Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Hulpverlening --- Mantelzorg --- Thuiszorg --- Chronische aandoening --- Dementie --- Oudere
Choose an application
In de residentiële ouderenzorg groeit de aandacht voor persoonsgerichte zorg en voor een aangenaam woon- en leefklimaat. Kleinschalig genormaliseerd wonen als vernieuwend concept haakt in op deze evoluties en blijkt gunstige effecten te hebben voor mensen met dementie, hun familieleden en voor medewerkers. Dit boek verheldert in 101 vragen en antwoorden wat kleinschalig genormaliseerd wonen inhoudt. De vragen en antwoorden kunnen afzonderlijk gelezen worden, maar het boek vormt ook een geheel in tien thematische hoofdstukken: concept, doelgroep, architectuur, wonen en domotica, welzijn en zorg, dagverloop, familie, mantelzorg en vrijwilligers, personeel en arbeidsomstandigheden, wettelijke en financiële vragen. Een afzonderlijk hoofdstuk bespreekt methodieken om een transformatie op te zetten en te voltooien naar kleinschalig genormaliseerd wonen. Het slothoofdstuk situeert kleinschalig genormaliseerd wonen in regionaal en internationaal perspectief en schetst toekomstige uitdagingen. Deze uitgave
Sociology of social care --- dementie --- Age group sociology --- begeleid wonen --- Social policy and particular groups --- Dementia --- Patients --- Congregate housing --- 612.67 --- 365 <493-17> --- #SBIB:316.334.5U10 --- #SBIB:316.8H14 --- #SBIB:316.8H22 --- 665 Bejaarden --- 606.5 --- bejaardentehuizen --- 606.15 --- bejaardentehuis --- bejaardenzorg --- huisvesting --- mantelzorg --- Beschut wonen (begeleid wonen) --- Dementie --- bejaarden (ouderen) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- 612.67 Climacteric. Decline. Ageing. Senescence. Old age. Senility. Decrepitude. Death --- Climacteric. Decline. Ageing. Senescence. Old age. Senility. Decrepitude. Death --- 365 <493-17> Woonwensen. Ecologie van het wonen. Woonruimtevoorziening --(maatschappelijke zorg)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Woonwensen. Ecologie van het wonen. Woonruimtevoorziening --(maatschappelijke zorg)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Sociologie van stad en platteland: wonen en huisvesting --- Welzijns- en sociale problemen: bejaarden --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- geriatrische psychiatrie --- 605.93 --- bejaarden --- dementia --- ouderenzorg --- thuiszorg --- woning --- woonvormen --- zorginstellingen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- departement Gezondheidszorg 10 --- woningaanpassing --- Woonwensen. Ecologie van het wonen. Woonruimtevoorziening --(maatschappelijke zorg)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Geriatrie --- Woonzorg --- Residentiële zorg --- Ouderenzorg --- Wonen --- genormaliseerd wonen
Choose an application
Mantelzorgers, hulpverleners binnen de thuis- of gezinszorg en hulpverstrekkers in woonzorgcentra worden regelmatig geconfronteerd met nachtelijke onrust bij mensen met dementie. Het is een belangrijk probleem dat niet alleen gepaard gaat met veel ongemak voor de persoon zelf, maar ook de mantelzorgers en professionele zorgverstrekkers worden er zwaar door belast. Niet zelden is nachtelijke onrust en de overbelasting van mantelzorgers een reden voor de overgang van thuis- naar woonzorg. Deze publicatie, opgesteld door het LUCAS-team in samenwerking met de Alzheimer Liga Vlaanderen, wil de mantelzorgers en hulpverleners ondersteunen en helpen. Op basis van wetenschappelijke kennis helpen de auteurs bij het kijken naar en begrijpen van nachtelijke onrust en slaapproblemen bij dementie. Bovendien informeert deze publicatie ook over mogelijke niet-medicamenteuze oplossingen en tips. De basisboodschap is om als zorgverlener samen met de zorgverstrekkers en de behandelend arts aan de slag te gaan met een stappenplan: de persoon observeren, uitlokkers inventariseren, een aanpak afspreken, uitproberen en bijsturen, dat is de kern van het verhaal. Daarnaast is het als zorgverlener ook nodig om de eigen draagkracht en grenzen te bewaken.
