Narrow your search
Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Imagobuilding van vrouwelijke politici: case-study van het imago van Miet Smet in de Vlaamse dag- en weekbladpers tijdens de politieke jaren 1985 tot 1998; een inhoudsanalyse
Author:
Year: 1999 Publisher: Brussel VUB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Rekenvaardigheden ImpactSchaal (Reken-IS) : voor jongvolwassenen
Author:
Year: 2023 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Rekenvaardigheden ImpactSchaal (Reken-IS) is opgesteld om de impact van de beperkte rekenvaardigheden van jongvolwassenen in kaart te brengen. De normering is uitgevoerd bij jongvolwassenen in het voortgezet hoger en universitair onderwijs (bachelor en master) in een tijdskader van 2013 tot 2022. De jongvolwassenen hadden een verschillende vooropleiding (zie normgroep). De Reken-IS kan worden afgenomen door hulpverleners met expertise in de diagnostiek en behandeling van rekenproblemen en dyscalculie. We denken hierbij aan logopedisten, orthopedagogen, psychologen, psychologisch consulenten, psychomotorisch therapeuten,...

Keywords


Dissertation
Rekenvaardigheden in het buitengewoon secundair onderwijs : Functionele rekentest voor OV1 en OV2
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Wegens het gebrek aan testmateriaal in het buitengewoon secundair onderwijs,kunnen leerkrachten en logopedisten de rekenkundige prestaties van leerlingen in OV1 en OV2 (inclusief deondersteuningsnoden) moeilijk inschatten. Een vorm van niveaubepaling dringt zich op. Methodiek: Dit onderzoek omvatte drie delen: 1) een kwalitatief onderzoek waarbij de mening van zeven participanten (leerkrachten en logopedisten) werd bevraagd tijdens semigestructureerde interviews in functie van het testontwerp (verder bouwend op de pilootversie), 2) een kwantitatief, observationeel cross-sectioneel onderzoek waarbij de Niveautest Rekenen werd afgenomen bij 12 leerlingen uit OV1 en OV2 en 3) een kwalitatief onderzoek waarbij de rekentest en de testafname werden geëvalueerd door vier participanten (leerkrachten en logopedisten) tijdens semigestructureerde interviews. Resultaten: Deelonderzoek 3 toonde aan dat de vooropgestelde evaluatiecriteria grotendeels werden behaald rond de talige complexiteit van de vraagstelling, de lay-out en de materiële en/of visuele ondersteuning inzake de instructies van de test. Uit de resultaten van deelonderzoek 2 bleek dat er een sterke, positieve correlatie (tot op het 1%-niveau) bestaat tussen de inschatting van het rekenniveau vóór de testafname en de totaalscore op de test, uitgedrukt in termen van zwak, gemiddeld of sterk. Dit impliceert mogelijk een goede validiteit. Tot slot waren de participanten uit deelonderzoek 3 unaniem over het feit dat het beoordelingsschema duidelijke informatie verschaft over welke ondersteuning per opgave ingezet kan worden. Conclusie: Indien de test wordt verfijnd en de inzetbaarheid en functionaliteit diepgaander worden onderzocht, beschikken deze leerkrachten en logopedisten over aanknopingspunten om leerlingen maatschappelijk relevant te ondersteunen op rekenkundig vlak.

Keywords


Dissertation
De impact van het gebruik van rekenvaardigheden op het dagelijks leven van studenten : Betrouwbaarheid en validiteit van de impactschaal
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Jongeren komen dagelijks in direct en indirect contact met rekenen. Aan de hand van een impactschaal wordt er in dit onderzoek nagegaan welke rekenproblemen studenten ervaren en wat de impact hiervan is op hun dagelijks leven. Meer concreet gaat het onderzoek na of de impact van het gebruik van rekenvaardigheden gemeten kan worden met deze impactschaal en wat de betrouwbaarheid en validiteit hiervan is. Methodiek: Er werd een online impactschaal, bestaande uit vier subschalen: taakgebonden, somatische, sociaal-emotionele en gedragsmatige factoren, verstuurd naar verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten. Op Facebook en Instagram werd er een flyer gepubliceerd met een link naar de vragenlijst en de impactschaal. De proefpersonen zijn studenten in het hoger onderwijs (18;00 -26;00 jaar). Onderzoeksvragen binnen dit onderzoek zijn: -Welke rekenmoeilijkheden ondervinden studenten met dyscalculie in hun dagelijks leven/opleiding? -Is de reken impactschaal betrouwbaar en valide om de impact van het inzetten van de rekenvaardigheden op het dagelijks leven vast te stellen? -Welke impact heeft het inzetten van de rekenvaardigheden bij studenten op hun dagelijks leven? Resultaten en conclusie: Zowel mannen als vrouwen met een diagnose dyscalculie ervaren de meeste problemen met de rekenvaardigheid hoofdrekenen. Vrouwen met dyscalculie ervaren meer rekenproblemen in hun dagelijks leven dan mannen met dyscalculie. De impactschaal heeft een goede betrouwbaarheid en validiteit. Vrouwen ervaren meer impact op vlak van alle subschalen ten opzichte van mannen. De proefpersonen met dyscalculie ervaren meer impact op vlak van alle subschalen ten opzichte van de proefpersonen zonder dyscalculie. De proefpersonen die meer impact aangeven op de zelfbeoordeling scoren ook effectief hoger op de impactschaal.

