Listing 1 - 10 of 138 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
onderwijsbeleid --- kritiek --- niveau-onderwijs --- onderwijsfilosofie --- pedagogiek --- School management --- onderwijskwaliteit --- Sociology of education --- Higher education --- Europe --- P4 --- 371 --- 37 <4> --- Academic collection --- #A0310A --- 720 Onderwijs --- Europese eenmaking --- Globalisering --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Sociale filosofie --- globalisering --- onderwijs --- pedagogie --- sociale filosofie --- 37 <4> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Europa --- onderwijs - school --- 327 --- 37 --- 1 --- eu 452.2 --- Europese Unie --- onderwijs Europa - politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding en onderwijs --- Hogescholen --- Opvoeding --- Hogeschool --- Crisis --- Cultuur --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Hoewel de school steeds symbool heeft gestaan voor vooruitgang en een betere toekomst, is het tegelijkertijd zo dat ze vanaf haar ontstaan niet uit de beklaagdenbank is geraakt. Haar functioneren maar vooral ook haar maatschappelijke rol en haar bestaan zelf stonden voortdurend ter discussie.Welke zijn de aanklachten vandaag? Om te beginnen maakt de school zich schuldig aan wereldvreemdheid: ze is een eiland met gebrekkige aansluiting bij de arbeidsmarkt en bij de leefwereld van leerlingen, de leerstof is niet relevant. Ten tweede draagt de school bij tot machtsbestendiging: de reproductie van sociale ongelijkheid, te weinig gelijke kansen. Ten derde wordt ze beticht van demotivering van de jeugd: er is te veel conservatisme en immobilisme, te weinig aandacht gaat naar het welbevinden van leerlingen, naar hun leerplezier en talenten. Ten vierde schiet de school tekort inzake effectiviteit en inzetbaarheid: ze produceert niet op de gewenste manier de gewenste leerresultaten.Deze aanklachten vertalen zich voor sommigen in de (oude en bekende) eis om de school grondig te hervormen. Anderen gaan nog een stap verder en stellen dat de school eigenlijk overbodig is geworden wegens een gebrek aan meerwaarde in tijden van internet en elders verworven kwalificaties. Deze verdedigingsrede weerlegt de aantijgingen tegen de school
onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Teaching --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 37.01 --- Onderwijs ; theorie ; over de publieke dimensie --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- 450.41 --- onderwijsvisies --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsvisie --- onderwijs --- #gsdbP --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Maatschappelijke vorming --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs --- Samenleving --- Kritiek --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
ill.
onderwijsfilosofie --- maatschappelijke vorming --- Teaching --- Didactics of social education --- Europe --- Onderwijs --- EU --- Europese Unie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De leerling meer centraal plaatsen in het onderwijs is sinds lang een bezorgdheid van leraars en pedagogen. Vandaag is het ook een aandachtspunt van beleidsmakers. Verschillende ontwikkelingen getuigen daarvan: onderwijs op maat, leerlinggericht onderwijs en gepersonaliseerde leerpaden. Niet alleen onderwijskundige motieven liggen aan de basis van de centrale plaats die de leerling vandaag krijgt in ons onderwijs. Op de voorgrond staan vooral overwegingen over efficiëntie, effectiviteit en maximale inzetbaarheid. Die motieven zijn het symptoom van fundamentele verschuivingen: van een onderwijsinstelling naar een leeromgeving, van disciplineren naar monitoren, van normalisering naar personalisering. Aan de hand van pedagogische toetsstenen onderzoekt dit boek de mogelijkheden en grenzen van personalisering in het onderwijs. De kernvraag daarbij is: wat is het effect op vrijheid en gelijkheid, op vorming en, vooral, op de school? De uitdaging is duidelijk: de leerling meer centraal plaatsen komt heel vaak neer op een minder centrale plaats van de school. Maar, zo vragen de auteurs zich af, wat als dat ‘ont-scholen' niet in het belang van de leerling is? Wat als dat ‘ont-scholen' vrijheid, gelijkheid en vorming in het gedrang brengt?
