Narrow your search

Library

VIVES (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting Bachelorproef: Kwetsbare jongvolwassenen kennis laten maken met de Brugse arbeids- en opleidingsmarkt Tijdens de bachelorproefperiode werd een antwoord gezocht op volgende vraag vanuit Groep INTRO vzw Brugge: “Op welke manier kunnen we via een groepsgerichte methodiek kwetsbare jongvolwassenen tussen 18 en (ongeveer) 28 jaar, die een leefloon ontvangen en woonachtig zijn te Brugge, een duidelijk zicht bieden op de Belgische/Brugse arbeids- en opleidingsmarkt?” Om een antwoord te bieden op deze vraag gingen we op zoek naar een methodiek die enerzijds laagdrempelig en anderzijds uitdagend is voor de doelgroep. D.m.v. een uitgebreide literatuurstudie kregen we meer zicht op het thema. Daarnaast vonden ook interviews plaats met verschillende experts uit het werkveld m.b.t. de doelgroep, de methodiek en de inhoud ervan. In het vooronderzoek verdiepten we ons in de doelgroep kwetsbare jongvolwassenen. Daaruit kwamen we te weten dat de kwetsbare jongvolwassenen vaak een ‘zware rugzak’ met zich meedragen. Elke situatie is uniek en vraagt een andere aanpak. Dit was belangrijk om steeds in het achterhoofd te houden tijdens het ontwikkelen van de methodiek. A.d.h.v de informatie gehaald uit het vooronderzoek, kozen we voor het ontwerpen van een informatief en interactief spel. Dit hebben we gerealiseerd door vragen die kennis overbrengen af te wisselen met eenvoudige opdrachten, die onrechtstreekse kennis overbrengen. Die vragen stellen de spelers aan elkaar en ook voor de opdrachten is input vanuit de groep vereist. Op die manier willen we het groepsproces stimuleren. Aangezien de kwetsbare jongvolwassenen vaak laaggeschoold zijn, diende de methodiek laagdrempelig te zijn. Daarbij is het belangrijk om zo weinig mogelijk vakjargon of beeldspraak te gebruiken, maar begrijpbare taal te hanteren. Bovendien helpt het om beeldmateriaal te gebruiken. Ten slotte is afwisseling binnen de methodiek ook een punt waar rekening mee moet gehouden worden. Op die manier blijft de doelgroep gemotiveerd. Dit was een belangrijk aandachtspunt, aangezien er tijdens de verschillende gesprekken aangegeven werd dat motivatie om te leren en werken bij heel wat van deze kwetsbare en laaggeschoolde jongvolwassenen ontbreekt. De methodiek is zo opgesteld dat die tevens geschikt is om te spelen met een superdiverse groep. In vogelvlucht ziet ons spel er als volgt uit. Tijdens de ontwerpfase kwamen we tot een spelbord. Gebruik maken van een spelbord zorgt ervoor dat er een visuele en interactieve manier van spelen gehanteerd wordt. Vooraf moeten de spelers elk een vacature kiezen waarop er enkele voorwaarden staan, hiervoor moeten ze naar organisaties op het bord dobbelen. De bedoeling is dat de speler op het bord een route aflegt om uiteindelijk zijn/haar vacature binnen te halen. Tijdens hun route komen ze op verschillende vakken te staan waar er opdrachten, stellingen en vragen aan gekoppeld zijn. Soms zijn er ook kaartjes waarbij er een toevalskaart hoort, dan krijgen ze te maken met een realistische tegen- of meevaller. Na het bezoeken van de nodige organisaties dobbelen ze hun weg richting finish en eindigen ze met een ‘speedsollicitatie’ in één minuut. Wanneer iedereen hun vacature heeft ingevuld, is het spel afgelopen. Het spel werd uitgeprobeerd en geëvalueerd door de docenten, studenten en de doelgroep. De ontvangen feedback werd meegenomen in het finetunen van het spel. Het spel is beschikbaar in VIVES-hogeschool Kortrijk.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by