Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Het eerste contact tussen de consument en een voedingsproduct verloopt via de verpakking, wat dus een uitstekende tool is om de aandacht te trekken en boodschappen over het product te communiceren. Uit voorgaand onderzoek blijkt dat verpakkingen gezondheidsinformatie over het product kunnen communiceren met zogenaamde claims en labels. De visuele elementen op de verpakking, zoals afbeeldingen en kleuren, kunnen echter ook gezondheidsinformatie impliceren zonder die informatie concreet te verwoorden. Daar schuilt mogelijk een gevaar achter, want op die manier kunnen die impliciete cues producten gezonder doen uitschijnen dan ze eigenlijk zijn. Consumenten kunnen dus zowel tekst, labels als visuele elementen op de verpakking gebruiken als referentie om de gezondheid van het product in te schatten. Vorige studies toonden echter aan dat de mate waarin consumenten vatbaar zijn voor gezondheidsreferenties afhangt van hoe betrokken ze zijn bij hun gezondheid. Deze studie wil daarom meer duidelijkheid bieden over de effecten van gezondheidsreferenties en de invloed van betrokkenheid. Participanten werden daarom blootgesteld aan de verpakkingen van zes gezonde en zes ongezonde producten, waarbij bestudeerd werd hoe hun gezondheidsperceptie verschilt wanneer expliciete en/of impliciete gezondheidsreferenties aanwezig zijn in vergelijking met wanneer die niet aanwezig zijn. Daarnaast werd onderzocht wat de rol van hun betrokkenheid is in het effect van die gezondheidsreferenties. Uit de resultaten bleek dat expliciete cues een effectief hulpmiddel zijn om de gezondheid van een product in te schatten. Daarnaast zorgden impliciete cues ervoor dat minder betrokken consumenten ongezonde producten als gezonder beschouwden, wat het sluwe gevaar achter dit soort cues bevestigt.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|