pedagogie --- didactiek --- 37 --- individualisering --- personalisering --- Relatie leraar - leerling --- Leerling-leraarrelatie --- schoolmaatschappelijk werk --- 371.21 --- onderwijsbeleid --- School management --- leraren-leerling relatie --- 454.2 --- Leerlingparticipatie ; onderwijs. --- 371 --- 37.013 --- onderwijs - school --- 742 Scholieren en studenten --- onderwijskunde --- leeromgeving --- MAD-faculty 20 --- onderwijsdoelstellingen --- onderwijsontwikkeling --- leeromgevingen
Choose an application
Choose an application
Deze tekst vindt zijn oorsprong in een diep onbehagen met de wijze waarop over onderwijs en vorming gesproken wordt in deze tijd van globalisering. We zijn op weg, zo luidt het, naar een lerende samenlveing en kennismaatschappij. De vormgeving van een Europese ruimte voor (hoger) onderwijs maakt daar deel van uit. Ze is, zo zegt men, onmisbaar voor de garantie van sociale groei en voor de bevordering van Europees burgerschap. Maar wie zijn de bewoners van de lerende samenleving? Wie, dat wil zeggen welk soort mens, wordt er verondersteld de Europese ruimte van onderwijs te bevolken? Wie worden we verwacht en opgeroepen te zijn? (Bron: covertekst)
Choose an application
Choose an application
Vorming en onderwijs hebben in toenemende mate Europa als referentiepunt. Europa is hier een infrastructuur, een begrensde ruimte, een omgrensd stuk aarde. Vorming en onderwijs zijn de poging deze ruimte te bewonen. De berichten die hier gebundeld zijn, hebben het over een ander Europa. Ze vinden hun oorsprong in een ruimte en tijd die op één of andere manier onbewoond en onbewoonbaar is: niemandsland. Haifa, Sarajevo, Tirana, Belgrado, La Bâtie, Leuven. Maar de auteurs haasten zich om te zeggen dat het in e-ducatie niet gaat om vormende maar om ont-vormende ervaringen, niet om zichzelf-worden maar om anders-worden, niet om een versterking van het binnen maar om een blootstelling aan het buiten. Welke is de betekenis van deze ervaringen in niemandsland? Het zijn de momenten waarop we in Europa anno 2006 de wereld ervaren. Niet zozeer het huidige Europa in tijden van globalisering, maar het wereldse Europa, het Europa dat niet samenvalt met zichzelf. Met bijdragen van: Gert Biesta (Exeter), Wim Cuyvers (Châtillon), Ilan Gur Ze'ev (Haifa), Jorge Larrosa (Barcelona), Jan Masschelein (Leuven), Alona Peretz (Haifa), Norbert Ricken (Münster), Maarten Simons (Leuven). (Bron: www.acco.be)
Enseignement --- Onderwijs --- Academic collection --- 082074.jpg --- Onderwijs; EU --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- Europa --- Fundamentele pedagogiek.
Choose an application
"Rancière, Public Education and the Taming of Democracy introduces the political and educational ideas of Jacques Rancière, a leading philosopher increasingly important in educational theory. In light of his ideas, the volume explores the current concern for democracy and equality in relation to education. The book introduces and discusses the works of Jacques Rancière, a leading philosopher increasingly important in the field of educational theory and philosophy The volume will have a broad appeal to those in the field of education theory and philosophy, and those concerned with democracy, equal opportunities and pedagogy Balanced in its introduction of the political and educational ideas of this author and in its exploration in line with his work of some important issues in education and policy today Contributors from diverse countries and intellectual and cultural backgrounds, including the UK, US, Belgium, Sweden, Spain, France, Canada"--
37.01 --- 373.67.01 --- 37.02 --- 1.07 --- 111.852 --- Onderwijs ; theorie ; over onderwijsfilosofie van J. Rancière --- Rancière, Jacques °1940 (°Algiers, Algerije) --- Academic collection --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- Filosofie ; Kunstfilosofie. Esthetica --- Education --- Philosophy --- Rancière, Jacques --- Philosophy. --- Political and social views.
Listing 1 - 10 of 138 | << page >> |
Sort by
|