Narrow your search

Library

RoSa (9)

KU Leuven (4)

UGent (3)

VUB (3)

LUCA School of Arts (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

ULB (2)

More...

Resource type

book (13)

digital (1)


Language

English (13)


Year
From To Submit

2013 (3)

2009 (1)

2006 (2)

2005 (2)

2003 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Whatever happens to little women? : gender and primary schooling
Author:
ISBN: 033509239X Year: 1989 Publisher: Milton Keynes [England],Philadelphia : Open University Press,

Schooling the boys : masculinities and primary education
Author:
ISBN: 0335206956 Year: 2001 Publisher: Buckingham Open University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek over jongens in het basisonderwijs is er eentje uit een serie 'jongens en onderwijs' en wijst op de toenemende interesse voor dit thema. De meeste auteurs die bijdragen leverden voor de reeks en voor dit boek deden al jaren onderzoek naar mannelijkheid en onderwijs, maar het is sinds 1995 dat de discussie, vooral in Groot-Brittanniê, in de media gevoerd wordt. Het debat hierover verliep in een paniekerige sfeer en men vroeg zich af waar het onderwijs gefaald had ten opzichte van de jongens. Als voorbeelden werden de toenemende leerachterstand van jongens in het secundair onderwijs, het frequente spijbelen en hun negatieve houding in de klas aangehaald. Dat leidde tot allerlei overheidsmaatregelen om het tij te doen keren. Er werd vooral gekeken naar het secundair onderwijs. De auteurs van dit boek wijzen erop dat men best vroeger begint met preventie en beleid namelijk in het basisonderwijs.


Book
Whatever happens to little women ? : gender and primary schooling
Author:
Year: 1989 Publisher: Milton Keynes Open University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aandacht voor gelijke behandeling van jongens en meisjes in het basisonderwijs is het onderwerp van dit boek. In de meeste publicaties over bv. de stereotype studiekeuze van jongens en meisjes ligt de klemtoon op het secundair onderwijs, waar die verschillen vastgelegd worden. Het proces dat tot deze verschillen leidt begint volgens de auteurs al veel vroeger namelijk in het basisonderwijs. De auteurs hebben een onderzoek gedaan naar de situatie in het Britse basisonderwijs i.v.m. sekserollen. Ze hebben met ouders, leraren en kinderen gesproken. Uit de gesprekken met kinderen, leeftijd tussen zes jaar en elf jaar, blijkt dat vanaf de leeftijd van acht jaar zij zich al bewust zijn van sekserollen, maar daar niet de oorzaken of gevolgen van kunnen inschatten. De onderzoekers denken dan ook dat vanuit pedagogisch standpunt de leeftijd van acht jaar ideaal is om kinderen inzicht te geven in de mechanismen van sekserollen.

Investigating gender : contemporary perspectives in education
Authors: ---
ISBN: 0335207871 033520788X Year: 2001 Publisher: Buckingham Open University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn al heel wat overzichten gepubliceerd over theorievorming in het onderwijs , maar toch vonden de samenstellers het zinvol om deze bundeling aan de collectie toe te voegen. In de jaren negentig is er namelijk een wijziging in perspectief opgetreden en dat niet alleen in Engelstalige landen. In de jaren zeventig en tachtig werd door feministische onderzoeksters de nadruk gelegd op het onderpresteren van meisjes in het onderwijs. Dat beeld werd bijgesteld in Groot-Brittannië eind jaren tachtig door de invoering van een belangrijke onderwijshervorming. Meisjes en jongens werden verplicht eenzelfde standaardpakket vakken te nemen. Bij het publiceren van de examenresultaten bleek dat meisjes niet alleen goed scoorden op taalvakken maar dat ze ook hun achterstand in wiskunde en wetenschapsvakken hadden ingehaald. Ineens stonden de slechtere prestaties van jongens op het voorplan. Met als gevolg een overheid die veel geld pompte in onderzoek en campagnes om dit euvel te verhelpen. Onderzoek naar de constructie van mannelijke identiteit staan van dan af volop in de belangstelling en dat heeft voor een hele stroom aan publicaties gezorgd.

Reassessing gender and achievement
Authors: ---
ISBN: 1134317700 1280254025 9786610254026 0203412923 9780203412923 6610254028 0415333245 9780415333245 0415333253 9780415333252 9781134317707 9781280254024 9781134317653 9781134317691 1134317697 0203413520 9780203413524 Year: 2005 Publisher: London New York

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This new and topical book, written by editors of the international journal Gender and Education and aimed at educational professionals, draws together the findings and arguments from the wealth of material available on gender and achievement.

