Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Redeeming Objects traces the afterlives of things. Out of the rubble of World War II and the Holocaust, the Federal Republic of Germany emerged, and with it a foundational myth of the "economic miracle." In this narrative, a new mass consumer society based on the production, export, and consumption of goods would redeem West Germany from its Nazi past and drive its rebirth as a truly modern nation. Turning this narrative on its head, Natalie Scholz shows that West Germany's consumerist ideology took shape through the reinvention of commodities previously tied to Nazism into symbols of Germany's modernity, economic supremacy, and international prestige. Postwar advertising, film, and print culture sought to divest mass-produced goods--such as the Volkswagen and modern interiors--of their fascist legacies. But Scholz demonstrates that postwar representations were saturated with unacknowledged references to the Nazi past. Drawing on a vast array of popular and highbrow publications and films, Redeeming Objects adds a new perspective to debates about postwar reconstruction, memory, and consumerism.--
Consumer goods --- Consumers --- National socialism. --- History. --- Germany (West) --- Economic conditions
Choose an application
Choose an application
Parmi les questions auxquelles l’histoire de la Révolution française n’a pas donné de réponses définitives, la définition « du » politique demeure toujours irrésolue. Cette indécision est d’autant plus grande que l’historiographie actuelle ne s’intéresse plus seulement aux « grands » hommes mais qu’elle prend en compte les multiples interventions dans le « domaine politique ». Entrent en ligne de compte toutes les actions symboliques et culturelles qui donnent du sens à la période. Au premier plan des interrogations se trouvent alors les représentations que les hommes et les femmes de la fin du xviiie et du début du xixe siècles ont mobilisées pour peser sur le destin collectif. L’objet du livre est l’étude de la confrontation de ces représentations mentales, linguistiques, iconographiques et rituelles et du pouvoir, exercé, contesté, imaginé pour bâtir « le » politique. L’ouvrage rassemble les communications présentées lors d’un colloque international tenu à Paris en juin 2004, réunissant des spécialistes français, américains et allemands. Tout l’éventail des médias, des pratiques et des espaces de « la politique symbolique » a été parcouru par les auteurs : de la peinture aux symboles abstraits et aux arts graphiques, des discours et des pamphlets politiques aux chansons révolutionnaires, du théâtre et des fêtes aux banquets et aux cérémonies funéraires. Entre 1789-1830 la lutte est permanente autour de telles représentations. Les acteurs politiques rivalisent entre eux pour accaparer le pouvoir d’interprétation officiel et imposer leur propre vision de « l’unique » représentation de la société. Or aucune interprétation officielle ne survit pendant longtemps. Le présent volume participe au débat sur le caractère intrinsèque de la société contemporaine, condamnée à gérer la tension inévitable entre sa volonté d’unité et les conflits qui la menacent. Comme pour d’autres domaines, la Révolution française est bien ce « laboratoire » contenant en germe les éléments…
History of France --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Power (Social sciences) --- Pouvoir (Sciences sociales) --- History --- Congresses. --- Histoire --- Congrès --- France --- Politics and government --- Politique et gouvernement --- Regions & Countries - Europe --- History & Archaeology --- Congrès --- Political history --- 18th-19th centuries --- Representations --- XVIIIe siècle --- historiographie --- pouvoir politique --- histoire de France --- représentation mentale --- histoire sociale --- XIXe siècle --- représentation sociale
Choose an application
Choose an application
Choose an application
While the divide between capitalism and communism, embodied in the image of the Iron Curtain, seemed to be as wide and definitive as any cultural rift, Giles Scott-Smith, Joes Segal, and Peter Romijn have compiled a selection of essays on how culture contributed to the blurring of ideological boundaries between the East and the West. This important and diverse volume presents fascinating insights into the tensions, rivalries, and occasional cooperation between the two blocs, with essays that represent the cutting edge of Cold War Studies and analyze aesthetic preferences and cultural phenomena as various as interior design in East and West Germany; the Soviet stance on genetics; US cultural diplomacy during and after the Cold War; and the role of popular music as the universal cultural ambassador. An illuminating and wide-ranging survey of interrelated collective dreams from both sides of the Iron Curtain, Divided Dreamworlds? has a place on the bookshelf of any modern historian.
Cold War. --- World politics --- Coexistence (World politics) --- Peaceful coexistence --- Kultur --- Ost-West-Konflikt --- Social aspects. --- Humanities. --- History. --- SOCIAL SCIENCE --- HISTORY --- Cold War --- General. --- World. --- Social aspects --- Geschiedenis --- History, geography, and auxiliary disciplines --- Annals --- Auxiliary sciences of history --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Learning and scholarship --- Classical education --- Cold War in popular culture --- Popular culture
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|