs, stories, dialogues, anecdotes and metaphors open up the world of reflective practice, while concise conceptual frameworks and underlying theories are integrated to make sense of these reflective experiences. The book invites facilitators to embark on their own reflective journeys and accompanies them on their way in helping learners to become thoughtful and critical, reflective practicioners. (Bron: covertekst)

Keywords


Book
Examinatoren en examinandi: wie buist wie? : een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033445506 Year: 2000 Volume: 2,1 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde) --- Hoger en universitair onderwijs


Dissertation
Het zelfconcept van leerkrachten en de betekenis ervan voor bepaalde vernieuwingen in het onderwijssysteem

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Een analyse van de kinderopvang in Vlaanderen
Authors: --- --- --- ---
Year: 1996 Publisher: Brussel KAV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De pedagogische boodschap van het kinderboek in Vlaanderen (1930 - 1990)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by