Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Dystopia and Testimony in Atwood's The Testaments: Atwood's Transformation of Two Literary Genres
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This master thesis explores how Atwood transforms the dystopian and testimonial genres in her novel The Testaments (2019) in which she revisits the fictional world of Gilead. The theoretical framework provides an introduction to the broader context of the dystopia and testimony as well as their relation to prose fiction. Atwood uses traditional conventions of both genres but mostly innovates them, thus creating her own distinct version of the genres. The connection between words and knowledge is a thematic convention that Atwood employs to emphasise the dystopian nature of Gilead. The Testaments, however, presents a more hopeful dystopia as opposed to its traditional counterparts. Both the endings of the testimonies and the Thirteenth Symposium show a glimmer of a hope: Gilead has fallen and the characters have achieved personal victories. In addition, Atwood uses the character of Becka to emphasise another hopeful message: acts of female solidarity, cooperation and rebellion are necessary in tearing down a totalitarian and misogynistic regime such as Gilead. Consequently, The Testaments focuses on a strong sense of sisterhood that is reflected in the novel’s multiple perspectives and the transgression of narrative boundaries. The narrators appear in each other’s storyworld and it is their interaction and cooperation leads to the fall of Gilead. Despite the epilogue’s seemingly hopeful ending, Atwood implies that this future society is not the opposite of Gilead. Professor Pieixoto’s sexist and reductive approach is indicative of a future in which women have still not obtained a fully equal status. Pieixoto’s only interest in factual knowledge, his neglect of the experiences recalled in the testimonies and his constant questioning of their authenticity suggest that women’s voices are still being silenced long after the fall of Gilead. Finally, by exploring the character of Aunt Lydia, Atwood innovates the perpetrator testimony. Lydia criticises her own traditional perpetrator tactics and simultaneously differs from most perpetrators because she was merely keeping up pretence and intended to destroy Gilead from within. Thus, Atwood uses Lydia to explore the complexities of perpetrators living under a dystopian regime.

Keywords


Dissertation
Taalcomplexiteit van bedrijfscommunicatie: Een vergelijkend onderzoek naar de taalcomplexiteit van de spelconsolebedrijven PlayStation en Xbox
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na twee jaren die gekenmerkt werden door social distancing en quarantaine, zijn bedrijven meer dan ooit aanwezig op het internet. Ze gebruiken sociale media om met hun doelpubliek te communiceren en, belangrijker, om hun producten te promoten. Daarvoor gebruiken ze een taal die elementen van geschreven en gesproken taal combineert. Deze taal, waarnaar soms verwezen wordt als Netspeak (Crystal, 2006), is eigen aan het internet. Taal in haar geheel kan als meer of minder complex voorkomen afhankelijk van verschillende factoren, zoals het medium waarop gecommuniceerd wordt. Deze masterproef onderzoekt de taalcomplexiteit van de Nederlandse online bedrijfscommunicatie van twee spelconsolebedrijven. In het bijzonder worden de Belgische Facebookpaginas van PlayStation en Xbox vergeleken: twee bedrijven die strijden om de Europese consolemarkt. De hoofdhypothese stelt dat er geen verschil is in de structurele complexiteit—waarbij het aantal elementen van een taal en hun onderlinge relaties—van de onderzochte data. Naar Pallotti’s ‘A Simple View of Linguistic Complexity’ (2015), maakt deze masterproef een verder onderscheid tussen morfologische, syntactische en lexicale complexiteit. Bijgevolg stellen de subhypotheses dat er geen significante verschillen zijn op vlak van deze subdomeinen. Een corpus bestaande uit 150 Facebookposts, 75 van PlayStation en 75 van Xbox, werd geselecteerd en samengesteld. Deze posts werden individueel geanalyseerd aan de hand van negen maatstaven. Om de morfologische complexiteit te meten werd de Types per Family Index, die eerst werd voorgesteld door Horst en Collins (2006), berekend. Voor de syntactische complexiteit waren er drie verschillende maatstaven: de totale syntactische complexiteit, de complexiteit van onderschikking en de subclausale complexiteit (Norris & Ortegao, 2009). Voor deze maatstaven werden de T-units en bijzinnen van elke tekst geanalyseerd. Ten slotte werd de lexicale complexiteit gemeten aan de hand van vijf maatstaven: de type-token ratio en Guiraud-index geven de lexical diversiteit weer (Johansson, 2008; Nasseri & Thompson, 2021), de gemiddelde woordlengte en sofisticatiegraad geven de lexicale sofisticatie aan (Hacquebord & Lenting-Haan, 2012; Geva & Segal-Seiden, 2014), en de noun density geeft de lexicale dichtheid weer (Johansson, 2008; Nasseri & Thompson, 2021). De hoofdhypothese werd weerlegd: er traden verschillen op in de structurele taalcomplexiteit van de subcorpora. Hoewel er geen significant globaal verschil was, toonden de resultaten wel een signifcant verschil aan voor twee van de drie subdomeinen. Ondanks het feit dat de Types per Family Index laag was voor alle teksten, werd bewezen dat de Xboxteksten morfologisch complexer waren. De algemeen lage scores waren het gevolg van de beknopte lengte van de Facebookposts. Op syntactisch vlak waren beide corpora even complex: zowel PlayStation als Xbox scoorden laag. Ten slotte werd er voor de lexicale complexiteit een significant verschil ten voordele van PlayStation vastgesteld bij de Guiraud-index en de sofisticatiegraad. PlayStation had ook hogere scores bij andere lexicale maatstaven, maar die verschillen waren niet significant. In het algemeen is er geen corpus dat globaal complexer is dan het andere. Er zijn wel verschillen op vlak van morfologische en lexicale complexiteit die aantonen dat Xbox en PlayStation respectievelijk het meest complexe corpus hebben.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by