Keywords


Dissertation
Normeringsonderzoek: Dyscalculie Impact Schaal voor studenten in het hoger onderwijs en beïnvloedende factoren : Aanvullend onderzoek: uitbreiding normering
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Impactschaal voor rekenvaardigheden : Normering van de impactschaal voor rekenvaardigheden en de beïnvloedende factoren
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aanleiding onderzoek: Psycho-educatie en coping vaardigheden zijn de dag van vandaag erg belangrijk om in therapie op te nemen. De aanleiding tot dit onderzoek was een duidelijk beeld krijgen van de totale impact van de rekenproblemen in het dagelijks leven van jongvolwassenen om zo een bredere ondersteuning en advies te kunnen bieden met het oog op een beter welbevinden. Methodiek: Voor het onderzoek werd een kwantitatief onderzoeksdesign, meer specifiek een observationeel, cross-sectioneel onderzoek aan de hand van een online vragenlijst in Qualtrics, gebruikt. De vragenlijst werd verspreid via verschillende sociale media.Ook werden potentiële kandidaten aangeschreven via e-mail. Inclusiecriteria voor participanten waren van het mannelijk geslacht zijn en nog studeren aan een hogeschool of universiteit. Nadien werden de gegevens uit de vragenlijst statistisch verwerkt in SPSS 28. Resultaten: Een eerste belangrijke bevinding bij onderzoeksvraag twee was de bij benadering gelijke verdeling van proefpersonen op de vraag: “Vindt u het moeilijk om ondersteuning omtrent rekenvaardigheden te vragen binnen uw omgeving?”. Wat betreft factoren die een invloed uitoefenen op de impact van rekenvaardigheden op het dagelijks leven van jongvolwassenen, kunnen we besluiten dat de factoren geslacht, opleidingsniveau middelbaar onderwijs, opleidingsniveau hoger onderwijs en diagnose dyscalculie wel degelijk een invloed uitoefenen. Vrouwen ervaren gemiddeld meer impact dan mannen. Leerlingen in het bso of tso ervaren gemiddeld meer impact dan leerlingen in het aso. Bachelorstudenten ervaren gemiddeld meer impact dan masterstudenten. En jongvolwassenen met de diagnose dyscalculie ervaren gemiddeld meer impact dan jongvolwassenen zonder diagnose dyscalculie. Voor onderzoeksvraag drie kunnen we besluiten dat er wel degelijk een gradatie bestaat in de impact van rekenvaardigheden op het dagelijks leven van jongvolwassenen. Uit de resultaten blijkt dat we jongvolwassenen aan de hand van hun totaalscore op de impactschaal kunnen indelen in een van drie ernstgroepen waarbij groep 1 op alle vlakken meer impact ervaart. Conclusie: De impact van rekenvaardigheden bij jongvolwassenen mag niet worden onderschat. Jongvolwassenen ervaren deze impact op verschillende vlakken. Het is dan ook belangrijk om binnen het werkveld, de diagnostiek hiermee rekening te houden. De impactschaal Rekenen is een instrument dat tracht al deze symptomen in kaart te brengen en een ernstgraad te formuleren om zo een duidelijk beeld te krijgen van de totale impact. Het uiteindelijke doel van het instrument is om zo een bredere ondersteuning van de jongvolwassene te kunnen garanderen.

