Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Een diagram bestaat uit elementen en relaties. Deze thesis bespreekt de ontwikkeling van een framework en een front end applicatie om dergelijk diagram op te slaan en te bewerken. Beide onderdelen worden geïmplementeerd in Java. In het framework wordt een diagram hierarchisch opgeslagen in twee gescheiden boomstructuren. Een XML pluginsysteem zorgt hierin voor dynamische uitbreidingsmogelijkheden. De front end laat doorgedreven visueel ontwerp van een diagram toe. Het biedt een visuele boomstructuur en een property inspector voor elk diagramelement. De lay-out van een diagram kan bovendien geoptimaliseerd worden met simulated annealing. Het geïmplementeerde algoritme wisselt knoopposities tot een visueel aantrekkelijk diagram wordt bekomen. Overlappende knopen worden vermeden terwijl de totale taklengte wordt geminimaliseerd. De applicatie kan bovendien de iteraties van het algoritme op het scherm tonen en de gebruiker toelaten tussen te komen tijdens de werking ervan. A diagram consists of elements and relations. This thesis reviews on the development of a framework and a front end application to store and provide editing of such a diagram. Both modules have been developed in Java. The framework is built so that it stores a diagram in a hierarchical form, more precisely in two tree structures. An XML based plugin system provides for dynamic extensibility. The front end application allows for advanced visual design of a diagram. It can display each element in a visual tree structure and makes use of a property inspector to display each element. Moreover, the layout of a diagram can be optimised by simulated annealing. The implemented algorithm switches nodes from their position in order to generate a better formed diagram. Overlapping elements are avoided while the aim is to reduce the total length of the edges in the diagram to a minimum. The front end application can, during the running of the optimisation, visualise each step and allow the user to intervene.
Choose an application
Contrapunt is een oude techniek om klassieke muziek te schrijven. Het doel van dit project is om de beginselen van het contrapunt te automatiseren zodat oefeningen gecontroleerd en zelfs (deels) opgelost kunnen worden aan de hand van contrapuntregels die de gebruiker zelf oplegt. Die regels kunnen de klassieke regels zijn of regels die de gebruiker zelf heeft opgesteld. Dit alles wordt beschikbaar gemaakt via een website om de drempel naar de gebruiker toe te verlagen.Het uiteindelijke resultaat (in testopstelling) kan (bijna) ogenblikkelijk muziekstukken controleren en genereren. Het genereren gebeurt via het genetisch algoritme. De testopstelling werkt met een (relatief) weinig aantal regels waardoor het moeilijk is effectief te zien of het algoritme ook goed zal werken met grotere regelsets. De backtrackingmethode ziet er veelbelovend uit als er veel regels zijn die de zoekruimte kunnen voorspellen in meerdere doorlopen. Counterpoint is an old technique to write classical music. The goal of the project is to automate the principles of counterpoint in order to check and even (partially) solve exercises using counterpoint rules that the user can impose. These rules can be the classical rules or rules that are drafted by the user. All this is made available via a website. This to make it more accessible for the end user.The final result (in a test setup) has the ability to (almost) immediately check and generate music pieces. Generating solutions is based on a genetic algorithm. The test setup works with a (relatively) small amount of rules which makes it difficult to see if the algorithm will work with a larger set of rules. The backtrackong method looks promising when there are a lot of rules that can predict the search space in multiple runs.
