Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
In het hoger onderwijs is het competentiegericht opleiden reeds een aantal jaar de norm: we verwachten van studenten een bepaald niveau van competenties vooraleer zij zich op de arbeidsmarkt kunnen begeven. Werken aan competenties zorgt dus voor de professionele ontwikkeling van studenten.Maar naast deze professionele ontwikkeling gaan er steeds meer stemmen op om aandacht te hebben voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten door hun talenten te stimuleren.De aandacht voor talenten is de laatste jaren enorm toegenomen, eerst in de psychologie en de bedrijfswereld, maar stilaan ook in het onderwijs. Het overkoepelende uitgangspunt bij een dergelijke talentgerichte visie is: vertrekken vanuit wat iemand niet kan, heeft een negatieve invloed op die persoon; vertrekken vanuit wat iemand wel kan, heeft een positieve invloed.Met dit boek krijg je als docent of opleidingsteam zicht op de meerwaarde en de mogelijkheden van talentgerichte begeleiding. Bovendien is het mogelijk om - passend bij de opleidingsspecifieke context en noden - methoden en werkvormen uit te kiezen die talentontwikkeling bij studenten stimuleren.De fiches met werkvormen zijn eveneens apart te verkrijgen als een werkboek waarmee de studenten aan de slag kunnen.Bron : http://www.acco.be
studentenbegeleiding --- competenties --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Begaafdheid --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- Leerlingbegeleiding --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- Studentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- Begeleiding(Coaching) --- Talenten --- 489 --- 489.52 --- #PBIB:+110.71 --- 371.048 --- 371.13 --- 489.4 --- talentgericht onderwijs --- talenten --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Hoger onderwijs; algemeen --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- Studiebegeleiding --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- PXL-Music 2015 --- Talentontwikkeling --- Onderwijs --- Talent --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deze handleiding, bestaande uit een handboek en werkboek, zoomt in op de talentgerichte begeleiding van studenten in het hoger onderwijs. In een eerste deel wordt talentgericht werken behandeld vanuit een theoretisch perspectief met verwijzingen naar wetenschappelijke theorieën en onderzoeken. De focus ligt op het belang van docententraining en het onderscheiden van drie stappen in het talengericht begeleiden. In het tweede deel gaat men concreter in op deze drie stappen en een inleidende stap met werkvormen per deelproces. Het werkboek spreekt de student direct aan, en past de methodieken uit het handboek toe volgens de deelprocessen via werkbladen en werkvormfiches. Deze werkbladen en werkvormfiches zijn echter ook in het handboek terug te vinden.
Choose an application
Laat je inspireren door ‘Flipping the classroom’! Dit is een werkvorm waarbij je de klas gaat omdraaien. De instructie geef je niet meer in klas maar geef je mee als huiswerk. De leerlingen nemen de leerstof door voor het eigenlijke lesmoment. Het voordeel hiervan is dat je onmiddellijk kan overgaan naar de oefeningen en feedback kan geven aan jouw leerlingen. Zo komt er ook meer tijd vrij om te verbreden en verdiepen. Ons onderzoek vond plaats in drie klassen in het zesde leerjaar en twee klassen in het vijfde leerjaar. We konden ons onderzoek baseren op ongeveer 110 leerlingen. We hebben elk drie geflipte lessen gegeven. Door middel van evaluatiefiches konden we achterhalen welk effect dit had op de leerlingen en wat hun bevindingen waren. Ook de mentoren hebben de nieuwe werkvorm geëvalueerd.
Choose an application
Laat je inspireren door ‘Flipping the classroom’! Dit is een werkvorm waarbij je de klas gaat omdraaien. De instructie geef je niet meer in klas maar geef je mee als huiswerk. De leerlingen nemen de leerstof door voor het eigenlijke lesmoment. Het voordeel hiervan is dat je onmiddellijk kan overgaan naar de oefeningen en feedback kan geven aan jouw leerlingen. Zo komt er ook meer tijd vrij om te verbreden en verdiepen. Ons onderzoek vond plaats in drie klassen in het zesde leerjaar en twee klassen in het vijfde leerjaar. We konden ons onderzoek baseren op ongeveer 110 leerlingen. We hebben elk drie geflipte lessen gegeven. Door middel van evaluatiefiches konden we achterhalen welk effect dit had op de leerlingen en wat hun bevindingen waren. Ook de mentoren hebben de nieuwe werkvorm geëvalueerd.
