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This book brings to light a lesser-explored facet of cultural globalization by unearthing Bollywood films circulations in the Middle East. Delving into the intricacies of South-South cinematic circuits, it unveils the networks linking the Bombay film industry with the Arab world. Through a blend of historical analysis and ethnographic insights, the book offers an exploration of how film circulations have evolved amidst geopolitical shifts and technological advancements. By reframing our perspective to view Arab cinema cultures through the lens of the Bombay film industry, it challenges prevailing Orientalist narratives, offering a nuanced and refreshing portrayal of the Arab-speaking region. Némésis Srour holds a PhD in Social Anthropology and Ethnology from the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) in Paris. Her research specializes in the film industry, combining historical and ethnographic approaches. She has been honored with a prize from the Agence Universitaire de la Francophonie (AUF) regional office in the Middle East for her research on Bollywood film networks in the region. Alongside her academic work, she has curated Indian and South Asian films in French cinemas, contributing to bringing these cinematographies to light. Additionally, she has taught subjects such as Indian cinema history, international relations, and film exhibition and distribution.
Motion pictures --- Ethnology --- Culture. --- Asian Film and TV. --- Middle Eastern Culture. --- Asia. --- Middle East .
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This book brings to light a lesser-explored facet of cultural globalization by unearthing Bollywood films circulations in the Middle East. Delving into the intricacies of South-South cinematic circuits, it unveils the networks linking the Bombay film industry with the Arab world. Through a blend of historical analysis and ethnographic insights, the book offers an exploration of how film circulations have evolved amidst geopolitical shifts and technological advancements. By reframing our perspective to view Arab cinema cultures through the lens of the Bombay film industry, it challenges prevailing Orientalist narratives, offering a nuanced and refreshing portrayal of the Arab-speaking region. Némésis Srour holds a PhD in Social Anthropology and Ethnology from the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) in Paris. Her research specializes in the film industry, combining historical and ethnographic approaches. She has been honored with a prize from the Agence Universitaire de la Francophonie (AUF) regional office in the Middle East for her research on Bollywood film networks in the region. Alongside her academic work, she has curated Indian and South Asian films in French cinemas, contributing to bringing these cinematographies to light. Additionally, she has taught subjects such as Indian cinema history, international relations, and film exhibition and distribution.
Motion pictures --- Ethnology --- Culture. --- Asian Film and TV. --- Middle Eastern Culture. --- Asia. --- Middle East .
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En dépit de leur importance, les productions culturelles dans les pays du Moyen-Orient et de l’Afrique du Nord restent encore relativement peu traitées par les chercheurs en sciences sociales travaillant sur cette zone. Cet ouvrage tente modestement de combler cette lacune en rassemblant des enquêtes de terrain portant sur quelques processus contemporains de production et de circulation des biens culturels depuis, entre et vers les pays du Moyen-Orient et de l’Afrique du Nord. Plus précisément, il propose une triple interrogation autour des différentes formes d’hétéronomie des univers de production culturelle. La première entrée s’articule autour de la pertinence de l’opposition « public »/« privé » à partir de l’exemple du secteur des médias dans plusieurs pays de la région MENA : l’Égypte, le Liban et la Tunisie. Les auteur.e.s convergent pour montrer que les économies des espaces médiatiques demeurent très liées au fonctionnement des champs politiques et des champs du pouvoir nationaux. La deuxième interrogation porte sur les processus de la circulation transnationale de biens culturels (littérature iranienne, cinéma hindi au Moyen-Orient, action culturelle de la France dans la péninsule Arabique) en insistant sur la nécessité de prendre en compte leurs logiques multiples (culturelles, économiques et politiques notamment) dans une perspective historique. Le dernier volet questionne les productions culturelles à partir de positions dominées en s’appuyant sur les exemples des agents de la scène électro underground en Tunisie, de l’espace littéraire palestinien, de l’univers de la presse palestinienne ou encore de celui de la mode au Maroc. Les auteur.e.s proposent ainsi une étude des mécanismes de domination qui pèsent sur leurs productions et leurs diffusions.
Arts & Humanities --- Art --- Maghreb --- Moyen-Orient --- cinéma --- culture --- médias --- littérature --- Middle East --- Culture --- Media --- Cinema --- Litterature --- المغرب العربي --- الشرق الاوسط --- حضاره --- وسائل الإعلام --- مسرح فيلم --- المؤلفات
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Cet ouvrage analyse les enjeux (politiques, économiques, sociaux, religieux, linguistiques) du fonctionnement des univers culturels nationaux et transnationaux dans les pays des mondes arabes et musulmans. Les auteurs s’appuient sur des enquêtes de terrain articulées autour de trois entrées. La première cerne les processus de transnationalisation culturelle en matière d’information, tout particulièrement le développement des chaînes panarabes d’information, les nouveaux rapports de force ent...
Political Science --- Film Radio Television --- médias --- culture --- cinéma --- journalisme --- séries télévisées --- politique culturelle --- mondes arabes --- mondes musulmans
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