Narrow your search

Library

KU Leuven (8)

EHC (2)

UAntwerpen (2)

Groot Seminarie Brugge (1)

KBR (1)

TPC (1)

UGent (1)

ULiège (1)


Resource type

dissertation (6)

book (5)


Language

Dutch (8)

English (3)


Year
From To Submit

2023 (2)

2022 (3)

2021 (2)

2020 (1)

2019 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Michel Serres and French philosophy of science : materiality, ecology and quasi-objetcs
Author:
ISBN: 9781350247864 1350247863 Year: 2022 Publisher: London : Bloomsbury Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Massimiliano Simons provides the first systematic study of Serres's work in the context of 20th-century French philosophy of science. By proposing new readings of Serres's philosophy, Simons creates a synthesis between his predecessors, Gaston Bachelard, Georges Canguilhem and Louis Althusser as well as contemporary Francophone philosophers of science such as Bruno Latour and Isabelle Stengers.Simons situates Serres's unique contribution through his notion of the quasi-object, a concept, he argues, organizes great parts of Serres's work into a promising philosophy of science as well as a challenge to the narrower field of French epistemology, to which it has often been limited. Simons highlights how the concept encompasses Serres's commitment to positive relations between science and culture and his rejection of pleas to purify the scientific self from imaginative and cultural elements. It helps to situate Serres between the distinct traditions of Bachelard and Latour as well as progressing the innovative aspects of Serres's philosophy for current debates in the philosophy, history and sociology of science. Showing how Serres's philosophy can serve as a normative approach to science and technology, Michel Serres and French Philosophy of Science takes in themes of materiality, religiosity, modernity and ecology to advance a timely alternative to philosophy of science for contemporary life.


Dissertation
The Raven and the Trojan Horse : Constructing Nature in Synthetic Biology
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Franse historische epistemologie
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Gent Uil van Minerva

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De symbolische mens : symbolische essenties in de samenleving, wetenschap en kunst
Authors: --- ---
ISBN: 9789464019148 Year: 2023 Publisher: Kalmthout Uitgeverij Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De mens is een symbolisch dier. Met de hulp van symbolen, rituelen en andere culturele constructies geef hij betekenis aan de wereld die hem omringt. Vanuit die premisse buigen veertien toonaangevende auteurs zich over de betekenis van symbolen en de rol die ze spelen in  de meest diverse uitingen van beschaving. De bijdragen in dit boek raken aan antropologische thema’s zoals vergiffenis, lijden en liefde, filosofische thema’s zoals de rol van de verbeelding, de kunst en het sacrale, en aan maatschappelijke thema’s zoals identiteitspolitiek en de herbestemming van kerken. De auteurs gaan hierbij net zo goed in dialoog met grote namen uit de filosofiegeschiedenis als met invloedrijke schrijvers en kunstenaars. Omdat dit boek werd opgevat als een eerbetoon aan het werk van de Leuvense filosoof Paul Cortois, gaat bijzondere aandacht uit naar de relatie tussen wetenschap en symbolisering. In welke zin vormen de wetenschappen een set van specifieke culturele tradities binnen een bredere cultuur? Hoe moeten we de spanningen tussen de verschillende culturele domeinen van ons leven vatten? Wat maakt het mogelijk om binnen een wetenschappelijk wereldbeeld de eigenheid van literatuur, rituelen en religie te vatten?


Book
Over waarheid en leugen
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Isabelle Stengers: kosmopolitiek, vertederend denken, en de kunst van de aandacht
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789048563074 Year: 2023 Publisher: Amsterdam AUP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Complottheorieën onder een vergrootglas Een kritische analyse van bestaande diagnoses over complottheorieën
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over complottheorieën worden veel uitspraken gedaan. Deze kunnen gaan van objectieve observaties tot uitingen die een waardeoordeel uitspreken. Complottheorieën zijn dus moeilijk vast te pinnen tot een duidelijke definitie. Deze thesis onderzoekt enkele definities en diagnoses die aan complottheorieën worden gegeven en bestudeert hoe houdbaar deze opvattingen zijn. Zo zullen we bespreken welke problemen er uit sommige definiëringen kunnen voortkomen en bestuderen we enkele stellingen die over complottheorieën worden gedaan. Na deze analyses geef ik mogelijke antwoorden op de vraag hoe problematisch complottheorieën zijn voor complotdenkers zelf. Deze antwoorden zoek ik in de motivatie achter het complotdenken en de beperkingen die complottheorieën op het welzijn van hun gelovers kunnen uitdrukken.

Keywords


Dissertation
Epistemologische platentektoniek : Het begrip 'wetenschap' bij Gaston Bachelard en Louis Althusser
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het werk van Louis Althusser is vandaag de dag grotendeels vergeten. Het verdwijnen van de interesse in het werk van Althusser lijkt te wijten aan zijn strikt marxistisch discours en met name zijn centrale stelling dat het marxisme een wetenschap is. Voor velen vandaag de dag is zo’n stelling onhoudbaar. In deze thesis heb ik geprobeerd die centrale stelling inzichtelijk te maken door een onderzoek in te stellen naar de grond van waaruit Althusser deze claim maakt, en waarbij de centrale vraag dan ook is: wat bedoelt Althusser met ‘wetenschap’? Secundaire literatuur verwijst voornamelijk naar de psychoanalyse of het werk van Baruch Spinoza als inspiratiebron, maar zoiets lijkt enkel het begrip ‘ideologie’ inzichtelijk te maken, maar niet ‘wetenschap’. Om te begrijpen wat Althusser onder ‘wetenschap’ verstaat, moet men beroep doen op een andere inspiratiebron: de Franse epistemologie en met name Gaston Bachelard.

