Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Door de uitgesproken nadruk op de cijfermatige opbrengsten van onderwijs raken leraren en leerlingen van zichzelf vervreemd. De zin verdwijnt. De zin van het gezamenlijk werken aan ontwikkeling en leren en daar zin in hebben. Wanneer het voorschrift (evidence based) gezag krijgt en de uitkomst op elk moment wordt gemeten wordt onderwijs niet anders dan een voorgeprogrammeerd productieproces. Niemand gelooft daarin. Dit boekje gaat op zoek naar goed onderwijs, naar authentieke en betrokken leraren en naar leerlingen die er zin in hebben en doen wat ze kunnen. Wat is hiervoor nodig? Niet meer voorzieningen dan we al hebben, maar meer aandacht voor de leraar als zijn eigen instrument, voor de stem van de leerling als kritische en goed geïnformeerde actor, voor leraren die elkaar ondersteunen en voor legitimering van eigen werk. Dit vereist in de klas en in de lerarenkamer een nieuwe openheid. (Bron: covertekst)
450.4 --- leraren --- 1210187.jpg --- Onderwijskunde --- 450.4 Onderwijskunde --- professionalisering --- kwaliteitszorg --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor onderwijs, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn? Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. (Bron: covertekst)
Choose an application
Choose an application
Dit boek mengt zich in de discussie over de vraag, hoe allochtone kinderen in ons onderwijs te benaderen. In beginsel niet anders dan autochtone kinderen. De auteur kiest consequent voor het kind en zijn ontwikkelingsvragen met het oog op het toekomstige leven van dit kind in de - dominante - Nederlandse en Vlaamse samenleving. Het is dit kind of deze leerling die het moet maken, niet alleen of los van zijn huiselijke achtergrond, maar wel zelf. Centraal in de beschouwing staat de ervaring van het kind verbonden te zijn met zijn school en met de mensen met wie het daar samenleeft en werkt. Vanuit deze verbondenheid kan nu en later verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen ontstaan. De school heeft in dit opzicht een heel bijzondere verantwoordelijkheid. Met kinderen die zich verbonden voelen is het bovendien goed werken. Het boek gaat overigens geen lastige vragen over onderwijs aan onze allochtone leerlingen uit de weg. (Bron: covertekst)
pedagogiek --- intercultureel onderwijs --- allochtone jongeren --- Sociology of education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- 450.9 --- allochtone kinderen --- migranten --- onderwijs --- 376.7 --- Achterstand --- Allochtone leerlingen --- Migranten --- Onderwijs --- Preventie --- etnisch-culturele minderheden --- school- en onderwijsproblematiek --- 050928.jpg --- Allochtonen: in onderwijs --- Overige onderwerpen onderwijs --- migrantenkinderen --- departement Lerarenopleiding --- Leraren --- Intercultureel onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Allochtone leerling --- Leraar --- Directie --- 81.84 education for minorities. --- Allochtonen. --- Intercultureel onderwijs. --- Leerling-leerkracht-relatie. --- Pupil counseling. Pupil guidance. --- Sociology of education. --- allochtone jongeren. --- intercultureel onderwijs. --- pedagogiek. --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
2
Responsieve instructie --- Kleuteronderwijs --- Concentratieproblemen --- Leermoeilijkheden --- Concentratieprobleem
Choose an application
Comparative education --- Onderwijskunde --- Samenleving --- Talenten --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs en arbeidsmarkt ; Nederland --- Onderwijs en maatschappij --- Permanente vorming --- Talent --- Nederland --- Kust
Choose an application
In dit boek ontvouwen de auteurs een postmodern perspectief op leidinggeven. Het postmodernisme beziet de werkelijkheid als principieel chaotisch, waardoor planmatige en rationele oplossingen alleen niet langer toereikend zijn. De overmacht van logisch-rationele controlerende systemen is een probleem voor het onderwijs. Postmodernisten vragen aandacht voor het gegeven dat het individu tegenwoordig meer en meer op zichzelf is aangewezen. Zelfbevestiging en ontwikkeling van gevoelens van eigenwaarde houden verband met persoonlijke groei en welbevinden, in relatie tot de ander. Dit maakt 'herschepping' van het proces van leidinggeven hoogst noodzakelijk. Hiertoe worden in Leidinggevende, wie ben je? nieuwe basisprincipes ontwikkeld, resulterend in elf dimensies van excellent