Geriatrics --- geriatrie --- dementie --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- Dementie --- Slaapstoornissen --- Slapen --- geneesmiddelengebruik (gez) --- slaapstoornissen --- mantelzorg --- Slaapproblemen --- Hulpverlening --- Geneeswijzen --- Behandelmethode --- Slaapprobleem --- Geneeswijze --- Behandeling --- Oorzaak
Choose an application
1. Inleiding - 2. Vraagstelling - 3. Inkomenstoets bij tegemoetkomingen voor zorgbehoevende personen in België en Vlaanderen - 4. Buitenlandse systemen van tegemoetkomingen in de thuiszorgsituatie voor zorgbehoevende personen - 5. Het onderzoeksdesign voor de grote zorgkosten enquête in de thuiszorg in Vlaanderen - 6. De achtergrondkenmerken van de populatie en de antwoordgroep - 7. Voornaamste niet-medische kosten en zorggebruik - 8. Scenario's voor een ruimere tenlasteneming van de niet-medische kosten - 9. Samenvatting en besluit : naar een verhoogde publieke tenlasteneming in de zorg
Choose an application
Zorg voor senioren, mantelzorg en zelfstandig wonen zijn belangrijke thema’s voor de samenleving en zullen dat in de toekomst niet minder zijn. Een gevarieerd aanbod van woonmogelijkheden voor diverse doelgroepen, elk met hun eigen noden en behoeften, is gewenst. Sinds kort biedt het Abbeyfield-project in Vlaanderen een interessant alternatief binnen het bestaande aanbod van wonen. LUCAS onderzocht in een kortlopend kwalitatief onderzoek in hoeverre bewoners en medewerkers van Abbeyfield-huizen een aantal meerwaardes erkennen. We besluiten dat Abbeyfield een sterk concept is van activerend, participatief en beveiligd groepswonen. Deze nieuwe woonvorm verdient een plek in het huidige landschap, alleen al door het feit dat er meer ouderen zijn en elk van hen andere woon- en leefwensen heeft.
Choose an application
Officiële lancering van het referentiekader ‘integrale kwaliteit van wonen en zorg voor Vlaamse woonzorgcentra’ Het referentiekader ‘integrale kwaliteit’, dat begin november werd voorgesteld door minister Jo Vandeurzen, bevat kwaliteitsindicatoren over de kwaliteit van zorg en veiligheid, de kwaliteit van leven en de kwaliteit van zorgverleners en zorgorganisaties. Het eindresultaat kwam tot stand door een unieke samenwerking tussen overheidsinstanties, koepelorganisaties en experts en gebruikers uit het werkveld. LUCAS speelde hierbij een belangrijke rol en zorgde voor de inhoudelijke voorbereiding, de wetenschappelijke procesbegeleiding bij de pilootprojecten en het opstellen van de handleiding.
Choose an application
Choose an application
Het Vlaams Zorgfonds gaf aan het HIVA-K.U.Leuven de opdracht om na te gaan hoe de tegemoetkoming van de Vlaamse Zorgverzekering in de niet-medische kosten van de zorg verder kan verbeterd worden. 'Maximumfactuur', verbeterde of gedifferentieerde mantelzorgpremie, wijzigende tarieven voor de eigen bijdrage ten laste van de gebruiker van diverse diensten, diverse varianten zijn mogelijk. Deze studie omschrijft wat niet-medische kosten zijn, en geeft inzicht in de begrenzing tot waar en onder welke modaliteiten de overheid deze kosten wenst ten laste te nemen. Wij geven een overzicht van de diverse stelsels in Vlaanderen en België en kijken ook naar de modaliteiten in het buitenland. Dan gaan wij op zoek naar de omvang van de diverse kosten. Deze kosten zijn administratief niet altijd of zelfs per definitie niet gekend, zodat men ze bij de hulpbehoevende persoon zelf moet gaan bevragen. Ook stelt zich de vraag of niet een ruimere doelgroep dan de huidige genieters van de mantelzorgpremie moet bereikt worden. En in welke mate zijn deze kosten voor de hulpbehoevende persoon draagbaar? Dit onderzoek organiseerde een grote en grondige bevraging bij 527 gerechtigden op de mantelzorgpremie in de Vlaamse Zorgverzekering en bij 113 gerechtigden op het Forfait chronisch zieken in de ziekteverzekering Alle medische en niet-medische kosten in de thuissituatie die de zorgbehoevende personen zelf moeten dragen, worden in beeld gebracht. Op basis daarvan worden verschillende formules van verbeterde tenlasteneming door de overheid voorgesteld. Ook de budgettaire implicatie voor de overheid is berekend. Deze varieert van quasi geen bijkomende budgetten indien men de verbetering beperkt tot enkel de zwaar hulpbehoevende personen met hoge kosten en een laag inkomen (1,4 miljoen euro extra nodig) tot een jaarlijkse meeruitgave van 68 miljoen euro bij een minder selectief stelsel. Aan de overheid om een keuze te maken. (bron: covertekst)
Listing 1 - 10 of 31 | << page >> |
Sort by
|