Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Naast de uiteenzetting van ethische begrippen, principes, gezondheidswetten en beroepscodes, is er aandacht vanuit de principes, gezondheidswetten en beroepscodes en de psychologie voor de morele ontwikkeling van jongs af aan. Ook wordt aandacht besteed aan levensgeluk. Toegelicht worden paradoxen van onze deugden waarmee de hulpverlener zichzelf en anderen kan beschermen tegen excessen.
welzijnswerk --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- gezondheidszorg --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of social welfare --- Gezondheidszorg ; ethiek --- Gezondheidsrecht --- Medische ethiek --- 603.1 --- 613.3 --- communicatie --- ethiek --- gezondheidsrecht --- hulpverlening --- medische ethiek --- verpleegkunde --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Gezondheidsethiek --- Communicatie --- Ethiek --- Gezondheid --- Zelfbeschikkingsrecht --- arts --- deontologie (beroepscode, code, plichtenleer) --- ethiek (moraal) --- patiëntenrecht --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- Droit sanitaire --- Ethique médicale --- Beroep en opleiding --- 17 --- 362.1 --- 361 --- 361.05 --- toegepaste filosofie --- departement Algemeen --- Gezondheidszorg --- Welzijnszorg --- Zorg- en welzijnssector --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Morele ontwikkeling --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- 172 --- ethiek (gez) --- morele ontwikkeling --- ethiek --- General ethics --- emoties --- denken --- waardenbeleving --- psychologie
Choose an application
Psychologie draagt bij aan onze persoonlijke en professionele vorming. Bewustwording van onze gedachten, gedragsvaardigheden en emoties is daarbij van groot belang. Ook voor de morele ontwikkeling is psychologisch inzicht onmisbaar. Dit werk geeft een breed overzicht van de psychologie en is geschikt voor opleidingen waarbij psychologie een ondersteunend vak is. Basisbegrippen uit de psychologie en klassieke onderzoeken worden uitgebreid beschreven en toegelicht. In verschillende hoofdstukken wordt aandacht besteed aan functieleer, ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie en organisatiepsychologie, persoonlijkheidsleer en klinische psychologie met daarin psychologische stromingen, psychiatrie en casuïstiek. Ook is er een hoofdstuk gewijd aan constructieve communicatie, sociale vaardigheden en enkele gespreksvormen die in de praktijk veel voorkomen.Deze derde druk is uitgebreid en geheel geactualiseerd. Het hoofdstuk over godsdienstpsychologie is vervangen door Psychologie en morele ontwikkeling. Verder zijn diagnoses bijgesteld volgens de DSM-5 en is de tekst verlevendigd met nieuwe afbeeldingen.www.boomlemma.nl
Persoonlijkheidspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale psychologie --- Organisatiepsychologie --- Ethiek --- Psychologie --- Inleidingen --- Man --- Volwassene
Choose an application
Dit is een boek over gespreksvormen en gedragsvaardigheden in de algemene en geestelijke gezondheidszorg. Goede omgang met zorgvragers gaat onmisbaar gepaard met kennis en beheersing van gesprekstechnieken. Beknopt worden na een inleiding communicatie in afzonderlijke paragrafen gespreksvormen theoretisch toegelicht, met praktijkvoorbeelden woordelijk weergegeven (verbatim) en aangevuld met vele opdrachten en heldere beoordelingscriteria om zelf de vaardigheden te oefenen. Behandeld worden interviewen, probleem verhelderen (anamnese), adviseren, counselen, voorlichten, beoordelen en brengen van slecht nieuws. Belangrijk ook de aandacht voor de omgang met collega’s in team en organisatie. Deze gedragsontwikkeling vraagt veel van gezondheidsmedewerkers om in wisselende situaties samenwerking te bevorderen. Aandacht voor de vaardigheden assertiviteit, discussie op niveau, debat, presentatie, vergaderen, coachen, intervisie, onderhandelen, conflict beheersing en sociale flexibiliteit. De op samenwerking gerichte vaardigheden leveren een bijdrage aan persoonlijk succes, waar anderen ook veel voordeel van zullen hebben. Het samenvoegen van gespreks- en gedragsvaardigheden in één werk maakt duidelijk welke brede gedragsontwikkeling van hulpverleners in de gezondheidszorg wordt gevraagd, in zowel de positie van hulpverlener als in die van collega in een organisatie.
