Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Livemuziek en marketing: de marketing van concertclubs in België
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoeksonderwerp van deze masterproef is de marketing van concertclubs in België waarbij onderzocht zal worden of de concepten uit de literatuur over de marketing van culturele organisaties ook toepasbaar zijn of reeds toegepast worden in de Belgische livemuzieksector. Dit gebeurt op basis van een kwalitatief onderzoek waarvoor er interviews werden uitgevoerd met de verantwoordelijken van verschillende muziekclubs verspreid over heel België. Deze masterproef heeft niet het voornemen om een universele marketingformule voor de livemuzieksector te creëren, maar wel om een waardevolle scriptie te zijn waaruit de Belgische concertclubs ideeën kunnen halen. Het onderzoek wordt opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een uitgebreide literatuurstudie waarin zowel zeer algemeen de marketing voor culturele organisaties wordt geschetst als meer specifiek de marketing voor livemuziek. De verschillen tussen marketing voor een non-profit- en een for-profitorganisatie worden besproken en er worden enkele algemene marketingconcepten zoals positionering, segmentering, branding en de marketingmix uitgelegd. Daarna worden deze concepten toegepast op livemuziek waarbij er rekening wordt gehouden met enkele specifieke karakteristieken van dit product die een invloed hebben op de marketing er van. Zo heeft livemuziek enerzijds de eigenschappen van een dienst en anderzijds van een ervaringsgoed. Het tweede deel is het praktische luik waarin de marketing van Belgische concertclubs wordt verduidelijkt. Hiervoor wordt er gewerkt rond enkele thema's (zoals de identiteit, de beleving, het aanbod of de promotie) die uitgewerkt worden aan de hand van het kwalitatief onderzoek. Uiteindelijk zal het onderzoek leiden tot een beschrijving van de aspecten uit de literatuur die reeds worden toegepast door Belgische concertclubs. Op deze manier worden er ook enkele belangrijke concepten, methodes en mogelijkheden die concertclubs eventueel kunnen helpen bij het creëren van een marketingstrategie geschetst. Verder worden ook de belangrijkste factoren die de marketingstrategie van concertclubs beïnvloeden aangekaart.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by