Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In het huidige medialandschap is het moeilijk om het mediagebruik te onderscheiden van persoonlijke communicatie. De activiteiten kunnen deels via dezelfde apparatuur en soms gelijktijdig plaatsvinden. In dit rapport presenteren we een gedetailleerd beeld van zowel het mediagebruik als van de persoonlijke communicatie via media op basis van nieuw mediatijdsbestedingsonderzoek getiteld: Media:tijd, dat eind 2013 is uitgevoerd. We beschrijven het lezen, luisteren, kijken, surfen, gamen en communiceren van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder in alle mogelijke hoedanigheden. Bovendien gaan we in op de vraag welke media Nederlanders naast elkaar gebruiken (media-diversiteit), en welke op hetzelfde moment (media-multitasking). Ook gaan we nader in op de sociale functie van het mediagebruik.
Choose an application
Choose an application
In het huidige medialandschap is het moeilijk om het mediagebruik te onderscheiden van persoonlijke communicatie. De activiteiten kunnen deels via dezelfde apparatuur en soms gelijktijdig plaatsvinden. In dit rapport presenteren we een gedetailleerd beeld van zowel het mediagebruik als van de persoonlijke communicatie via media op basis van nieuw mediatijdsbestedingsonderzoek getiteld: Media:tijd, dat eind 2013 is uitgevoerd. We beschrijven het lezen, luisteren, kijken, surfen, gamen en communiceren van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder in alle mogelijke hoedanigheden. Bovendien gaan we in op de vraag welke media Nederlanders naast elkaar gebruiken (media-diversiteit), en welke op hetzelfde moment (media-multitasking). Ook gaan we nader in op de sociale functie van het mediagebruik.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Internetgebruik brengt ook risico's met zich mee. Dit rapport behandelt het online risicogedrag van 9-16-jarigen in Nederland. Hoe vaak komen zij in aanraking met internetrisico's en hoe vaak ervaren zij dit zelf als vervelend? Typische internetrisico's zijn: online pestgedrag, het ontvangen van seksueel getinte beelden en boodschappen, en het leren kennen van vreemden met wie vervolgens offline contact ontstaat. Onderzocht is ook welke rol digitale vaardigheden spelen in de omgang met online risico's en wat de invloed is van ouders, docenten en vrienden. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van gegevens uit 2010 verzameld in het kader van het EU Kids Online project.
internet --- gebruik --- usage --- sociale interactie --- social interaction --- on line --- informatietechnologie --- information technology --- communicatie --- communication --- informatie --- information --- participatie --- participation --- risicofactoren --- risk factors --- risicoschatting --- risk assessment --- risicogroepen --- risk groups --- kinderen --- children --- jeugd --- youth --- risicogedrag --- risk behaviour --- invloed van generatiegenoten --- peer influence --- ouders --- parents --- docenten --- teachers --- invloeden --- influences --- psychologie --- psychology --- Internet Technology --- Internettechnologie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit doctoraat had als doel de onderlinge interrelaties tussen nieuwsmedi a, peilingen en opinies, alsook de effecten van peilingpublicaties op in dividuele opinies te bestuderen. In het eerste deel werden de onde rlinge relaties beschreven op basis van een historisch overzicht van ont wikkelingen in het publieke opiniepeilen en een inhoudsanalyse van krant enartikels over peilingen in de Vlaamse kranten tussen 2000 en 2006.&nbs p; In deze analyse werd een hoge media-aandacht voor en mediabetrokkenhe id bij de gepubliceerde peilingen vastgesteld, evenals indicaties dat me dia nieuws maken op basis van opiniepeilingen, omwille van spanningen tussen nieuwscriteria en methodologische standaarden van opinieonderzoek . Het is belangrijk dat een accurate presentatie van opiniepeiling en wordt gepubliceerd in de nieuwsmedia omdat het gevoerde literatuurond erzoek naar individuele opinievorming aantoont dat opinies in het publie k kunnen worden beïnvloed door zowel methodologie als media. Wat b etreft de invloed van methodologie op opinies werden drie recente peilin gtechnieken (push polls, online dagelijkse peilingen en online panel peilingen) beschreven, omwille van de mogelijke invloed van hun vraagstel ling en steekproefdesign op de bekomen opinieverdeling die vervolgens do or de nieuwsmedia wordt verspreid als een indicatie van de publieke opin ie. In he t tweede deel van het doctoraat werden de effecten van peilingpublicaties op individuele opinies empirisch bestudeerd. Ten eerste werden de effecten van blootstelling aan algemene nieuwsmedia op opinies bestude erd door een padanalyse van de Europese Sociale Survey data, gebruikmake nd van een theoretisch model op basis van de assumptie dat nieuwsmedia p ersoonlijke opinies indirect kunnen beïnvloeden, door eerst de perceptie s van collectieve opinie te beïnvloeden. Kleine indirecte effecten werden gevonden en de directe media-effecten verschilden tussen het lez en van kranten (wat voornamelijk gerelateerd was aan de persoonlijke opi nies) en het kijken van televisienieuws (wat voornamelijk gerelateerd wa s aan de percepties van collectieve opinie). Ten tweede werden de effecten van blootstelling aan specifieke peilinginformatie op opinies g etest in een experimentele enquëte waarin aan een toevallig geselecteerd e groep mensen peilinginformatie was verstrekt door de onderzoeker en aa n een andere groep deze informatie niet was verstrekt. Er werd een peilingeffect gevonden op de percepties van collectieve opinie, maar niet op de persoonlijke opinies. Ten derde werden de inzichten verwo rven door de analyse van algemene survey data en het experiment met spec ifieke peilinginformatie geïntegreerd in een natuurlijk veldexperiment o m peilingeffecten in een meer natuurlijke context te bestuderen. T ijdens de pre-electorale periode voor de regionale verkiezingen in Vlaan deren in 2009 werd een inhoudsanalyse van de nieuwsberichten over peilin gen in kranten en op televisienieuws uitgevoerd, op basis waarvan vervol gens een quasi-experimentele survey werd opgesteld. Padanalyses me t specifieke indicatoren van blootstelling aan peilingnieuws toonden een significante relatie tussen peilingkennis en percepties van collectieve opinie. Verder werden significante verschillen in persoonlijke opinies geobserveerd tussen een quasi-experimentele groep die voordien was blootgesteld aan de peilingen die in het nieuws waren verschenen en een quasi-controlegroep, die niet was blootgesteld aan deze peilingen. De na uwe onderlinge relaties tussen nieuwsmedia, peilingen en opinies, alsook de indicaties van peilingeffecten op de percepties van collectieve opin ie, die significant samenhangen met persoonlijke opinies, hebben implica ties voor de manier waarop peilers publieke opinieonderzoek verrichten, de manier waarop nieuwsmedia over deze peilingen berichten en hoe politici en publiek deze vervolgens percipiëren
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|