Communicatie --- Communicatievaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Gezondheidszorg. --- slechtnieuwsgesprekken --- Didactics of medicine --- patiënt-verpleegkundige relatie --- patiëntenvoorlichting --- verpleegkundige opleiding --- Social psychology --- cliënt-hulpverlener relatie --- sociale vaardigheden --- interpersonele communicatie --- communicatie --- Sociology of health --- #KVHB:Beroepsinformatie; logopedie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Gezondheidszorg --- 499.4 --- 613.3 --- conflicthantering --- gesprekstechnieken --- gezondheidszorg --- interview --- slecht-nieuwsgesprek --- Mondelinge communicatie --- Beroep en opleiding
Choose an application
De hulpverlener als communicator, samenwerker en organisator heeft meer aandacht gekregen bij de invoering van het competentiemodel CanMEDS voor (para)medische- en psychosociale opleidingen. Communiceren met de patiënt en het vermogen om in teamverband te werken worden eindelijk gelijkwaardig gesteld aan technische competenties. Communicatie in de gezondheidszorg sluit geheel aan op die ontwikkelingen door de aandacht te richten op communicatie, beheersing van gespreksvormen en samenwerkingsvaardigheden. Deze derde druk is aangevuld met de beschrijving van CanMEDS-rollen, motiveren en activeren, ethisch verantwoorden en interculturele communicatie. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden gesprekstechnieken behandeld: het inwinnen van informatie (interview, anamnesegesprek), adviseren, counselen, voorlichten, motiveren, brengen van slecht nieuws en beoordelen. Ieder aspect gaat gepaard met uitgebreide casuïstiek.Het tweede deel behandelt vaardigheden met betrekking tot de omgang met collega's in team en organisatie: assertief reageren, machtsvrij discussiëren, debatteren, presenteren, vergaderen, coachen, interviseren, onderhandelen en beheersen van conflicten.
communicatie --- gezondheidszorg --- gesprekstechnieken --- slechtnieuwsgesprekken --- Didactics of medicine --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige opleiding --- Social psychology --- cliënt-hulpverlener relatie --- sociale vaardigheden --- interpersonele communicatie --- patiëntenvoorlichting --- Sociology of health --- Communicatie --- Gezondheidszorg --- Sociale vaardigheden --- mondelinge communicatie --- Mass communications --- PXL-Healthcare 2019 --- communicatievaardigheden --- interculturele communicatie --- geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Het succes waarmee wij ons in een democratische rechtsstaat hebben kunnen bevrijden van autoritaire stelsels en dogmatisme zal tegen ons werken wanneer we zelf geen verantwoorde invulling geven aan levenswijze en levenszin. We slaan gemakkelijk door in egoïsme, onverschilligheid, overproductie en vervreemding. De teleurstelling is groot over onze omgang met Moeder Aarde, de multiculturele problematiek, toenemende sociale ongelijkheid door zelfverrijking en de afbraak van de zorgcultuur. De oorzaken van psychisch lijden komen veelal voort uit het schenden van waarden. Wij doen dit anderen aan of anderen ons. Leegte, doelloosheid en eenzaamheid zijn het gevolg. Avontuur, winstbejag, drugs, succes en sensatie moeten ons tevergeefs uit het slop halen.Vernieuwing is gewenst. Kennis over goed leven is cognitief makkelijker te verspreiden en te toetsen dan eigen attituden te onderzoeken en zo nodig gedrag zelf te wijzigen. Van toename aan zelfkennis en bewustwording van ons onvermogen is meer te verwachten. Aandacht voor psychologische en morele ontwikkeling verheldert het ontstaan van voortreffelijke persoonseigenschappen in het proces van bildung.In dit sociaalfilosofisch werk over levenskunst (ars vitae) veel aandacht voor klassieke wijsheden, een betere verhouding tussen het cognitieve en het emotieve, psychologische experimenten, modern geluksonderzoek en een breed scala aan intrapsychische en psychosociale vaardigheden die het welzijn en de weerbaarheid tegen misstanden vergroten.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Deel 1 De relatie hulpverlener - hulpvrager; 1. Rol en positie hulpverlener; 2. Communicatie; 3. Gespreksvormen; Deel 2 Omgang met collega's; 4. Taak en positie van de medewerker; 5. Gedragsvaardigheden.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|