Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Deze bundel wil een hulpmiddel zijn bij het ontwikkelen van een genuanceerde visie omtrent de diagnostiek bij allochtone kinderen. Hij beoogt bij te dragen tot een goede praktijk i.v.m. deze diagnostiek. De bundel omvat zowel theoretische visies als hedendaagse concrete instrumenten, werkmethoden en onderzoeksresultaten.Verkorte inhoud:Deel 1: Topics: een exploratieTopic 1: Beliefs en wetenschap Topic 2: Cultuurvrij of niet Topic 3: Intelligentiestructuur Topic 4: De selectieproblematiek en het biasprobleem Topic 5: Bias Topic 6: Dove allochtonen versus dove autochtonen: een vergelijking Topic 7: Hoe allochtoon is een allochtoon Topic 8: De sociaal-economische status: het echte allochtonenprobleem? Topic 9: Rol van de verblijfsduur Topic 10: Intelligentietest versus leertest: een straatje zonder einde? Topic 11: Gelijk en toch zo anders Topic 12: Het wandelende IQ Topic 13: Intelligentie, een waardeoordeel? Topic 14: Het geoptimaliseerd IQ (GO-IQ) Topic 15: Tien vuistregels voor de diagnostiek bij allochtonenDeel 2: Diagnostiek bij allochtonen, toepassingen2.1 Individuele algemene intelligentietests-Evaluatieschema van de Wechslertests in functie van hun linguïstische vereisten en culturele lading-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-R-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-Revised WPPSI-III-NL-Wechsler Intelligence Scale for Children - III WISC-III-Wechsler Adult Intelligence Scale - III WAIS-III-Wechsler Non Verbal-NL WNV - NL-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 2,1/2-7-Snijders-Oomen Niet-Verbale Intelligentietest-Revsie SON-R 5,1/2-17-Kaufmann Intelligentietest voor Adolescenten en Volwassenen KAIT 2.2 Collectieve intelligentietests-Raven's Progressive Matrices-Cognitieve vaardigheidstest COVAAR-Test Cognitieve Vaardigheden TCV-6Deel 3: Aanvullende teksten-Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006)-En dan toch maar een intelligentietest? Een discussietekst bij het thema "Intelligentieonderzoek bij allochtone kinderen"Deel 4: Bijlagen-Bibliografie-Besproken tests
Cognitive psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- CLB --- Kinderen --- Allochtonen --- Migrantenkinderen --- Diagnostiek --- Testen --- Intelligentie --- Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Cultuurverschillen --- Intelligentietests --- Kind --- Allochtoon --- Migrantenkind --- Diagnose --- Test --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autochtoon --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De bedoeling van deze handleiding is de gebruiker van diagnostische werkmiddelen in staat te stellen deze diagnostische werkmiddelen kritisch te bekijken en ze op hun kwaliteiten te beoordelen. Immers, zodra we over betrouwbare informatie beschikken betreffende de kwaliteit van de diagnostische werkmiddelen, is aan één belangrijke voorwaarde voldaan om goede Diagnostiek te bedrijven. De kwaliteit van de persoon die het instrument gebruikt, is de tweede belangrijke voorwaarde. Op basis van het werk geleverd binnen de cel Diagnostiek van het CSBO - SBK - project (de Weegschaal) ontwikkelde het CSBO - Forum PsychoDiagnostiek een screeningsinstrument om diagnostische instrumenten op relatief snelle wijze op hun waarde te toetsen. Dit screeningsinstrument is door de VCLB - projectgroep PsychoDiagnostiek herwerkt tot een handleiding voor de testgebruiker. Wanneer in deze handleiding het woord "test" gebruikt wordt, gaat het om en breed begrip. Verschillende soorten tests, technieken, instrumenten, werkmethodieken, procedures en handelingen, zowel vanuit het psychopedagogische als vanuit het sociale en (para)medische domein horen hierbij. Elk domein heeft weliswaar zijn eigen specifieke bedoeling en uitwerking, maar vanuit diagnostische visie moet elk domein voldoen aan dezelfde reeks gemeenschappelijke kerncriteria. Deze handleiding is bedoeld voor ieder gekwalificeerde testgebruiker die wil nagaan of het instrument dat hij / zij wil gebruiken een kwalitatief instrument is, dat hypothesen of conclusies toelaat die stoelen op betrouwbare informatie.
Choose an application
Choose an application
De "15 woorden" is een bekend diagnostisch instrument bij het opsporen van geheugen- en concentratieproblemen. In 2002 werd deze test, in de versie van prof. J. Stinissen (1975), totaal herwerkt tot een hedendaags instrument met een zo laag mogelijke culturele vooringenomenheid (W.Magez, H.Stinissen, K.Geerinck). Vooral de uitgebreide en betrouwbare normering op grote groepen leerlingen uit het derde en vierde leerjaar van de lagere school (N = 1000) stond borg voor de kwaliteit. Nadien werden normen toegevoegd voor de andere leerjaren van het basisonderwijs (W.Magez, H.Stinissen 2007). De auteurs W.Magez en I.Bernaerts , hebben nu (2012) echter ook normen opgesteld voor het secundair onderwijs.
Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|