Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Placed under the joint curatorship of the Fondation Gandur pour l'Art and the Mémorial de Caen, this exhibition continues the artistic and historical exploration initiated in 2020 with The Liberation of Painting, 1945-1962. This first collaboration recalled how abstract art imposed itself immediately after the war, faced with the impossibility for artists like Jean Fautrier, Hans Hartung or Pierre Soulages to continue to represent the world with the traditional means of paint. This second cycle allows us to understand how, at the turn of the 1960s young artists turned away from the then dominant abstraction to propose a return to the image and the figure. Through cross-examinations between works of art, archives and period objects, the exhibition invites the public to immerse themselves in this period of history as complex as it is striking. -- From publisher's website Moment charnière de la guerre froide, les années 1960 et 1970 sont le théâtre de fortes tensions géopolitiques. Divisé en deux blocs idéologiques antagonistes dominés par les Etats-Unis et l'Union Soviétique, le monde est proche de la rupture, faisant même craindre une déflagration nucléaire. [...] Conçus à partir des oeuvres de la Fondation Gandur pour l'Art (Genève) et des collections du Mémorial de Cean, l'exposition et le catalogue qui l'accompagne retracent les boulversements de cette quinzaine d'années décisives, entre luttes pour l'indépendance ou pour la décolonisation et développement de la société de consommation et du tourisme de masse.
Pop'art. --- Art et société --- Art et politique --- Années 1960. --- Années 1970. --- Fondation Gandur pour l'art (Genève, Suisse). --- Mémorial de Caen.
Choose an application
A new kind of figurative art appeared during the 1960s in Europe and the United States. While in New York pop art offered a fresh perspective on an America in the throes of frenzied change, in Paris French painters and others from Italy, Spain, Portugal, Germany and Iceland also began exploiting images that had their origins in advertising, cinema and the popular press. Grouped under the umbrella term Narrative Figuration, they soon became the uncompromising critics of what was dubbed the consumer society. They were for the most part politically committed artists and many of them were actively involved in the political agitation that led up to the events of May 1968 in France. Once standard bearers, the Narrative Figuration artists have now been rediscovered by museums, which, like the Centre Pompidou, are dedicating increasing numbers of exhibitions to their work. Thanks to the acquisition of major works, the collection of the Fondation Gandur pour l'Art in Geneva now provides what is without doubt one of the most exhaustive selections of works by Adami, Aillaud, Arroyo, Erró, Fromanger, Jacquet, Klasen, Monory, Rancillac, Schlosser, Stämpfli, Télémaque and Voss, to name a few.
Artiste --- Art et politique --- Art figuratif --- Détournement d'image --- Peinture --- Peinture figurative --- Monory, Jacques --- Adami, Valerio --- Aillaud, Gilles --- Arroyo, Eduardo --- Bertholo, René --- Bertini, Gianni --- Cronica, Equipo --- Cueco, Henri --- Erro --- Klasen, Peter --- Rancillac, Bernard --- Recalcati, Antonio
Choose an application
Au cours des années 1960, une nouvelle figuration apparaît aux Etats-Unis et en Europe. Tandis qu'à New York, le pop art offre un regard neuf sur une Amérique en plein bouleversement, à Paris, des peintres venus de toute l'Europe prennent, eux aussi, appui sur les images issues de la publicité, du cinéma et de la presse. Regroupés dans le mouvement de la figuration narrative, ils se font les critiques sans complaisance de cette nouvelle société marquée par le règne de la consommation.Témoins engagés, plusieurs d'entre eux participeront d'ailleurs à la contestation politique qui aboutit aux événements de Mai 68 en France. Aujourd'hui, la collection de la Fondation Gandur pour l'Art offre l'un des panoramas les plus complets sur ces artistes. Ce catalogue, dirigé par Jean-Paul Ameline, commissaire de l'exposition " Figuration narrative, Paris, 1960-1972" en 2008 au Grand Palais, en présente les oeuvres essentielles, étudiées et analysées par des notices rédigées par des conservateurs et des historiens d'art spécialistes de ce mouvement.
Figuration narrative --- Nouvelle figuration --- Adami, Valerio --- Aillaud, Gilles --- Arroyo, Eduardo --- Bertholo, René --- Bertini, Gianni --- Erro --- Fahlstrom, Oyvind --- Fromanger, Gérard --- Gilli, Claude --- Jacquet, Alain, 1939-2008 --- Klasen, Peter --- Macréau, Michel, 1935 --- -Monory, Jacques --- Rancillac, Bernard --- Recalcati, Antonio --- Saul, Peter --- Segui, Antonio --- Stampfli, Peter --- Telemaque, Hervé --- Voss, Jan --- Art --- figurative art --- art collections --- narrative art --- Fondation Gandur pour l'art [Geneva] --- anno 1900-1999 --- Europe --- United States of America
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|