Choose an application
Contrapunt is een oude techniek om klassieke muziek te schrijven. Het doel van dit project is om de beginselen van het contrapunt te automatiseren zodat oefeningen gecontroleerd en zelfs (deels) opgelost kunnen worden aan de hand van contrapuntregels die de gebruiker zelf oplegt. Die regels kunnen de klassieke regels zijn of regels die de gebruiker zelf heeft opgesteld. Dit alles wordt beschikbaar gemaakt via een website om de drempel naar de gebruiker toe te verlagen.Het uiteindelijke resultaat (in testopstelling) kan (bijna) ogenblikkelijk muziekstukken controleren en genereren. Het genereren gebeurt via het genetisch algoritme. De testopstelling werkt met een (relatief) weinig aantal regels waardoor het moeilijk is effectief te zien of het algoritme ook goed zal werken met grotere regelsets. De backtrackingmethode ziet er veelbelovend uit als er veel regels zijn die de zoekruimte kunnen voorspellen in meerdere doorlopen. Counterpoint is an old technique to write classical music. The goal of the project is to automate the principles of counterpoint in order to check and even (partially) solve exercises using counterpoint rules that the user can impose. These rules can be the classical rules or rules that are drafted by the user. All this is made available via a website. This to make it more accessible for the end user.The final result (in a test setup) has the ability to (almost) immediately check and generate music pieces. Generating solutions is based on a genetic algorithm. The test setup works with a (relatively) small amount of rules which makes it difficult to see if the algorithm will work with a larger set of rules. The backtrackong method looks promising when there are a lot of rules that can predict the search space in multiple runs.
Contrapunt. --- Java - Java. --- JavaScript - JavaScript. --- Muziek - music. --- Webservice - webservice.
Choose an application
Het doel van deze thesis is om alle metaheuristieken te classificeren volgens bepaalde criteria en een manier implementeren om makkelijk hyrbide metaheuristieken op te bouwen.De classificatie zorgt voor een opdeling in twee verzamelingen van metaheuristieken, namelijk de trajectgebaseerde -en populatiegebaseerde metaheuristieken. Alle metaheuristieken hebben overeenstemmende onderdelen. Deze onderdelen kunnen veralgemeend worden zodat er een algmene interface kan opgesteld worden per onderdeel. All deze metaheuristieken kunnen opgebouwd worden volgens een algemene algoritme per onderverdeling. Op basis van deze algemene algoritmen kunnen de specifieke metaheuristieken opgebouwd worden. Om deze metaheuristieken gemakkelijk te kunnen opbouwen wordt er een visuele omgeving gepresenteerd die dit toelaat. The purpose of this master paper is to classify all metaheuristics according certain criteria and implementing a way to easily build hybrid metaheuristics. The classification divides the set of metaheuristics in two subsets. These subsets are the traject based and population based metaheuristics. All these metaheuristics have certain similar parts. This lets us generalize these parts and provide a general interface for them. There is also a possibility to construct a general algorithm for these two subsets. All the metaheuristics of these subsets can be build using these algorithms and the individual components. To let the user easily build a metaheuristic there will be a graphical user interface that allows the user to combine the parts of the metaheuristics by him.
Choose an application
De grote lijnen van dit werkstuk beslaan het onderzoek naar de mogelijkheden om het Connect-systeem grafisch voor te stellen met als doel dit systeem te editeren. Het Connect-systeem is een bestaand programmeersysteem, ontwikkeld door Wijnand Schepens, waarin netwerken kunnen worden opgesteld op basis van knopen die onderling data en signalen uitwisselen via verbindingen. Het praktisch nut van dit systeem ligt in talloze domeinen die bewust of onbewust gebruik maken van het observer pattern. Dit mechanisme is dan ook een triviaal voorbeeld van een gedistribueerd gebeurtenissen verwerkingssysteem. Dit betekent dat een bepaald object een lijst van geïnteresseerde verwerkingssystemen bevat zodat het deze op de hoogte kan brengen wanneer de toestand van het object wijzigt. Deze verwerkingssystemen kunnen van op gelijk welke locatie naar de toestand van een bepaald object luisteren en worden bijgevolg luisteraars of observers genoemd. Het Connect-systeem kan dus bij elke vorm van "oorzaak en gevolg" of "actie en reactie" worden ingezet om het voorval programmatorisch te simuleren. Dit is niet alleen interessant voor de informaticasector, maar voor alle sectoren die met het observer pattern willen werken. Bijgevolg is de ontwikkeling van een grafische editor waarmee het Connect-systeem op een eenvoudige manier kan worden gehanteerd van een niet te onderschatten belang. Het doel van deze masterproef is dan ook een grafische gebruikersinterface in Java Swing te ontwikkelen die de gebruiker toelaat om op een intuïtieve, eenvoudige en vooral gebruiksvriendelijke manier zonder enige voorkennis van script- en programmeertalen toch een uitvoerbaar programma te ontwerpen. The main content of this project involves researching the possibilities of visualizing the Connect-system. This is an existing programming system, developed by Wijnand Schepens, in which networks can be built based on nodes that exchange data and signals throughout connections.The practical use of this system lies in the many domains that use the observer pattern, regardless of whether they use it consciously. This mechanism is a trivial example of distributed event handling systems. This means that a certain object contains a list of interested handling systems and alerts them when the state of the object changes. These handling systems can listen to the state of an object, regardless of their own location, and are therefore called listeners or observers. The Connect-system can thus be implemented in any "cause and effect" or "action and reaction" situation to simulate the event programmatically. The domain of interest exceeds computer sciences and can be used in any department or area that wishes to use the observer pattern. Therefore, the development of a graphical editor that allows the Connect-system to be used in a simple manner is a must. The purpose of this thesis is to design a graphical user interface in Java Swing which allows any user to design an executable program in an intuitive, easy and most of all user-friendly manner without any knowledge of script and or programming languages.