Keywords


Dissertation
Granger and Ricœur on the Methodology of Social Sciences
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis intends to answer certain philosophical questions that arise in connection with the methodology of social sciences. First, given that there is currently a diversity of approaches in social sciences, one might ask whether it would make sense to aim at a unified methodology, and if not, then how can we explain this diversity from a philosophical point of view. Second, these questions are closely related to the problem of objectivity, because it is a widely shared view that sciences must be objective, and thus, it could be argued that only those methods are legitimate which produce objective knowledge. However, there is serious disagreement among social scientists about what objectivity should mean and whether it is possible, which is why the notion of objectivity is philosophically relevant as well. In the present thesis, I make a distinction between formal and interpretative approaches, and discuss their differences through the accounts of two French philosophers, Gilles-Gaston Granger and Paul Ricœur. Granger, as a representative of structuralism, gives an account of how social sciences can be objective within certain limits, while Ricœur, as an advocate of hermeneutics, focuses on what is beyond objective science. Therefore, through Granger's and Ricœur's arguments, I intend to point out that objective social sciences are limited, and that one should not expect from the interpretative approaches which transcend this limit to be objective. Consequently, a uniform methodology in social sciences does not seem feasible, instead, following Granger and Ricœur, I conclude that a permanent dialogue between the different approaches is more reasonable. And finally, by comparing these two philosophers of different traditions, I intend to demonstrate that (at least certain forms of) structuralism and hermeneutics can be made compatible.

Keywords


Dissertation
Het onbehagen in de natuur : Het natuurbegrip in de sociologie van Bruno Latour
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is een 'sociologie van de natuur' mogelijk? Dat wil zeggen: een sociologisch begrip dat verder reikt dan culturele representaties van die natuur. Dat is de vraag die uit het werk van Michel Serres naar voren komt. Onze confrontatie met de klimaatproblematiek, toont volgens hem aan dat we onze conditie niet meer kunnen begrijpen zonder ook de wereld zelf in ogenschouw te nemen. We moeten overgaan van een 'sociaal contract', met enkel oog voor mensen, naar een 'contract met de natuur', waarin ook de dingen een plaats krijgen. Deze thesis tracht de mogelijkheid van zo'n contract met de natuur te onderzoeken aan de hand van de wetenschapssociologie. Ook wetenschappelijke feiten lijken immers te ontsnappen aan een sociologische analyse, want ze worden gekenmerkt door de afwezigheid van elke sociale verkleuring. Ware theorieën verspreiden zich omdat ze rationeel zijn, terwijl onware theorieën hoogstens aanhang vinden door sociale factoren, zoals ideologie. In deel II wordt ingegaan op het sterke programma binnen de wetenschapssociologie, dat deze asymmetrie bekritiseert. Daartegenover plaatst het een symmetrieprincipe: ware en onware theorieën moeten op gelijkwaardige wijze verklaard worden. De inhoud van de wetenschap staat zo ook open voor sociologische analyse. Doch de natuur zelf wordt nog buitengesloten, aangezien het finaal om sociale representaties van de natuur gaat, een natuur die zelfs niet voor de wetenschap toegankelijk is. Een volgende stap wordt gezet in het werk van de Franse socioloog Bruno Latour en staat centraal in deel III: hij neemt zowel mensen als niet-mensen, maatschappij en natuur, op in zijn analyse. Vanuit een reeks wetenschapssociologische studies stelt hij dat het probleem de begrippen maatschappij/natuur zelf zijn, aangezien deze zo worden ingevuld dat ze elkaar bij voorbaat uitsluiten. Als men de wetenschapspraktijk echt wil begrijpen, moet men realiseren dat het steeds gaat om hybride vormen: noch natuur noch maatschappij, maar beide tegelijk. Het zijn noch subjecten noch objecten, maar 'quasi-objecten'. In deel IV wordt gekeken hoe Latour dit vervolgens toepast op de klimaatkwestie. Zijn stelling is dat het binnen de politieke ecologie niet gaat om het feit dat men nu eindelijk de natuur opneemt in de samenleving, maar eerder dat men beseft dat dit klassiek begrip van de natuur onhoudbaar is. De klimaatcrisis toont dat we de natuur niet meer kunnen opnemen als een externe, passieve factor. We worden daarentegen geconfronteerd met een enorme wetenschappelijke onzekerheid: wat de natuur juist zal doen, en uit wat ze juist bestaat, is niet meer duidelijk. Het onderscheid tussen natuur en maatschappij kan men dus niet meer maken, althans niet op voorhand. Daartegenover plaats Latour het idee van een 'collectief'. De identiteit van dit collectief is niet bij voorbaat gegeven, kan zowel mensen als niet-mensen bevatten, en wordt via een reeks procedures bepaald binnen wat Latour het 'parlement van de dingen' noemt. Latours 'parlement van de dingen' kan beschouwd worden als een invulling van Serres' contract met de natuur. In die zin is een sociologie van de natuur mogelijk, maar enkel via de herdenking van het begrippenpaar maatschappij/natuur. De identiteit van de natuur (en van de maatschappij) ligt nooit op voorhand vast, maar moet bepaald worden binnen het collectief waartegen het zich ook altijd kan verzetten. In die zin, is het wellicht gepaster te spreken van een sociologie van het onbehangen de natuur.

Keywords

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by