Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2013 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Inclusied secundair onderwijs : Utopie of werkelijkheid
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het inclusief secundair onderwijs. Net zoals ik, vooraleer ik aan dit onderzoek begon, zullen vele lezers niet weten wat dit juist inhoudt. Dit is helemaal niet zo verwonderlijk, aangezien het inclusief onderwijs momenteel alleen nog maar verwezenlijkt wordt in het lager onderwijs (en zelfs daar moet je al zoeken naar een school die het echt aanbiedt). In het secundair onderwijs is er echter nog zo goed als geen sprake van. De logische vraag is dan: Hoe komt dat nu eigenlijk? Waarom kan het inclusief onderwijs wel in het lager onderwijs verwezenlijkt worden, maar niet in het secundair onderwijs? Is er niet genoeg ondersteuning? Staan de scholen er niet voor open? Of is er nog een andere reden? En wat is het standpunt van de huidige GON-begeleiders en leerkrachten van zowel het gewoon als het buitengewoon secundair omtrent het inclusief secundair onderwijs? Zij vormen hier immers de spilfiguren van. Dat is wat ik met dit onderzoeksproject in de kaart wil brengen. Om een antwoord te vinden op mijn vragen besloot ik om mijn licht eens op te steken in het lager onderwijs en om deze spilfiguren te bevragen. Hiervoor gebruikte ik verscheidene onderzoeksmethoden, meer bepaald interviews, enquêtes en een observatieleidraad. Op deze manier verkreeg ik een waaier aan zinvolle en specifieke informatie. Na al deze informatie geanalyseerd en verwerkt te hebben, kan ik besluiten dat de meeste betrokken partijen het inclusief secundair onderwijs wel zien zitten in de toekomst, maar dat het nu nog niet gerealiseerd kan worden door een tekort aan draagvlak. Het inclusief secundair onderwijs zal om een geheel andere manier van lesgeven vragen, wat extra werkdruk voor de leerkrachten met zich mee kan brengen. Daardoor vrezen de leerkrachten dat het algemene niveau zal dalen. Indien er echter een goede ondersteuning en begeleiding komt, zou dit geen probleem mogen zijn en zou het algemene niveau zelfs moeten stijgen. Doordat de inclusieleerling deel gaat uitmaken van een kla...

Keywords


Dissertation
Inclusied secundair onderwijs : Utopie of werkelijkheid
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het inclusief secundair onderwijs. Net zoals ik, vooraleer ik aan dit onderzoek begon, zullen vele lezers niet weten wat dit juist inhoudt. Dit is helemaal niet zo verwonderlijk, aangezien het inclusief onderwijs momenteel alleen nog maar verwezenlijkt wordt in het lager onderwijs (en zelfs daar moet je al zoeken naar een school die het echt aanbiedt). In het secundair onderwijs is er echter nog zo goed als geen sprake van. De logische vraag is dan: Hoe komt dat nu eigenlijk? Waarom kan het inclusief onderwijs wel in het lager onderwijs verwezenlijkt worden, maar niet in het secundair onderwijs? Is er niet genoeg ondersteuning? Staan de scholen er niet voor open? Of is er nog een andere reden? En wat is het standpunt van de huidige GON-begeleiders en leerkrachten van zowel het gewoon als het buitengewoon secundair omtrent het inclusief secundair onderwijs? Zij vormen hier immers de spilfiguren van. Dat is wat ik met dit onderzoeksproject in de kaart wil brengen. Om een antwoord te vinden op mijn vragen besloot ik om mijn licht eens op te steken in het lager onderwijs en om deze spilfiguren te bevragen. Hiervoor gebruikte ik verscheidene onderzoeksmethoden, meer bepaald interviews, enquêtes en een observatieleidraad. Op deze manier verkreeg ik een waaier aan zinvolle en specifieke informatie. Na al deze informatie geanalyseerd en verwerkt te hebben, kan ik besluiten dat de meeste betrokken partijen het inclusief secundair onderwijs wel zien zitten in de toekomst, maar dat het nu nog niet gerealiseerd kan worden door een tekort aan draagvlak. Het inclusief secundair onderwijs zal om een geheel andere manier van lesgeven vragen, wat extra werkdruk voor de leerkrachten met zich mee kan brengen. Daardoor vrezen de leerkrachten dat het algemene niveau zal dalen. Indien er echter een goede ondersteuning en begeleiding komt, zou dit geen probleem mogen zijn en zou het algemene niveau zelfs moeten stijgen. Doordat de inclusieleerling deel gaat uitmaken van een kla...

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by