Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Working Together, Learning Together (WTLT) is the name of the nationwide inclusive research project in the Netherlands we conducted from 2016 tot 2020.Within this research project, the PhD research work of Sofie Sergeant involved an inclusive and action-orientated reflective practice of developing training for other inclusive research teams. The PhD manuscript is built up upon a collection of five papers.Two research questions are guiding:What are the catalysing ingredients and conditions for organising inclusive research in order to overcome attitudinal barriers, barriers in the social process, material barriers and within-person barriers?Based upon these ingredients and conditions: what kind of training and coaching is needed?The forlaying PhD research work identifies and explores four conditions for inclusive research:Safe research spaces and sense of belonging;Room for collaborative learning and competence building;Multi-sensory communication and research methods;Time for reflection on power, ownership, vulnerability, prejudice, stigma, and the risk of tokenism.The developed training is referred to as the CABRIO-training: a coaching and training program for transdisciplinary teams consisting of researchers with academic background, professionals from diverse disciplines and research team members with disability experience.https://www.standaardboekhandel.be/p/working-together-learning-together-towards-universal-design-for-research-9789463712941
Inclusief onderzoek --- Onderzoek (wetenschap) --- Teamwerk --- Samenwerking --- Actieonderzoek --- Inclusie --- Persoon met een handicap --- Ervaringsdeskundige --- Interdisciplinaire samenwerking
Choose an application
Choose an application
Het thema 'palliatieve zorg, ziekte en doodgaan' is voor iedereen een confronterend en delicaat thema. Wat kan er nu, hoe moet het straks en hoe kunnen we het mogelijk maken dat mensen genieten van het 'nu en straks', ook al is er weinig perspectief?Het beeldboek kan worden gebruikt om aan kinderen en volwassenen uitleg te geven over de thema's 'ongeneeslijk ziek zijn', 'palliatieve zorg' en 'sterven' en om deze delicate onderwerpen bespreekbaar te maken. Met het beeldboek kan worden gepraat over het eigen ziekteproces of over de ongeneeslijke ziekte van een familielid, een medebewoner, Het is in eerste instantie ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking, maar het is ook geschikt voor een ruimer publiek, zoals kinderen of mensen met psychische problemen
Child --- Neoplasms --- Palliative Care --- WB 310 Hospice care. Palliative care. Terminal care --- Palliatieve zorg --- palliatieve zorgen --- 603.2 --- Medische en paramedische stervensbegeleiding - Palliatieve zorgen --- Palliatieve zorgen --- Ziekte --- Dood --- Kinderen --- Stervensbegeleiding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kunst --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Sommige mensen (mensen met een verstandelijke beperking, volwassenen en jongeren met wie het gesprek stokt...) hebben een verhoogd risico op complexe rouw. Ze begrijpen niet wat er gebeurt. Ze kunnen hun angsten niet goed formuleren. De goedbedoelde bescherming door hun omgeving maakt dat ze niet aan de juiste informatie komen. Ze doen hierdoor soms te weinig rouwervaring op. Achter de rouw maakt het voor ondersteuners mogelijk om de dialoog over rouw aan te gaan. Achter de rouw bestaat uit een mooie grote doos met 8 tekeningen. Elk van de 8 tekeningen is een stuk van een plattegrond. De tekeningen kunnen aan elkaar gelegd worden als een puzzel en passen altijd. De tekeningen kunnen samen of apart getoond worden. De puzzelstukken tonen de invloed van rouw op de kwaliteit van leven. De tekeningen geven mensen de kans hun beleving uit te spreken. Ze geven ondersteuners de kans om zicht te krijgen op de emoties en achterliggende gedachten. Hierdoor is betere zorg mogelijk en dus een betere kwaliteit van bestaan. Bij de tekeningen hoort begeleidende tekst die de methodiek beschrijft en beknopte achtergrondinformatie verschaft.