Keywords


Dissertation
Dyscalculie Impact Schaal voor studenten in het hoger onderwijs : Normering en validiteit
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Rationale: De Dyscalculie Impact Schaal (DIS) is een instrument waarmee de impact van de rekenvaardigheden op het dagelijks functioneren van jongvolwassenen werd nagegaan. Via het validiteitsonderzoek werd nagegaan of het gevoel van de proefpersonen klopt met de scores op de DIS. Methodiek: De proefgroep van het normeringsonderzoek bestond uit 951 proefpersonen, waarvan 397 mannen en 554 vrouwen. De proefgroep van het validiteitsonderzoek bestond uit 103 proefpersonen, waarvan 33 mannen en 70 vrouwen. Om proefpersonen te verzamelen werden scholen per e-mail gecontacteerd en berichten via sociale media verspreid. De proefpersonen vulden via Qualtrics een vragenlijst in waarna de antwoorden in SPSS (versie 25) verwerkt werden. Resultaten: Uit de resultaten bleken significante verschillen wat betreft de totaalscore en de subscores tussen mannelijke en vrouwelijke studenten, studenten met en zonder dyscalculie, studenten uit verschillende types opleidingen en studenten die een verschillend aantal uren wiskunde volgden in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs. Voor het opleidingsniveau werd enkel een significant verschil gevonden wat betreft de scores op de taakgebonden kenmerken, de sociaal-emotionele kenmerken en de totale schaal. Voor de zelfinschatting werd op alle schalen een significant verschil gevonden wat betreft de scores tussen personen die zichzelf sterk en personen die zichzelf zwak inschatten, behalve op de taakgebonden kenmerken. Conclusie: De DIS kan gebruikt worden om de impact van rekenvaardigheden bij jongvolwassenen na te gaan. Op deze manier is er meer inzicht op welke vlakken er ondersteuning moet worden voorzien. Het validiteitsonderzoek toont aan dat de DIS een betrouwbaar instrument is.

Keywords


Dissertation
Rekenvaardigheden in het eerste jaar secundair B-stroom : Betrouwbaarheid van Het aangepaste rekenvaardighedenprofiel
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Omdat er nood is aan een rekentest die de rekenvaardigheden van leerlingen in het eerste jaar secundair B-stroom nagaat en Het rekenvaardighedenprofiel te moeilijk leek, werden er aanpassingen uitgevoerd in een pilootversie door Dupont (2022).Voorgaand onderzoek (Dupont, 2022) vertoonde een lage betrouwbaarheid. Methodiek: In deel 1 werd de pilootversie van Dupont (2022) aangepast op vlak van items en instructies. Ook de ondersteunende hulpmiddelen werden in kaart gebracht op basis van de bevraging van twee leerkrachten uit de deelnemende school. In deel 2 werd de aangepaste versie klassikaal afgenomen bij 64 leerlingen uit het eerste jaar B-stroom. Ten slotte werd in deel 3 aan de twee leerkrachten feedback gevraagd over het instrument in een interview op vlak van: instructie, rekentopic, ondersteuning, testafname en andere factoren. Resultaten: Deel 1. De nieuwe versie bevat de onderdelen: rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis, integratievaardigheden en aanvullende vaardigheden met in totaal 130 oefeningen. De hulpmiddelen bestaan uit: een rekenmachine, maaltafelkaart, omzettingstabel/trap en formuleblad. Deel 2. De betrouwbaarheid van de test is adequaat. Alle testonderdelen dragen hieraan bij. 17 van de 90 items (exclusief rekenfeiten) vertonen een plafond- of vloereffect. Deel 3. De test is volgens de leerkrachten geschikt om de rekenvaardigheden in kaart te brengen, maar de duurtijd is lang. Bovendien hebben ze graag een digitale tool waardoor de dataverwerking sneller gaat. Conclusie: Aan de hand van de nieuwe rekentest krijgen de leerkrachten een duidelijk beeld over de rekenvaardigheden van de leerlingen. Zo kan er in de wiskundelessen gerichter gewerkt worden.