Choose an application
Internet heeft ons leven veranderd, de dag van vandaag gebeurt er zoveel online dat mensen te alle tijde verwachten om toegang tot het internet te hebben. Het aanbieden van internettoegang aan boord van de trein past dan ook perfect binnen de verwachtingen van de passagiers. Echter, het aanbieden van continu, breedband internet aan boord van een trein is een dure zaak terwijl passagiers dit zien als een dienst die hen weinig of niets mag kosten. Door hetzelfde netwerk te gebruiken voor andere diensten kunnen de betrokken actoren extra opbrengsten genereren of kunnen lagere gebruikskosten voor de passagiers bereikt worden. Om dit probleem concreet aan te pakken werd een GIS-gebaseerde tool ontwikkeld die toelaat om een complexe relationele database op te bouwen door data van verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Deze database bevat enerzijds data van treinlijnen, treinen, spoorwegen en stations en anderzijds de locaties en technische eigenschappen van alle relevante gsm-masten. Op basis van deze database en een aantal invoerparameters kan de tool de beschikbare bandbreedte per technologie en de benodigde bandbreedte per dienst in kaart brengen om zo regio’s met een tekort aan bandbreedte te bepalen. Achteraf worden er locaties voor nieuwe antennes berekend waardoor ook deze probleemregio’s een optimale netwerkdekking bekomen. Tot slot wordt een optimaal aanbod van diensten berekend. Dit is een aanbod van een aantal diensten waarbij elk van de aanwezige actoren een positieve business case bereikt. Het eindresultaat is een grafische weergave van de waardestromen per actor, de totale kostprijs voor het aanbieden van de diensten en de locaties van de nieuwe antennes. The internet has literally changed our lives, we have become so used to the fact that we can be online all the time. Because of this, it seems like a good idea to offer internet access to train passengers. However, creating a continuous broadband internet connection aboard a train is an expensive matter, while passengers prefer to pay as little as possible. By opening this internet connection to other companies, a whole variety of services can be implemented by a number of external actors. Because of these extra services, costs for the passengers can decrease while extra revenues are generated for all involved actors. To tackle this complex problem a GIS-based tool has been developed. This tool allows to build a complex relational database based on a number of data sources. This database contains all train related data like the location of the tracks and stations and the list of stations for each train line. Furthermore, it contains all the technical parameters for all involved cellular towers.Using this database and a number of parameters, both available bandwidth per technology and per operator and required bandwidth per service can be calculated. Based on this, regions which lack bandwidth can be mapped and for each of these regions the optimal location of new antennas is calculated.Finally an optimal set of services is calculated. In this set of services, all involved actors have a positive business case. The final output of the GIS-based tool is a graphical representation, showing the value network between actors, the total cost for implementing the set of services and the location of new antennas.
