Listing 1 - 10 of 92 << page
of 10
>>
Sort by

Book
De becijferde school : meetcultus en meetcultuur
Author:
ISBN: 9789033496097 Year: 2018 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.

Inspectorates of education in Europe : a critical analysis
Author:
ISBN: 9033447924 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

School management --- onderwijsinspectie --- Europe --- Europa --- Inspection scolaire --- Schoolinspectie --- Education --- -Education and state --- -Educational evaluation --- -#PBIB:2001.3 --- #A0206A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 450.2 --- Kwaliteitszorg --- Onderwijsinspectie --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Standards --- -Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Inspectie) --- Government policy --- Education and state --- Educational evaluation --- Vergelijkende pedagogiek --- monografieën --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- monografieën. --- onderwijsbeleid. --- -Lerarenopleiding : CVO --- onderwijsinspectie . Europa --- #PBIB:2001.3 --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijs : kwaliteitszorg --- Onderwijsevaluatie --- 37.014.6 --- Monografieën. --- Lerarenopleiding : CVO --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Éducation comparée --- Éducation --- Planification --- Inspection des écoles --- School supervision.


Book
Doelstellingen in de didactische praktijk
Author:
ISBN: 9002128134 Year: 1974 Publisher: Antwerpen Scriptoria

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Globalisering van het onderwijs in contexten
Author:
ISBN: 9789033468056 9033468050 Year: 2008 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt getracht de globaliserende tendensen voor het onderwijs op een meer systematische wijze in kaart te brengen. Dat gebeurt door ze te ordenen in vier lagen van globalisering. De eerste laag richt zich op de wereld als beïnvloedende factor. Dit is de globaliseringsimpact op het onderwijs in de strikte betekenis van globalisering van het onderwijs. De tweede laag bekijkt de invloeden op het niveau van wat vaak beschavingen worden genoemd, zoals, de westerse, de Arabisch-islamitische, de Chinese, de Indiase. De derde laag is de transnationale, waarbij in dit boek uitvoerig ingegaan wordt op de impact van de Europese Unie op het onderwijs van de afzonderlijke staten. Op de vierde plaats komt de dichtst bij zijnde laag, de natiestaat aan bod. Het gaat er dan om hoe een natiestaat reageert op de internationaliserende invloeden van de geschetste lagen.Naast een beschrijving van deze vier lagen komen nog drie thematische hoofdstukken aan bod in verband met globalisering en internationalisering. Vorming tot wereldburgerschap, ook wel mondiale vorming geheten, is er een van. Verder wordt ook ingegaan op het opvangen en onderwijzen van allochtonen in een onderwijssysteem, vooral toegespitst op de casus Vlaanderen. Ten slotte wordt ook aandacht besteed aan de ontwikkelingssamenwerking op het gebied van onderwijs.


Book
Vergelijken van onderwijssystemen
Author:
ISBN: 9789033464867 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vergelijken van onderwijssystemen is een systematische inleiding in de camparatieve pedagogiek en geeft een staalkaart van de diverse stromingen die we bij het vergelijken van onderwijssystemen kunnen terugvinden. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergelijkingen met een beperkte context en contextrijke vergelijkingen. Bij de eerste gaat het dan om vergelijkende studies op basis van indicatoren en benchmarks of ook om classificaties van onderwijssystemen, zoals ISCED en diverse classificatiesystemen die binnen Europa ingang vinden (Europees raamwerk voor kwalificaties, Europees referentiekader voor talen...). Dit boek biedt ook een overzicht van de bevoorrechte thema's uit het vergelijeknd onderzoek, telkens ruim geïllustreerd met voorbeelden. Er worden ook een drietal belangrijke denkschema's voorgesteld waarop vergelijkende studies gebaseerd kunnen worden, met name de rationaliteitentheorie, het systeemdenken en het relatieassenmodel van Wielemans. Het boek bevat ook een overzichtelijke schets van de onderwijssystemen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. (Bron: covertekst)


Book
Eigenheid met respect : reflecties over het katholiek onderwijs in Antwerpen
Author:
ISBN: 9789044130478 9044130471 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderwijs-innovatie en -beleid in Engeland en Wales : de evolutie van het Secundair Onderwijs in Engeland en Wales vanaf de negentiende eeuw tot op heden
Author:
ISBN: 9033409836 Year: 1989 Publisher: Leuven KUL. Departement pedagogische wetenschappen. Onderzoekcentrum voor comparative pedagogiek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderwijs-innovatie en -beleid in de Duitse Bondsrepubliek : de evolutie van het Duitse Secundair Onderwijs vanaf 1945 tot op heden
Author:
ISBN: 9033409844 Year: 1989 Publisher: Leuven KUL. Departement pedagogische wetenschappen. Onderzoekcentrum voor comparative pedagogiek


Book
Onderwijs-innovatie en -beleid in Frankrijk : de evolutie van het Franse Secundair Onderwijs vanaf 1945 tot op heden
Author:
ISBN: 9033409828 Year: 1989 Publisher: Leuven KUL. Departement pedagogische wetenschappen. Onderzoekcentrum voor comparative pedagogiek


Multi
De vlag in de top : over de "rationaliteit" van het secundair onderwijs-beleid: Frankrijk, Engeland en Wales, Duitse Bondsrepubliek
Author:
ISBN: 903340981X 9033423693 Year: 1990 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het centrale onderwijsbeleid worden drie componenten onderscheiden: de manier waarop het beleid de leerplannen en leerinhouden oplegt (het leerplanbeleid), de structuren waarbinnen de leerlingen hun schoolloopban doorlopen, de slectiemechanismen daartoe inbrengen, en de maatregelen die het beleid neemt om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. Deze drie componenten worden geconcretiseerd in en getoetst aan het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek. De resultaten van deze studie worden vergeleken met het beleid in België en Nederland. De conclusie uit deze vergelijkende studie is dat het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek geïnspireerd wordt door een technische rationaliteit, die onder twee varianten voorkomt: de bureaucratische en de responsieve. De auteur besluit met de beschrijving van een onderwijsbeleid vanuit een technisch-interactieve rationaliteit, een visie die zijn voorkeur wegdraagt. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 92 << page
of 10
>>
Sort by