Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Actueel wordt in de jeugdhulpverlening sterk de nadruk gelegd op het betrekken van clinten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet nduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - clinten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele Benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland. De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - clinten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat Maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of het gaat om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland.
#A0405A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 186.2 Kinderopvang --- Assistance à la jeunesse --- Jeugdwerk --- Jeugdparticipatie --- inclusie --- Jeugdhulpverlening --- S20080196.JPG --- Jeugdparticipatie. --- Jeugdzorg. --- Jeugdwerk- en beleid. --- Sociale agogiek --- 323 --- communicatie --- jeugdbescherming --- jongeren --- kinderen --- Communicatie --- Inclusief onderwijs --- Participatie --- maatschappelijk werk --- jeugdhulpverlening --- kinderopvang --- Orthopedagogiek --- jeugdzorg --- welzijnswerk, methoden --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 362.7 --- 361.1 --- Sociology of education --- sociale participatie --- Sociology of social care --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Jeugdzorg --- inclusief onderwijs
Choose an application
Actueel wordt de bijzondere jeugdzorg hervormd naar een integrale jeugdhulpverlening, waarin de verschillende sectoren die op jeugdzorg betrokken zijn beter op elkaar moeten worden afgestemd, om tot een meer vraaggerichte zorg te komen. Deze ontwikkeling wordt overwegend gezien als een vooruitgangsbeweging naar een meer emancipatorische jeugdzorg. In dit boek worden de grondconcepten van deze ontwikkeling en van de bijzondere jeugdzorg zowel in de praktijk als maatschappelijk en historisch geanalyseerd. De auteur komt tot de vaststelling dat de ontwikkeling naar een integrale jeugdhulp niet enkel kan gelezen worden als een vernieuwing, maar ook als een voortzetting van de krachtlijnen die de bijzondere jeugdzorg reeds kenmerken sinds de eerste wet op de kinderbescherming van 1912. Een steeds uitgebreidere preventienotie staat daarbij centraal, waarbij preventie niet enkel wordt gezien als het voorkomen van problemen, maar ook steeds meer als het voorkomen van 'bijzondere' hulpverlening. De bijzondere jeugdzorg komt daarbij eerder als een defensieve dan als een emancipatorische opvoeder naar voor, waarbij de nadruk in het debat over de bijzondere jeugdzorg ligt op het organisatorisch sturen van de hulpverlening eerder dan op de betekenis ervan voor de betrokken kinderen en ouders.Deze studie wil inzicht bieden in de steeds terugkerende dynamiek van een 'falende' jeugdzorg door stil te staan bij zowel de ontwikkelingen inzake overheidsbeleid als de rol van de hulpverlening zelf.
Jeugdzorg --- Jeugdzorg. --- Vlaanderen. --- jeugdhulpverlening --- Educational sciences --- jeugdbescherming --- opvoeding --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 364.442 --- Jeugdhulpverlening --- Onderzoek --- Opvoeding --- Rechten van het kind --- S2007667.JPG --- bijzondere jeugdbijstand --- 362.74 --- Dissertations [Academic ] --- Social work with youth --- Child welfare --- Child rearing --- Synthetic products --- Waste disposal --- Refuse and refuse disposal --- Environmental aspects --- Jeugdbescherming --- Integrale jeugdhulp --- Beleid --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Analyse --- Evaluatie --- Jongere --- Protection de la jeunesse --- Jeunesse --- Tutelle aux prestations sociales --- Enfants --- Flandre (Belgique) --- Protection policière --- Protection, assistance, etc.
Choose an application
Choose an application
BMLIK
Choose an application
Choose an application
In de jeugdhulpverlening wordt sterk de nadruk gelegd op het betrekken van cliënten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet éénduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - cliënten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland
Jeugdhulpverlening --- Vlaanderen --- Historiek --- Participatie --- Overzicht --- Integrale jeugdhulp --- Kinderparticipatie --- Inclusief onderwijs --- Communicatie --- Luisteren
Choose an application
Het sociaal werk wordt steeds vaker geconfronteerd met de vraagnaar rationalisering en vooral naar overrationalisering. Dit uitzich in een amalgaan aan procedures, protocollen, richtlijnen,methodes en regels die proberen om het sociaal werk voor testructureren. In dit boek lichten de auteurs toe hoe deze tendensis ontstaan, welke gevolgen hij heeft en hoe sociaal werkers ermeeomgaan in hun dagelijkse praktijk. Op basis hiervan pleitende auteurs dan ook voor een ontgrenzende benadering van sociaalwerk als een Blije Sisyfus.Het boek combineert theoretische concepten zoals discretionaireruimte, verantwoording, transparantie en ambiguïteit met praktijkvoorbeeldendie spruiten uit wetenschappelijk onderzoek.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044135657
psychosociale hulpverlening --- professionaliteit --- beroepsuitoefening --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- elektronische informatievoorziening --- sociaal werk --- 361.3 --- Sociale welzijnszorg --- Sociaal werk --- Jeugdhulpverlening --- Procedures --- Rationalisatie --- Bureaucratie --- Sociaal werk (beroep) --- Procedure --- Rationalisering (organisatie)
Choose an application
In beleid en praktijk van sociaal werk ligt actueel een bijzondere nadruk op de bevordering van zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, of korter gezegd: op alles wat onder de noemer van 'autonomie' kan worden gevat. Dit uit zich bijvoorbeeld in de introductie van persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap, en de idee om dit ook in andere beleidsdomeinen door te trekken.Dit boek bouwt op concepten uit de 'capabilitybenadering' en op wetenschappelijk onderzoek waarbinnen maatschappelijk werkers, directeurs van zorgvoorzieningen en mensen met een verstandelijke beperking zich verhouden tot de concepten autonomie en keuze.De auteurs pleiten ervoor om autonomie als een gelaagd begrip te zien dat meerdere interpretaties en betekenissen in zich draagt dan louter 'zelfregie'. Want niet in onafhankelijkheid ontspruiten nieuwe handelingsmogelijkheden en oplossingen voor complexe problemen, maar in het nemen van ruimte om samen te dromen en verwonderd te zijn. Dit maakt een relationele invulling van autonomie tastbaar voor onderzoekers, beleidsmakers, sociaal werkers en studenten.(gompel-svacina.eu/product/hoe-weten-wat-te-willen/?fbclid=IwAR3HOXCfFcT8tWgr8f03eduqMX7m4boOsHjOV19qPeq1eg9hAz-hLmHYtpY)
Sociaal werk (beroep) --- Zelfredzaamheid --- Autonomie --- Capability approach --- Zelfregie --- Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- autonomie --- methoden van het sociaal werk
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|