Choose an application
Internet heeft ons leven veranderd, de dag van vandaag gebeurt er zoveel online dat mensen te alle tijde verwachten om toegang tot het internet te hebben. Het aanbieden van internettoegang aan boord van de trein past dan ook perfect binnen de verwachtingen van de passagiers. Echter, het aanbieden van continu, breedband internet aan boord van een trein is een dure zaak terwijl passagiers dit zien als een dienst die hen weinig of niets mag kosten. Door hetzelfde netwerk te gebruiken voor andere diensten kunnen de betrokken actoren extra opbrengsten genereren of kunnen lagere gebruikskosten voor de passagiers bereikt worden. Om dit probleem concreet aan te pakken werd een GIS-gebaseerde tool ontwikkeld die toelaat om een complexe relationele database op te bouwen door data van verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Deze database bevat enerzijds data van treinlijnen, treinen, spoorwegen en stations en anderzijds de locaties en technische eigenschappen van alle relevante gsm-masten. Op basis van deze database en een aantal invoerparameters kan de tool de beschikbare bandbreedte per technologie en de benodigde bandbreedte per dienst in kaart brengen om zo regio's met een tekort aan bandbreedte te bepalen. Achteraf worden er locaties voor nieuwe antennes berekend waardoor ook deze probleemregio's een optimale netwerkdekking bekomen. Tot slot wordt een optimaal aanbod van diensten berekend. Dit is een aanbod van een aantal diensten waarbij elk van de aanwezige actoren een positieve business case bereikt. Het eindresultaat is een grafische weergave van de waardestromen per actor, de totale kostprijs voor het aanbieden van de diensten en de locaties van de nieuwe antennes. The internet has literally changed our lives, we have become so used to the fact that we can be online all the time. Because of this, it seems like a good idea to offer internet access to train passengers. However, creating a continuous broadband internet connection aboard a train is an expensive matter, while passengers prefer to pay as little as possible. By opening this internet connection to other companies, a whole variety of services can be implemented by a number of external actors. Because of these extra services, costs for the passengers can decrease while extra revenues are generated for all involved actors. To tackle this complex problem a GIS-based tool has been developed. This tool allows to build a complex relational database based on a number of data sources. This database contains all train related data like the location of the tracks and stations and the list of stations for each train line. Furthermore, it contains all the technical parameters for all involved cellular towers.Using this database and a number of parameters, both available bandwidth per technology and per operator and required bandwidth per service can be calculated. Based on this, regions which lack bandwidth can be mapped and for each of these regions the optimal location of new antennas is calculated.Finally an optimal set of services is calculated. In this set of services, all involved actors have a positive business case. The final output of the GIS-based tool is a graphical representation, showing the value network between actors, the total cost for implementing the set of services and the location of new antennas.
Bandbreedte. --- Databankontwerp - database design. --- GIS. --- GPRS. --- Java - Java. --- Optimalisatie - optimization. --- Relationeel - relational. --- Shapefile. --- Trein. --- Treinnetwerk. --- UMTS.
Choose an application
De bedoeling van deze masterproef is een applicatie te ontwikkelen die op basis van een databank verschillende formulieren kan genereren. De gegevens en hun onderlinge relaties in de relationele databank worden beschreven in een objectmodel voorzien van Java Persistence API (JPA)-annotaties. De gebruiker geeft dit model, aangevuld met de verbindingsgegevens voor de databank, mee aan het programma. Op basis van dat model zal de software voorstellen doen over de manier waarop een attribuut moet worden getoond in het formulier. De gebruiker kan ook afwijken van deze voorstellen en zelf kiezen hoe een attribuut moet worden voorgesteld. De eindgebruiker is dan in staat om alle Create Read Update Delete (CRUD)-operaties op de gegevens uit te voeren via het gegenereerde formulier. The aim of this master thesis is to develop an application that can generate different forms easily based on a given database. The data and the relation between them in the relational database are described in a Java Persistence API (JPA)-object model. The user gives the model and the database connection data as input for the application. The application will do some proposals on how to represent the attributes in the form, but the user can choose for an other representation. The end user has the capability to execute all of the Create Read Update Delete (CRUD)-operations on the data via the generated form.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|