Choose an application
Ben je het beu om steeds op dezelfde manier les te geven? Wil je een toffe manier om je leerlingen te prikkelen? Wil je in je klas een vernieuwende, originele, omgedraaide werkvorm gebruiken? Laat je dan inspireren door ‘Flipping the classroom’! Dit is een werkvorm waarbij je de klas gaat omdraaien. De instructie geef je niet meer in klas maar geef je mee als huiswerk. De leerlingen nemen de leerstof door voor het eigenlijke lesmoment. Het voordeel hiervan is dat je onmiddellijk kan overgaan naar de oefeningen en feedback kan geven aan jouw leerlingen. Zo komt er ook meer tijd vrij om te verbreden en verdiepen. Ons onderzoek vond plaats in drie klassen in het zesde leerjaar en twee klassen in het vijfde leerjaar. We konden ons onderzoek baseren op ongeveer 110 leerlingen. We hebben elk drie geflipte lessen gegeven. Door middel van evaluatiefiches konden we achterhalen welk effect dit had op de leerlingen en wat hun bevindingen waren. Ook de mentoren hebben de nieuwe werkvorm geëvalueerd. De resultaten die we haalden uit onze evaluatiefiches waren voornamelijk positief. 90% van de leerlingen stond positief tegenover deze werkvorm. Dit kunnen we citeren met een bevinding van één van de leerlingen: “Ik begreep de leerstof beter omdat ik ze al eens gezien had. Het was veel leuker om een filmpje of tekst als ‘huiswerk’ te krijgen.” Een inspirerende quote die aantoont dat ‘Flipping the classroom’ een meerwaarde is binnen je eigen klaspraktijk. “Flipped learning allows teachers to do what they do the best: help students learn.” (Bergmann, 2013)
Choose an application
Ben je het beu om steeds op dezelfde manier les te geven? Wil je een toffe manier om je leerlingen te prikkelen? Wil je in je klas een vernieuwende, originele, omgedraaide werkvorm gebruiken? Laat je dan inspireren door ‘Flipping the classroom’! Dit is een werkvorm waarbij je de klas gaat omdraaien. De instructie geef je niet meer in klas maar geef je mee als huiswerk. De leerlingen nemen de leerstof door voor het eigenlijke lesmoment. Het voordeel hiervan is dat je onmiddellijk kan overgaan naar de oefeningen en feedback kan geven aan jouw leerlingen. Zo komt er ook meer tijd vrij om te verbreden en verdiepen. Ons onderzoek vond plaats in drie klassen in het zesde leerjaar en twee klassen in het vijfde leerjaar. We konden ons onderzoek baseren op ongeveer 110 leerlingen. We hebben elk drie geflipte lessen gegeven. Door middel van evaluatiefiches konden we achterhalen welk effect dit had op de leerlingen en wat hun bevindingen waren. Ook de mentoren hebben de nieuwe werkvorm geëvalueerd. De resultaten die we haalden uit onze evaluatiefiches waren voornamelijk positief. 90% van de leerlingen stond positief tegenover deze werkvorm. Dit kunnen we citeren met een bevinding van één van de leerlingen: “Ik begreep de leerstof beter omdat ik ze al eens gezien had. Het was veel leuker om een filmpje of tekst als ‘huiswerk’ te krijgen.” Een inspirerende quote die aantoont dat ‘Flipping the classroom’ een meerwaarde is binnen je eigen klaspraktijk. “Flipped learning allows teachers to do what they do the best: help students learn.” (Bergmann, 2013)
Choose an application
“Hier ontdek ik dat ik talenten heb. Ik krijg de kans ze in een traject op maat te ontplooien.” (Leerlingen aan het woord, sd). Met deze woorden willen wij onze onderzoeksopdracht voorstellen. Het is een quote geschreven door één van de leerlingen van de secundaire school Dominiek Savio te Gits. Wat zijn talenten? Weet jij wat jouw talenten zijn? Hoe begin je aan de zoektocht naar talent? Met deze vragen in ons achterhoofd zijn we van start gegaan om samen met de leerkrachten de talenten bij de leerlingen achterhalen. De secundaire school Dominiek Savio kiest voor een talentgerichte werking met als doel de sterkste sterktes van de leerlingen verder te versterken. De leerlingen krijgen een vak toegewezen waarin ze hun sterktes het best kunnen ontplooien. Voordat een leerling toegewezen wordt aan een vak is het belangrijk dat zijn sterktes in kaart worden gebracht. Dit gebeurt in het vak talentexploratie. Hier exploreren we als het ware samen met de leerling naar eigen talent, interesses en groeimogelijkheden. Deze onderzoeksopdracht is een uitwerking van het vak talentexploratie. Het bestaat uit een lessenreeks waarin leerlingen vertrouwd raken met het begrip ‘talent’ en volop gaan experimenteren met hun eigen mogelijkheden. Aan de hand van een spelmethodiek, vragenlijsten, observatiewijzers en manieren om te reflecteren, achterhalen we de sterkste sterktes van de leerlingen.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|