Boys and girls in the primary classroom
Authors: ---
ISBN: 0335211542 9780335227907 0335227902 9780335211555 0335211550 9780335211548 128094806X 9781280948060 0335211550 Year: 2003 Publisher: Maidenhead Open University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De grote commotie die er, vooral in Engelstalige landen, is geweest over de leerachterstand van jongens wordt in dit boek in perspectief geplaatst. Uit onderzoek en uit de resultaten van nationale onderwijstesten in Groot-Brittannië werden er twee conclusies getrokken: aan de specifieke leerstijlen en noden van jongens in het basisonderwijs werd niet tegemoet gekomen en meisjes doen het goed op school en hebben geen speciale aandacht meer nodig. De samenstellers van dit boek nuanceren deze beweringen. Zij beklemtonen dat het van belang is om zowel de leerprocessen en prestaties van jongens én meisjes te bestuderen en te bevorderen.

A feminist critique of education: 15 years of gender education
Authors: ---
ISBN: 0415363918 Year: 2005 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie is een bundeling van artikelen verschenen in het tijdschrift Gender & Education sinds 1989. Feministisch geïnspireerd onderzoek over onderwijs kreeg in het tijdschrift een prominente plaats toebedeeld. Het geeft een goed overzicht van de evolutie die dat onderzoek de laatste vijftien jaar ondergaan heeft. De selectie gebeurde door alle mensen die sinds de oprichting van het tijdschrift deel uitmaakten van de redactie. Er werd gevraagd om twee artikels te selecteren die hun denken en handelen in de klaspraktijk beïnvloed hadden. De belangrijkste thema's die naar voren werden geschoven waren de artikels over: mannelijkheid, vrouwelijkheid, theorievorming, onderwijsbeleid, geschiedenis, seksualiteit en etnische en sociale klasse.


Book
Feminism and 'the schooling scandal'
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: London Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie geeft een overzicht van de feministische theorieën over onderwijs vanaf de jaren zeventig tot vandaag in Groot-Brittannië. Het is vooral sinds de jaren zeventig, met de tweede feministische golf als aanjager, dat er veel over onderwijs en emancipatie is geschreven. Het boek is een handige introductie in dit academische veld en laat de lezer kennismaken met de belangrijkste feministische denkers. Een volledig overzicht is het niet geworden, kan ook niet met de overvloed aan publicaties. Een aantal belangrijke topics die wel aan bod komen, zijn: het formele en 'verborgen' leerplan, de relatie tussen gender-sociale klassen en etniciteit, seksuele intimidatie en natuurlijk de 'jongens- en meisjeskwestie'.


Book
Leaders in gender and education : intellectual self-portraits
Authors: ---
ISBN: 9789462093058 9462093059 9462093032 9789462093034 9789462093034 9789462093041 9462093032 9462093040 Year: 2013 Publisher: Rotterdam : Sense,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gender studies are a key lens through which education has been examined in the past forty years, having become an accepted and popular subfield in educational foundations studies. Moreover, scholars in gender and education have made tremendous contributions well beyond education, influencing humanities and social sciences scholars across the academy. Hearing the stories of these scholars—their development, education, important works, and thoughts on the future—offers unique insights into the genesis and growth of the field and gives new scholars an overview of advances made. Leaders in Gender and Education: Intellectual Self-Portrais does just that, showing the history of gender and education through the eyes of 16 of its leaders. By recounting their experiences and scholarly work, they trace the development of feminist and profeminist research on girls, on boys, and on the issues shaping both gender and education—issues like race, sexuality, neoliberalism, globalization, and more. Importantly, the volume has a global focus, including scholars from the United States, Canada, the United Kingdom, and Australia. This diversity gives readers a broad sense of the progress of gender scholarship in education around the world. Each essay provides students and researchers alike with not only background on the 16 scholars included, but also the lists of major works—chosen by contributors themselves—direct readers to some of the most important scholarship on gender and education. Taken together, further, the contributors’ thoughts on the future of the field provide glimpses of productive directions for studies of gender and education.


Multi
Leaders in gender and education
Authors: ---
ISBN: 9789462093058 9462093059 9462093032 9789462093034 9789462093034 9789462093041 9462093032 9462093040 Year: 2013 Publisher: Rotterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gender studies are a key lens through which education has been examined in the past forty years, having become an accepted and popular subfield in educational foundations studies. Moreover, scholars in gender and education have made tremendous contributions well beyond education, influencing humanities and social sciences scholars across the academy. Hearing the stories of these scholars—their development, education, important works, and thoughts on the future—offers unique insights into the genesis and growth of the field and gives new scholars an overview of advances made. Leaders in Gender and Education: Intellectual Self-Portrais does just that, showing the history of gender and education through the eyes of 16 of its leaders. By recounting their experiences and scholarly work, they trace the development of feminist and profeminist research on girls, on boys, and on the issues shaping both gender and education—issues like race, sexuality, neoliberalism, globalization, and more. Importantly, the volume has a global focus, including scholars from the United States, Canada, the United Kingdom, and Australia. This diversity gives readers a broad sense of the progress of gender scholarship in education around the world. Each essay provides students and researchers alike with not only background on the 16 scholars included, but also the lists of major works—chosen by contributors themselves—direct readers to some of the most important scholarship on gender and education. Taken together, further, the contributors’ thoughts on the future of the field provide glimpses of productive directions for studies of gender and education.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by