Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Education, Elementary --- Sex discrimination in education --- Sexism in education --- Enseignement primaire --- Discrimination sexuelle en éducation --- Sexisme en éducation --- Pedagogiek en onderwijskunde --- gezinspedagogiek --- gezinspedagogiek. --- Discrimination sexuelle en éducation --- Sexisme en éducation
Choose an application
Dit boek over jongens in het basisonderwijs is er eentje uit een serie 'jongens en onderwijs' en wijst op de toenemende interesse voor dit thema. De meeste auteurs die bijdragen leverden voor de reeks en voor dit boek deden al jaren onderzoek naar mannelijkheid en onderwijs, maar het is sinds 1995 dat de discussie, vooral in Groot-Brittanniê, in de media gevoerd wordt. Het debat hierover verliep in een paniekerige sfeer en men vroeg zich af waar het onderwijs gefaald had ten opzichte van de jongens. Als voorbeelden werden de toenemende leerachterstand van jongens in het secundair onderwijs, het frequente spijbelen en hun negatieve houding in de klas aangehaald. Dat leidde tot allerlei overheidsmaatregelen om het tij te doen keren. Er werd vooral gekeken naar het secundair onderwijs. De auteurs van dit boek wijzen erop dat men best vroeger begint met preventie en beleid namelijk in het basisonderwijs.
#PBIB:2002.4 --- #PBIB:gift 2002 --- Boys --- Sex differences in education --- Underachievers --- Education (Elementary) --- Developmental psychology --- Educational sciences --- Primary education --- Teaching --- Educational psychology --- Kindergarten --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Great Britain --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Pedagogische psychologie --- Onderwijskunde --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Pedagogiek --- Groot-Brittannië --- Students --- Children --- Males --- Young men --- Gender --- Heterosexuality --- Academic performance --- Teachers --- Masculinity --- Book
Choose an application
Aandacht voor gelijke behandeling van jongens en meisjes in het basisonderwijs is het onderwerp van dit boek. In de meeste publicaties over bv. de stereotype studiekeuze van jongens en meisjes ligt de klemtoon op het secundair onderwijs, waar die verschillen vastgelegd worden. Het proces dat tot deze verschillen leidt begint volgens de auteurs al veel vroeger namelijk in het basisonderwijs. De auteurs hebben een onderzoek gedaan naar de situatie in het Britse basisonderwijs i.v.m. sekserollen. Ze hebben met ouders, leraren en kinderen gesproken. Uit de gesprekken met kinderen, leeftijd tussen zes jaar en elf jaar, blijkt dat vanaf de leeftijd van acht jaar zij zich al bewust zijn van sekserollen, maar daar niet de oorzaken of gevolgen van kunnen inschatten. De onderzoekers denken dan ook dat vanuit pedagogisch standpunt de leeftijd van acht jaar ideaal is om kinderen inzicht te geven in de mechanismen van sekserollen.
Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy --- Teaching --- Kindergarten --- Primary education --- Personnel management --- Teachers --- Career --- Education --- School management --- Sexism --- Book --- Discrimination --- Equal opportunity policies --- Great Britain
Choose an application
Er zijn al heel wat overzichten gepubliceerd over theorievorming in het onderwijs , maar toch vonden de samenstellers het zinvol om deze bundeling aan de collectie toe te voegen. In de jaren negentig is er namelijk een wijziging in perspectief opgetreden en dat niet alleen in Engelstalige landen. In de jaren zeventig en tachtig werd door feministische onderzoeksters de nadruk gelegd op het onderpresteren van meisjes in het onderwijs. Dat beeld werd bijgesteld in Groot-Brittannië eind jaren tachtig door de invoering van een belangrijke onderwijshervorming. Meisjes en jongens werden verplicht eenzelfde standaardpakket vakken te nemen. Bij het publiceren van de examenresultaten bleek dat meisjes niet alleen goed scoorden op taalvakken maar dat ze ook hun achterstand in wiskunde en wetenschapsvakken hadden ingehaald. Ineens stonden de slechtere prestaties van jongens op het voorplan. Met als gevolg een overheid die veel geld pompte in onderzoek en campagnes om dit euvel te verhelpen. Onderzoek naar de constructie van mannelijke identiteit staan van dan af volop in de belangstelling en dat heeft voor een hele stroom aan publicaties gezorgd.
Educational equalization. --- Gender identity in education. --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Teaching --- Sociology of culture --- Social stratification --- Developmental psychology --- Sexology --- Educational psychology --- Social policy --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Orthopedagogiek --- Seksualiteit en seksuele stoornissen. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale stratificatie --- Sociologie van de cultuur --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociaal beleid --- Pedagogische psychologie --- Onderwijskunde --- Seksuologie --- Educational equalization --- Gender identity in education --- #PBIB:2002.3 --- Education --- Educational equality --- Educational equity --- Educational inequality --- Equal education --- Equal educational opportunity --- Equality of education --- Equalization, Educational --- Equity, Educational --- Inequality, Educational --- Opportunity, Equal educational --- Affirmative action programs in education --- Aims and objectives --- Race --- Feminism --- Gender --- Boys --- Academic performance --- Girls --- Sexuality --- Social class --- Theory --- Policy --- Book
Choose an application
This new and topical book, written by editors of the international journal Gender and Education and aimed at educational professionals, draws together the findings and arguments from the wealth of material available on gender and achievement.