Rouwen --- Verliesverwerking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Rouwproces --- Tekeningen --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- rouwverwerking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Tekening --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Beeld --- Afscheid nemen --- Beeld (afbeelding)
Choose an application
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om - in verbinding met alle actoren - werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk geen einddoel, het is een middel om cultuur te beleven, om zich te ontplooien, om vriendschappen en sociale vaardigheden te ontwikkelen en om kennis op te doen. Inclusie gaat over rechtvaardigheid en over het lef hebben om samen te zoeken naar de sleutel om een kind te laten floreren in de eigen omgeving, nu en in de toekomst.Inclusief onderwijs vraagt om een transformatie van ons huidige onderwijs: met ruimte voor samenwerking binnen en buiten de klas, met aandacht voor diverse perspectieven en complexiteit, lef, creatieve routes en onverwachte oplossingen.Het gaat niet om inclusief, inclusiever, inclusiefst, maar om een 'echt' streven naar eerlijke samenwerking en inclusie. Nepparticipatie is wat vermeden moet worden: daarom zetten we 'belonging' in dit boek centraal. Er mogen zijn, is niet genoeg. Het gaat om erbij horen, van betekenis kunnen zijn.Diverse stemmen weerklinken in het boek: kinderen, ouders, leraren en andere onderwijsprofessionals, onderzoekers, wetenschappers. We gaan hierbij de complexiteit van de realiteit niet uit de weg. De verschillende perspectieven schuren en nodigen de lezer uit om mee te stappen in de ongemakkelijkheid van deze realiteit en om verantwoordelijkheid op te nemen.https://gompel-svacina.eu/product/perspectieven-op-inclusief-onderwijs/
Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Inclusie --- Recht op onderwijs --- Interprofessioneel werken --- 720 Onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel --- School management --- onderwijsbeleid --- inclusief onderwijs --- Sociology of education --- Orthopedagogics --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
Nursing --- kinderen --- palliatieve zorgen
Choose an application
Bij jezelf of bij iemand in je nabije omgeving vaststellen dat gewone dagelijkse dingen niet meer lukken roept emotie, vragen en weerstand op. Dit geldt des te meer wanneer het vermoeden rijst dat het om dementie gaat. In de periode vóór en na de diagnose is het niet alleen belangrijk dat men toegang heeft tot de juiste informatie, maar ook dat men wordt gerustgesteld of een goed gesprek kan voeren. Het beeldboek Dingske bundelt sobere en kunstzinnige illustraties over dementie voor volwassenen en kinderen. Dingske vertelt in beelden over dementie: het geeft informatie, en het helpt om op verhaal te komen. Het boek is ontworpen voor volwassenen en kinderen die over dementie in gesprek willen gaan. Bij dit beeldboek hoort een Handleiding die vooral is bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De Handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek `op maat' van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema `dementie' te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie
Dementie --- Mentaal gehandicapte ouderen --- Hulpverlening. --- Dementie. --- Geriatrics --- prentenboeken (genre) --- Psychiatry --- dementie (themawoord fictie) --- 324 --- 326 --- 605.93 --- beeldboek --- dementia --- Down (syndroom van) --- gehandicapten: mentaal --- informatie geven --- kinderen --- volwassenen --- dementia senilis --- dementie --- mensen met een mentale beperking --- 606.15 --- communicatie --- levenskwaliteit --- prentenboek --- 613.98 --- Beeldboek --- Communicatie --- Personen met een mentale handicap --- 606.5 --- 616.89 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- 362.31 --- departement Gezondheidszorg 10 --- beeldverhaal --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Deze handleiding is vooral bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek 'op maat' van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema 'dementie' te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie
Dementie --- Mentaal gehandicapte ouderen --- Hulpverlening. --- Dementie. --- 324 --- 326 --- 605.93 --- beeldboek --- dementia --- Down (syndroom van) --- gehandicapten: mentaal --- informatie geven --- kinderen --- volwassenen --- 606.15 --- Downsyndroom --- dementie --- mentaal gehandicapten --- 613.98 --- Beeldboek --- Communicatie --- Personen met een mentale handicap --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Bij jezelf of bij iemand in je nabije omgeving vaststellen dat gewone dagelijkse dingen niet meer lukken roept emotie, vragen en weerstand op. Dit geldt des te meer wanneer het vermoeden rijst dat het om dementie gaat. In de periode vóór en na de diagnose is het niet alleen belangrijk dat men toegang heeft tot de juiste informatie, maar ook dat men wordt gerustgesteld of een goed gesprek kan voeren. Het beeldboek Dingske bundelt sobere en kunstzinnige illustraties over dementie voor volwassenen en kinderen. Dingske vertelt in beelden over dementie: het geeft informatie, en het helpt om op verhaal te komen. Het boek is ontworpen voor volwassenen en kinderen die over dementie in gesprek willen gaan. Bij dit beeldboek hoort een Handleiding die vooral is bedoeld voor ondersteuners van mensen met een verstandelijke beperking. De stijgende levensverwachting van personen met een verstandelijke beperking in het algemeen en mensen met downsyndroom in het bijzonder, zorgt voor een sterke stijging van het aantal mensen met dementie. Dementie brengt nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee voor de hulpverleners, familieleden en de persoon met een beperking zelf. Om hiermee om te gaan is het belangrijk om in een sfeer van open communicatie inzicht te krijgen in wat er precies aan de hand is en wat de toekomst zal brengen. De Handleiding geeft tips en mogelijkheden om het beeldboek ?op maat? van personen met een verstandelijke beperking te gebruiken als instrument om hen over het thema ?dementie? te informeren en hierover met hen in dialoog te gaan. Ze kan ook ouders, familieleden, leerkrachten en artsen inspireren om dit beeldboek in te zetten in de communicatie over dementie.Bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044126860
departement Gezondheidszorg 10 --- dementie --- beeldverhaal --- Dementie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De ?Dialoogkaarten inclusief onderwijs? zijn ontstaan naar aanleiding van gesprekken over inclusie in het Nederlandse werkveld. Nu de ontwikkeling richting inclusieve scholen is ingezet, komen diverse vragen naar voren. Hoe gaan we inclusief onderwijs organiseren? Hoe brengen we onderwijsprofessionals op constructieve wijze met elkaar in gesprek over inclusief onderwijs? Hoe krijgen we zicht op wat we al doen, waar we sterk in zijn en wat ons nog te doen staat?De ?Dialoogkaarten inclusief onderwijs? zijn ontwikkeld voor mensen binnen het onderwijsveld. De gesprekken rond deze kaarten kunnen een eerste aanzet zijn tot visievorming. Wat is een eerste stap die we kunnen zetten? Welke vervolgstappen wil en kan een onderwijsorganisatie zetten?Bron: https://gompel-svacina.eu/product/dialoogkaarten-inclusief-onderwijs/?utm_medium=email&utm_campaign=Rapport+Commissie+van+Wijzen%3A+nieuwe+...&utm_source=YMLP
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|