leiderschap. Aan de hand van onderzoeksdata, ontleend aan de Nederlandse en Vlaamse onderwijspraktijk, worden deze dimensies nader ingevuld.Hoe kun je je innerlijke kompas gebruiken? Hoe kun je de dingen doen die bij je passen? Hoe richt je je professionele leven in op een manier waar je blij van wordt? De huidige dominante politieke beheersstructuur in het onderwijs biedt nauwelijks ruimte voor het stellen van dergelijke dieperliggende, existentiële en morele vragen van deze tijd. Toch is het van groot belang er in onze scholen aandacht aan te besteden. Iedere leidinggevende, van teamleider tot en met bestuurder, zal vooral een bemiddelaar moeten zijn van de ontwikkeling van anderen, niet door wegen vrij te maken, maar door anderen in staat te stellen hun wegen vrij te maken. De leidinggevende speelt met de kern van zijn persoon-zijn een belangrijke rol: hij is zijn eigen instrument.http://www.maklu.be
School management --- onderwijsmanagement --- onderwijsorganisatie --- schoolorganisatie --- executives --- Leidinggeven --- Onderwijs --- Directie --- Management --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- 458.1 --- Schoolleiding --- Organisatie - Management --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolleider
Choose an application
In dit boek, onder redactie van Luc Stevens, staat het verslag van vijf basisscholen en negen scholen voor voortgezet onderwijs die vier jaar lang geïnvesteerd hebben in pedagogisch klimaat, oftewel schoolklimaat. Elk school heeft op haar eigen wijze gewerkt aan leerlinggericht onderwijs. Zowel leraren als leerlingen komen aan het woord. Naast de praktijkverhalen op deze scholen wordt ingegaan op diverse modellen voor schoolontwikkeling. Ook wordt kritisch gekeken naar de huidige onderwijspraktijk. (Bron: www.cps.nl)
Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- Initial didactic situation --- leraren-leerling relatie --- pedagogisch klimaat --- schoolprofiel --- schoolleven --- 450.8 --- Basisonderwijs --- Ethiek --- Korczak, Janusz --- Leraren --- Meier, Derborah --- Relatie leraar - leerling --- Schoolklimaat --- Schoolontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Wild, Rebeca --- 08223.jpg --- Pedagogie --- Methodiek van het studeren --- Lager onderwijs --- Schoolleven --- Meier, Deborah --- Schoolmanagement --- Didactiek
Choose an application
Over motivatie en de verschillende motivatiemethoden is al heel wat onderzoek verricht en al heel wat gepubliceerd. De auteurs van De gemotiveerde leerling hebben hun sporen reeds verdiend in Nederland. Het boekje is het vierde deel in de NIVOZ-reeks (Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken).Het is opgebouwd uit vijf hoofdstukken, waarvan de eerste twee een soort inleiding vormen. Vertrekkende vanuit een aantal levensechte voorbeelden uit recente films die het schoolleven als onderwerp hebben, tracht het boek antwoorden te vinden op o.m. volgende vragen: Hoe kan het dat de ene leerling enthousiast en betrokken zijn school doorloopt, terwijl de andere de zin maar niet kan opbrengen? Wat is het belang van de kwaliteit van leraar-leerlinginteractie? Wat kan een leraar doen om motivatie te bevorderen? Wat is er allemaal nodig om je gemotiveerd te voelen?
motivatieproblemen --- motivatie --- Educational psychology --- Sociology of education --- motiverend onderwijs --- 120504.jpg --- Motivatie ; onderwijs --- 454.23 --- Didactische principes --- Motivation (Psychology) in children --- Motivatie --- Onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding
Choose an application
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- #KVHB:Orthopedagogie --- leerproblemen --- leesproblemen --- ontwikkelingspsychologie --- rekenproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- kinderen met problemen --- leren --- pedagogiek --- risicokinderen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornis --- 376.5 --- Kinderen --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Risico's --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Risicogedrag --- Ontwikkelingspsychologie --- Pedagogiek --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Migrantenproblematiek --- Taalstoornissen --- Risicogroepen --- Leerproblemen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Taalstoornis --- Kind --- Risicogroep --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Fysiotherapie --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|