Sex differences in education --- Academic achievement --- Boys --- Children --- Males --- Young men --- Education --- Developmental psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy --- Educational psychology --- Teaching --- Educational sciences --- Great Britain --- Gender --- Academic performance --- Girls --- Policy --- Book --- Sex differences
Choose an application
De grote commotie die er, vooral in Engelstalige landen, is geweest over de leerachterstand van jongens wordt in dit boek in perspectief geplaatst. Uit onderzoek en uit de resultaten van nationale onderwijstesten in Groot-Brittannië werden er twee conclusies getrokken: aan de specifieke leerstijlen en noden van jongens in het basisonderwijs werd niet tegemoet gekomen en meisjes doen het goed op school en hebben geen speciale aandacht meer nodig. De samenstellers van dit boek nuanceren deze beweringen. Zij beklemtonen dat het van belang is om zowel de leerprocessen en prestaties van jongens én meisjes te bestuderen en te bevorderen.
Science --- Developmental psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- Sociology of leisure --- Social policy --- Educational psychology --- Teaching --- Kindergarten --- Primary education --- Educational sciences --- Mathematics --- Great Britain --- Gender --- Literacy education --- Boys --- Academic performance --- Girls --- Education --- Government policy --- Game playing --- Book
Choose an application
Deze publicatie is een bundeling van artikelen verschenen in het tijdschrift Gender & Education sinds 1989. Feministisch geïnspireerd onderzoek over onderwijs kreeg in het tijdschrift een prominente plaats toebedeeld. Het geeft een goed overzicht van de evolutie die dat onderzoek de laatste vijftien jaar ondergaan heeft. De selectie gebeurde door alle mensen die sinds de oprichting van het tijdschrift deel uitmaakten van de redactie. Er werd gevraagd om twee artikels te selecteren die hun denken en handelen in de klaspraktijk beïnvloed hadden. De belangrijkste thema's die naar voren werden geschoven waren de artikels over: mannelijkheid, vrouwelijkheid, theorievorming, onderwijsbeleid, geschiedenis, seksualiteit en etnische en sociale klasse.
Social stratification --- Sociology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy --- Teaching --- Sexology --- Race --- Feminist criticism --- Equal opportunities --- Gender --- Education --- Sexuality --- Social class --- Theory --- Policy --- Book --- Great Britain --- Canada --- United States of America --- Australia
Choose an application
Deze publicatie geeft een overzicht van de feministische theorieën over onderwijs vanaf de jaren zeventig tot vandaag in Groot-Brittannië. Het is vooral sinds de jaren zeventig, met de tweede feministische golf als aanjager, dat er veel over onderwijs en emancipatie is geschreven. Het boek is een handige introductie in dit academische veld en laat de lezer kennismaken met de belangrijkste feministische denkers. Een volledig overzicht is het niet geworden, kan ook niet met de overvloed aan publicaties. Een aantal belangrijke topics die wel aan bod komen, zijn: het formele en 'verborgen' leerplan, de relatie tussen gender-sociale klassen en etniciteit, seksuele intimidatie en natuurlijk de 'jongens- en meisjeskwestie'.
Developmental psychology --- Social stratification --- Sociology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics --- Teaching --- Race --- Feminism --- Gender --- Gender roles --- Boys --- Education --- Curriculum --- Sexual intimidation --- Social class --- Theory --- Book --- United Kingdom
Choose an application
Gender studies are a key lens through which education has been examined in the past forty years, having become an accepted and popular subfield in educational foundations studies. Moreover, scholars in gender and education have made tremendous contributions well beyond education, influencing humanities and social sciences scholars across the academy. Hearing the stories of these scholars—their development, education, important works, and thoughts on the future—offers unique insights into the genesis and growth of the field and gives new scholars an overview of advances made. Leaders in Gender and Education: Intellectual Self-Portrais does just that, showing the history of gender and education through the eyes of 16 of its leaders. By recounting their experiences and scholarly work, they trace the development of feminist and profeminist research on girls, on boys, and on the issues shaping both gender and education—issues like race, sexuality, neoliberalism, globalization, and more. Importantly, the volume has a global focus, including scholars from the United States, Canada, the United Kingdom, and Australia. This diversity gives readers a broad sense of the progress of gender scholarship in education around the world. Each essay provides students and researchers alike with not only background on the 16 scholars included, but also the lists of major works—chosen by contributors themselves—direct readers to some of the most important scholarship on gender and education. Taken together, further, the contributors’ thoughts on the future of the field provide glimpses of productive directions for studies of gender and education.
Teaching --- onderwijs --- gender --- Gender identity in education. --- Sex differences in education. --- Education --- Sex differences
Choose an application
Gender studies are a key lens through which education has been examined in the past forty years, having become an accepted and popular subfield in educational foundations studies. Moreover, scholars in gender and education have made tremendous contributions well beyond education, influencing humanities and social sciences scholars across the academy. Hearing the stories of these scholars—their development, education, important works, and thoughts on the future—offers unique insights into the genesis and growth of the field and gives new scholars an overview of advances made. Leaders in Gender and Education: Intellectual Self-Portrais does just that, showing the history of gender and education through the eyes of 16 of its leaders. By recounting their experiences and scholarly work, they trace the development of feminist and profeminist research on girls, on boys, and on the issues shaping both gender and education—issues like race, sexuality, neoliberalism, globalization, and more. Importantly, the volume has a global focus, including scholars from the United States, Canada, the United Kingdom, and Australia. This diversity gives readers a broad sense of the progress of gender scholarship in education around the world. Each essay provides students and researchers alike with not only background on the 16 scholars included, but also the lists of major works—chosen by contributors themselves—direct readers to some of the most important scholarship on gender and education. Taken together, further, the contributors’ thoughts on the future of the field provide glimpses of productive directions for studies of gender and education.
Teaching --- onderwijs --- gender --- Gender identity in education. --- Sex differences in education.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|