Narrow your search

Library

KU Leuven (5)

KBR (2)


Resource type

dissertation (4)

book (3)


Language

Dutch (4)

English (3)


Year
From To Submit

2023 (1)

2019 (3)

2017 (2)

2007 (1)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
The democratic school climate : active citizenship at school
Authors: ---
Year: 2019 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
ICCS 2016 rapport Vlaanderen. Een onderzoek naar burgerschapseducatie in Vlaanderen : Eindrapport november 2017
Authors: --- --- --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven K.U.Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ICCS 2016 studie. In het voorjaar van 2016 nam de Vlaamse Gemeenschap deel aan de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). In totaal werden hierbij 162 scholen, 2.931 leerlingen, 2.021 leerkrachten en 149 directieleden betrokken. ICCS-Vlaanderen biedt daardoor een representatief beeld van het tweede jaar secundair onderwijs in Vlaanderen (veertienjarige leerlingen). Doordat het Vlaamse onderzoek beantwoordt aan de internationale kwaliteitscriteria is het methodologisch correct de Vlaamse gegevens te vergelijken met de 24 landen die hebben deelgenomen aan ICCS-2016. Doordat zowel het onderzoeksdesign, als veel elementen uit de vragenlijst identiek zijn met het onderzoek in 2009, kunnen we tevens nagaan hoe de situatie evolueerde sinds de vorige editie van ICCS in 2009. Binnen ICCS hanteert men een brede definitie van burgerschap en burgerschapseducatie. Het onderzoek peilt daardoor niet alleen naar politieke kennis, maar ook naar democratisch engagement, betrokkenheid, tolerantie en aandacht voor duurzame ontwikkeling.

Keywords


Dissertation
The democratic school climate : active citizenship at school
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
ICCS 2016 rapport Vlaanderen : een onderzoek naar burgerschapseducatie in Vlaanderen : eindrapport november 2017
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Centrum voor Politicologie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Het succes van covers en originelen.
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Sociale wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Politieke kennis en het vak burgerschapsvorming. Een vergelijkende casestudy in de tweede graad secundair onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), een internationaal vergelijkende studie van burgerschapseducatie en burgerschap bij jongeren in de eerste graad van het secundair onderwijs scoren Vlaamse jongeren tussen de 13 en 14 jaar steeds onder het internationale gemiddelde (Grimonprez, 2019). Scandinavische landen behalen daarentegen topresultaten (Schulz et al., 2016). De discrepantie tussen Scandinavische landen en Vlaanderen kan mogelijk verklaard worden door de verplichting van het opleidingsonderdeel burgerschapsvorming. In Vlaanderen wordt dit enkel aangeboden in het gemeenschapsonderwijs (GO!) (Grimonprez, 2019). Hierdoor wordt de politiek kennis bij jongeren mogelijks verhoogd wat mogelijk zal resulteren in meer politieke participeren en tolerantie. Volgens Johnson & Ferugson (2018) is het cruciaal om de politieke kennis van jongeren te verhogen. In deze studie werd onderzocht of het volgen van het studieonderdeel burgerschapsvorming leidt tot een verbetering van de politieke kennis bij studenten Zo kan er na deze studie bekeken worden of het verhogen van de politieke kennis bij de jongeren al dan niet een meerwaarde kan bieden. Aan de hand van een vragenlijst werden er 40 studenten bevraagd worden. Hiervan waren 18 leerlingen die het vak burgerschapsvorming gedecodeerd kregen (klas A), de andere 22 niet (klas B). De variabele schoolcultuur werd constant gehouden. Tot slot zijn er ook twee semigestructureerde interviews afgenomen bij leerkrachten van deze school om de resultaten van deze vragenlijst verder te verklaren. Deze masterproef zal zo vanuit enkele specifieke waarnemingen komen tot een algemeen besluit om verdere inzichten te verwerven in hoe het toekomstig onderwijsbeleid in functie van het vak burgerschapsvorming beter kan. Uit deze studie bleek dat klasgroep A, die het vak burgerschapsvorming volgde, significant beter scoorde op de vragen die betrekking hadden op zowel logisch redenen, kennis als inzicht. Verder vond dit onderzoek voor de indicatoren geslacht en nationaliteit geen significante verschillen op het gebied van politieke kennis. Resultaten toonden aan dat onderwerpen zoals onder andere politiek en democratie vooral aangehaald worden in het schoolvak burgerschapsvorming. Doorgaans kan dit de betere resultaten van klasgroep A verklaren. In deze studie werd het belang van burgerschapseducatie om de politieke kennis van jongeren te verhogen naar voor geschoven. Dit onderzoek kan een basis vormen voor vervolgonderzoek waarbij er een groter aantal respondenten bevraagd zal worden. Zo kan er in er vervolgonderzoek gekeken worden naar verschillen in onderwijsniveaus en schoolculturen.

Keywords


Dissertation
How can courses at school contribute to the political knowledge of late adolescents? Investigating Walloon late adolescents' perceptions (2018)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The purpose of the current study is to assess the potential of school to contribute to the political knowledge of late adolescents. On the one hand, a quantitative one-way analysis of variance (ANOVA, SPSS, version 24) has been conducted on survey results (sample is 84) from a general knowledge test in politics. Its aim was to determine whether the courses of civics and social sciences contribute to the political knowledge of late adolescents by enhancing their score in this test. On the other hand, a qualitative analysis (NVivo) was carried out on data collected from focused interviews (sample is 8). It aimed to investigate the late adolescents’ perceptions of potential influence of school on their level of political knowledge in view of other political socialisation agents (i.e. family, media, school). The potential contribution of social sciences courses in late adolescents’ political knowledge was refuted by the quantitative analysis, while the one of civics courses was on a very limited extent supported. In addition, although respondents identified school as being a relevant political socialisation agent, namely because of optional courses linked to it (e.g. ACTU-Citoyenneté or social sciences), it was together with the media. Therefore, the hypothesis that courses of civics and social sciences can contribute to the political knowledge of the late adolescents is supported in a limited degree as regards the actual contribution of civics courses to the building of political knowledge of the late adolescents, whereas the part regarding social sciences courses is not supported.

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by