Keywords


Dissertation
Onderzoek naar de rekenvaardigheden in het eerste jaar B-stroom : Aanpassing van het Rekenvaardighedenprofiel
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Uit het onderzoek van Nooyens (2020) bleek dat het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016) te moeilijk was voor leerlingen uit het eerste jaar B-stroom. Hierdoor kwam de vraag om de rekenvaardigheden van leerlingen in het eerste jaar B-stroom in kaart te brengen, voor een aangepaste rekentest die werd gebaseerd op het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016). Methodiek: Dit kwalitatief onderzoek werd onderverdeeld in drie delen. Voor het eerste deel van het onderzoek werden er semigestructureerde interviews afgenomen. De proefgroep bestond uit twee personen, namelijk leerkrachten die instaan voor het onderwijzen van rekenvaardigheden in het eerste jaar B-stroom. Het interview volgde de opbouw van het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016). Er werd gevraagd welke rekenvaardigheden aan bod komen tijdens de wiskundelessen in het eerste jaar B-stroom en aan welke vormelijke eisen een test voor het eerste jaar B-stroom moet voldoen. De rekenvaardigheden worden opgesplitst in rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden, integratie, aanvullende en compenserende rekenvaardigheden. In het tweede deel van het onderzoek werd aan de hand van de verzamelde gegevens een aangepaste versie van het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al.,2016) opgemaakt. In het derde deel van het onderzoek werd een aangepaste versie van de test voorgelegd aan de proefpersonen die eerder hadden deelgenomen aan de interviews. Zij konden beoordelen of de aangepaste rekentest geschikt is voor een afname in een eerste jaar B-stroom, zowel op inhoudelijk als vormelijk vlak. Resultaten: Uit de resultaten van het eerste deel van het onderzoek blijkt dat het eerste jaar B-stroom een remediëringsjaar is voor de leerstof wiskunde uit het lager onderwijs. Het wiskundeonderwijs staat in functie van de zelfredzaamheid van de leerlingen. De leerlingen werken rond het gebruik van procedures en de focus ligt minder op de grootte van de getallen. In de B-stroom mogen ze altijd gebruik maken van tussenstappen, een rekentoestel, omzettingstabellen en formules. Voor een B-stroom is het belangrijk om tijdens de opmaak van de test rekening te houden met een volledige en duidelijke instructie, genoeg witruimte voor tussenstappen en om de tijdsdruk te laten vallen. In het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016) werden een aantal opgaven aangepast of geëlimineerd. Er werden voornamelijk aanpassingen gemaakt aan de grootte van de getallen, nu worden enkel nog decimale getallen tot op een tiende of een honderdste gebruikt. Er werden een formularium en omzettingstabellen toegevoegd en bij het cijferen werd er ook reeds een schema voorzien. Na het voorleggen van de aangepaste versie voor het eerste jaar B-stroom, deel drie van het onderzoek, vermeldden de beide leerkrachten dat het van belang is om een zo volledig mogelijke instructie te voorzien. Verdere opmerkingen waren: enkelzijdig afdrukken zodat de focus kan liggen op één taak en de vorige bladzijde gebruikt kan worden als kladpapier en genoeg witruimte bieden. Een goede ondersteuning bij vraagstukken (gegeven, gevraagde, bewerking, antwoordzin) en een consequent taalgebruik over de hele test (bijvoorbeeld uur vermelding) zijn belangrijk. Inhoudelijk vonden ze de test gepast voor een afname in een eerste jaar B-stroom. Conclusie: Met dit onderzoek werd de eerste aanzet gegeven om de rekenvaardigheden binnen het eerste jaar secundair onderwijs B-stroom in kaart te brengen. Het is een eerste stap in de opmaak van een gestandaardiseerde test, die kan worden afgenomen in het eerste jaar B-stroom. Dit onderzoek is een meerwaarde voor het onderwijs. Leerkrachten binnen het eerste jaar secundair onderwijs B-stroom krijgen een duidelijk beeld van de rekenvaardigheden van hun leerlingen, in functie van een gepaste ondersteuning.

Keywords


Dissertation
Onderzoek naar de samenhang tussen rekenvaardigheden en muzikale vaardigheden bij volwassenen
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Uit recente onderzoeken blijkt dat muzikale vaardigheden een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van de rekenvaardigheden bij kinderen. Met deze bachelorproef wordt nagegaan of de ontwikkeling van muzikale vaardigheden bij professionele muzikanten een invloed heeft op de ontwikkeling van de rekenvaardigheden ten opzichte van de ontwikkeling van de rekenvaardigheden bij amuzikale personen. Methodiek: Het gekozen onderzoeksdesign is een kwantitatief observationeel cross sectioneel onderzoek, waarbij het verschil tussen de rekenvaardigheden van professionele muzikale proefpersonen en amuzikale proefpersonen in kaart gebracht worden. Er werd bij 28 proefpersonen een aantal deelvaardigheden van het Rekenvaardighedenprofiel afgenomen, waaronder de rekenfeiten, de conceptuele kennis en de procedurele kennis en vaardigheden. Resultaten: Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er geen significant verschil aanwezig is tussen de scores van de rekenfeiten, procedurele kennis en vaardigheden en conceptuele kennis van de professionele muzikale proefpersonen en deze van de amuzikale proefpersonen. Uit het onderzoek blijkt wel dat de muzikanten die enkel een slaginstrument bespelen, significant beter scoren (p<.05) op procedurele kennis en vaardigheden in vergelijking met de muzikanten die een slaginstrument en een ander instrument bespelen. Conclusie: De invloed van de muzikale vaardigheden op rekenvaardigheden van volwassenen kon niet aangetoond worden met dit onderzoek. De mogelijke samenhang tussen de procedurele kennis en vaardigheden en het type muziekinstrument zou handvaten kunnen bieden voor het ondersteunen van kinderen met rekenmoeilijkheden of het helpen kiezen van een instrument voor kinderen met rekenmoeilijkheden.

Keywords

Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by