Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Automatic factories --- Automatic production --- Automation --- Automatisation --- Automatisering --- Computer control --- Electrical engineering --- Electrotechniek --- Electrotechnique --- Elektrotechniek --- Engineering [Electrical ] --- Engineering cybernetics --- Fabrieken -- Automatisering --- Factories -- Automation --- Genie electrique --- Production automatique --- Systèmes automatisés --- Usines -- Automatisation --- 621.3 --- vermogenelektronica --- Elektrische installaties --- 621.3 Electrical engineering --- elektrotechniek --- Electric engineering --- Génie électrique --- Électrotechnique --- Mathematics
Choose an application
Automatic factories --- Automatic production --- Automation --- Automatisation --- Automatisering --- Computer control --- Electrical engineering --- Electrotechniek --- Electrotechnique --- Elektrotechniek --- Engineering [Electrical ] --- Engineering cybernetics --- Fabrieken -- Automatisering --- Factories -- Automation --- Genie electrique --- Production automatique --- Systèmes automatisés --- Usines -- Automatisation --- 621.3 --- vermogenelektronica --- # BIBC : Academic collection --- elektrotechniek --- 621.3 Electrical engineering --- Electric engineering --- Génie électrique --- Électrotechnique --- Mathematics
Choose an application
Electrical engineering --- Machine elements --- elektrische aandrijvingen --- elektrische regeltechniek --- machineonderdelen
Choose an application
Choose an application
POSITIE- EN SNELHEIDSREGELING VAN DE DOORSTOOTMACHINES VAN DE COKESFABRIEK IN ARCELORMITTAL GENT Olivier De Vuyst 2022/2023 - Master Energie - Afstudeerrichting Automatisering De masterproef heeft als doel om de translatie van de doorstootmachines van de cokesfabriek in ArcelorMittal Gent regeltechnisch te optimaliseren. De doorstootmachine staat in voor de uiteindelijke extractie van de cokes uit de oven door de cokeskoek uit de ovens te duwen d.m.v. een drummer. Als tweede taak strijkt de machine de cokes bij het vullen van de ovens egaal, zodat de extractie van de cokesgassen niet wordt gehinderd. De huidige positie- en snelheidsregeling is gedateerd, bouwt geen snelheidsreferentie op met een S-curve en heeft geen voorsturing van het benodigde versnellingskoppel. De machine transleert tijdens een normale cyclus elke keer vijf ovens tot er een batterijwissel plaatsvindt en de machine helemaal naar het begin van de ovens rijdt. De doorstootmachine beschikt over één PLC die de snelheidsvraag berekent afhankelijk van het aantal af te leggen ovens, en over twee frequentieregelaars die elk twee identieke asynchrone machines aansturen. In deze masterproef wordt er in een eerste fase een dimensionering van de machine uitgewerkt. De analyse van de aandrijving leidt uiteindelijk tot de uitbreiding van de gecommuniceerde parameters tussen drive en PLC, de implementatie van een voorsturing, een nieuw snelheidsprofiel in de PLC en meer optimale regelaarinstellingen. Kernwoorden: Automatisering, ArcelorMittal Gent, Doorstootmachine, Elektrische aandrijftechniek, S-curve
Choose an application
'Time is money' mag letterlijk genomen worden in hedendaagse fabrieken. Een stilstand door bv. een netwerkfout kan in grote installaties oplopen tot enkele duizenden euro per minuut, ook moeten veiligheidsaspecten en eventueel mechanische schade in overweging genomen worden. Een oplossing voor deze problemen is het redundant uitvoeren van het communicatienetwerk. In deze masterproef wordt voor PROFINET beschreven wat de mogelijke oplossingen zijn voor netwerkredundantie. De bedrade redundantiemogelijkheden zijn o.a. Media Redundancy Protocol (MRP), Parallel Redundancy Protocol (PRP) en High-availability Seamless Redundancy (HSR). Voor deze protocollen worden de verschillende karakteristieken uitgebreid onderzocht. Met verschillende meettools worden de typische kenmerken aangetoond. Tot slot worden kort de mogelijkheden voor draadloze redundantie aangehaald en besproken. Het toevoegen van een netwerk management protocol aan het communicatienetwerk zorgt ervoor dat het nu ook mogelijk is om op de hoogte te blijven van stilstanden. Dit kan bv. geïmplementeerd worden door het gebruik van Simple Network Management Protocol (SNMP).
