Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Door de eeuwen heen is er een ideaal gecreëerd waaraan vrouwen moeten voldoen, van hun kleding tot hun seksleven en de manier waarop ze door mannen behandeld moeten worden, de zogenaamde ?Echte? Vrouw.0In 'Echte vrouwen bestaan niet' neemt Yasmine Schillebeeckx enkele van die hardnekkige mythes over vrouwen op een kritische en grappige manier onder de loep. Denk aan de mythe dat 'echte' vrouwen rondingen hebben of dat een vrouw het over zichzelf afroept als ze aangerand (of erger) wordt, want 'dan had ze maar niet zo'n kort rokje aan moeten doen'. Ook zaken als zelfacceptatie, het gekat tussen vrouwen onderling, waarom bitch eigenlijk een compliment is en nog veel meer passeren de revue. Met illustraties van Eva Mouton.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- feminisme --- 396 --- Sex differences --- Philosophy --- Feminism --- Sexualization --- Masculinity --- Media --- Popular culture --- Sexism --- Sexual intimidation --- Stereotypes --- Images of women --- Féminité --- Book
Choose an application
Sherlock Holmesadaptatie in film, literatuur, theater en radio is een fenomeen van alle tijden. Echter, de laatste jaren neemt het aantal adaptaties van Sir Arthur Conan Doyle's originele Holmesverhalen in de populaire cultuur aanzienlijk toe: Guy Ritchie's twee Sherlock Holmes verfilmingen, Elementary (CBS) en Sherlock (BBC) zijn slechts enkele van de vele adaptaties. Vele academici hebben dit fenomeen vanuit verschillende velden bestudeerd: literatuur, televisie studies, sociologie... Een groot deel van deze studies bestuderen de relatie tussen de adaptatie en zijn bronmateriaal. Deze thesis streeft er echter naar om Sherlock, een moderne televisieserie van de Britse zender BBC die de originele verhalen van Conan Doyle vertaalt naar een 21ste-eeuws Londen, te bestuderen vanuit een ander standpunt: in hoeverre wordt Sherlock beïnvloed door het genre waarvan het deel uitmaakt, namelijk de moderne crime series? Is Sherlock een innovatieve adaptatie die op het gebied van visualiteit, ideologie en narratologie nieuwe concepten introduceert of gaat het voornamelijk voort op reeds bestaande tradities binnen de moderne (crime) televisieseries? Meer specifiek, is het belang dat Sherlock hecht aan moderne technologie en forensische wetenschap een nieuw fenomeen of komt dit voort uit de invloed van de originele Sherlock Holmes verhalen en moderne crime series? En wat is het gevolg van deze technologie en wetenschap voor het beeld dat gecreëerd wordt van Sherlock Holmes als personage? Deze thesis bestaat uit twee luiken. In een eerste, theoretische luik wordt het concept 'adaptatie' toegelicht aan de hand van Linda Hutcheons A Theory of Adaptation. Daarnaast bevat het theoretische luik eveneens een korte bespreking van het belang van forensische wetenschap in de originele Holmesverhalen, alsook de narratologische en ideologische innovaties die geïntroduceerd werden door Conan Doyle. Vervolgens wordt een typologie opgesteld van moderne crime series, voornamelijk op het gebied van visuele, narratologische en ideologische eigenschappen. In een tweede, praktische luik wordt er dieper ingegaan op Sherlock. Specifiek wordt nagegaan of deze Holmesadaptatie dezelfde ideologische, narratologische en visuele kenmerken vertoont als moderne crime series. In een tweede hoofdstuk van dit praktische luik wordt aan de hand van een casestudy van The Hounds of Baskerville, een aflevering van Sherlock, nagegaan of de observaties over deze serie gegrond zijn.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|