Choose an application
De vestiging van Barry-Callebaut in Halle kampt occasioneel met problemen in hun Ethernet-netwerken. Het doel van deze masterproef is om een grondige en systematische analyse van de OT- en IT-netwerken te doen, om de vereisten en de problematiek in kaart te brengen, en oplossingen voor te stellen. Een eerste doel is het verkrijgen van inzicht in het netwerk dat momenteel in de vestiging aanwezig is; daartoe worden een door Barry-Callebaut zelfgemaakt dashboard en een SINEC NMS-server gebruikt. Daarnaast zijn voor in-line metingen PROFITAP’s, mirror poorten, etc. geïnstalleerd, met een Allegro-device en ProfiShark als meettoestellen. De resultaten zijn geanalyseerd in Wireshark en in de Allegro Packets Multimeter software. Deze analyses laten toe om de in het netwerk aanwezige protocollen te identificeren, en timingvereisten, prioriteiten en netwerkfouten vast te stellen. De aanwezigheid van kritieke punten (zoals de IT-switches en de core IT-switch) en het ontbreken van een redundant netwerk in het algemeen, samen met de convergentie van het OT- en IT-netwerk, het gebruik van VLAN's zonder toewijzing van prioriteiten en het ontbreken van permanente monitoring zijn geïdentificeerde punten die vatbaar zijn voor verbetering. Deze leiden tot een verhoogde robuustheid, throughput en determinisme. In het testlabo in Wieze zijn het gebruik van een redundant netwerk en de scheiding van het OT- en IT-netwerk geïmplementeerd en onderzocht. Kernwoorden: Barry-Callebaut Halle, Automatisering, Ethernet, OT-netwerk, IT-netwerk
Choose an application
Het doel van deze masterproef is om de snelheidsregelkring van de elektrisch aangedreven vulwagen op rails in de cokesfabriek van ArcelorMittal Gent te optimaliseren. De vulwagen slipt soms en dit leidt tot tijdverlies en schade aan de sporen. Een cyclus van de vulwagen bestaat uit het rijden naar een bepaalde oven op het ovendek, het vullen van deze oven met kolen en tot slot het terugrijden naar de kolentoren om daar de vulwagen bij te vullen met nieuwe kolen. De vulwagen beschikt over één PLC die de snelheidsvraag berekent en vier frequentieregelaars die elk een elektrische motor aansturen voor de translatie. De snelheidsvraag die deze frequentieregelaars krijgen is afhankelijk van het aantal ovens dat de vulwagen dient te transleren. In deze masterproef worden een aantal theoretische berekeningen en een technische studie uitgevoerd. Dit leidt tot het instellen van nieuwe koppellimieten, het activeren van koppelvoorsturing, het filteren van de signalen, het optimaliseren van de regelaarsinstellingen, het verbeteren van de koppelregeling en het implementeren en optimaliseren van een nieuw snelheidsprofiel. De berekeningen en optimaliseringen worden in een rekenblad geïmplementeerd, voor gebruik in andere toepassingen met machines op sporen. Na de uitvoering van deze stappen slipt de vulwagen veel minder, zijn de mechanische trillingen sterk verminderd en ook de schommelingen in de koppels zijn minder aanwezig. Door deze verschillende aanpassingen is de cyclustijd van de translatie verkleind.
Choose an application
Titel: Trekregeling in de oven van SIDGAL 3 – Analyse, modelvorming en optimalisatie van de regelstructuur (Tension control in the furnace of SIDGAL 3 – Analysis, modeling and optimization of the control structure), 2016-2017, 4ENAU. In de galvanisatielijnen van ArcelorMittal Gent worden koudgewalste staalplaten verzinkt. Vooraleer de plaat ondergedompeld wordt in een zinkbad, dient deze eerst een thermische behandeling te ondergaan. Dit proces vindt plaats in een oven die uit verschillende secties bestaat: opwarmzones, doorwarmzone, koeling en egalisatie. Om nieuwe regelconcepten, foutsituaties, parameteraanpassingen en trekvariaties offline te kunnen onderzoeken, moet men eerst beschikken over een gedetailleerd fysisch model dat de dynamiek goed beschrijft. In een eerste fase wordt een model opgesteld van de regeling in de PLC; daarna is een model van de verschillende aandrijvingen gerealiseerd. In een laatste fase wordt een fysisch model opgesteld van de oven, met inbegrip van ovenrollen en spanrollengroepen. Deze modellen worden afzonderlijk geverifieerd aan de hand van gelogde signalen en metingen, en vervolgens samengevoegd tot één geheel. Met behulp van het model en de verworven inzichten worden de voorsturingen en regelingen van het proces verder verbeterd. Trefwoorden: automatisering, trekregeling, oven, modellering, MATLAB/Simulink, ArcelorMittal Gent.
Choose an application
De klassieke veldbussen binnen Volvo Car Gent worden geleidelijk aan vervangen door PROFINET. Hierdoor staan de onderhoudsafdelingen voor nieuwe uitdagingen: zij moeten op zoek naar methodes om ethernetgebaseerde netwerken te onderhouden. Deze masterproef beschrijft de PROFINET-technologie en de manier waarop efficiënte onderhoudsmaatregelen genomen kunnen worden. Algemene begrippen en verschillende protocollen binnen PROFINET worden toegelicht. Om meer inzicht te verwerven in de werking van PROFINET IO worden telegrammen opgenomen en geanalyseerd met Wireshark. Er werden testen uitgevoerd voor het vervangen van defecte toestellen zonder gebruik van een programmeertoestel: nieuwe toestellen krijgen een naam via een uitwisselbaar medium of rechtstreeks van de IO-controller op basis van de opgebouwde topologie. De meeste aandacht gaat naar de verschillende diagnosemogelijkheden. Uit de testen blijkt dat de PROFINET INspektor NT het meest uitgebreide toestel is voor het opsporen van communicatiefouten. Zowel de PROFINET INspektor NT als de TH LINK werden in het PROFINET-netwerk van “Inside Clear Coat” uitgetest. De PROFINET INspektor NT werd gebruikt om de communicatiekwaliteit te meten en om de telegrammen voor en na fouten te loggen. Van de TH LINK is de extra gegenereerde netwerkbelasting gemeten.
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|