Listing 1 - 10 of 79 << page
of 8
>>
Sort by

Book
Participatief werken in de jeugdhulpverlening.
Author:
ISBN: 9038205708 Year: 2004 Publisher: Gent Academia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actueel wordt in de jeugdhulpverlening sterk de nadruk gelegd op het betrekken van clinten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet nduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - clinten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele Benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland. De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - clinten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat Maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of het gaat om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland.


Book
De bijzondere jeugdzorg als opvoeder
Author:
ISBN: 9789038210254 9038210256 Year: 2006 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actueel wordt de bijzondere jeugdzorg hervormd naar een integrale jeugdhulpverlening, waarin de verschillende sectoren die op jeugdzorg betrokken zijn beter op elkaar moeten worden afgestemd, om tot een meer vraaggerichte zorg te komen. Deze ontwikkeling wordt overwegend gezien als een vooruitgangsbeweging naar een meer emancipatorische jeugdzorg. In dit boek worden de grondconcepten van deze ontwikkeling en van de bijzondere jeugdzorg zowel in de praktijk als maatschappelijk en historisch geanalyseerd. De auteur komt tot de vaststelling dat de ontwikkeling naar een integrale jeugdhulp niet enkel kan gelezen worden als een vernieuwing, maar ook als een voortzetting van de krachtlijnen die de bijzondere jeugdzorg reeds kenmerken sinds de eerste wet op de kinderbescherming van 1912. Een steeds uitgebreidere preventienotie staat daarbij centraal, waarbij preventie niet enkel wordt gezien als het voorkomen van problemen, maar ook steeds meer als het voorkomen van 'bijzondere' hulpverlening. De bijzondere jeugdzorg komt daarbij eerder als een defensieve dan als een emancipatorische opvoeder naar voor, waarbij de nadruk in het debat over de bijzondere jeugdzorg ligt op het organisatorisch sturen van de hulpverlening eerder dan op de betekenis ervan voor de betrokken kinderen en ouders.Deze studie wil inzicht bieden in de steeds terugkerende dynamiek van een 'falende' jeugdzorg door stil te staan bij zowel de ontwikkelingen inzake overheidsbeleid als de rol van de hulpverlening zelf.


Book
Contactcomité van Organisaties voor jeugdzorg : jaarboek 2000-2001
Author:
ISBN: 9038204256 Year: 2002 Publisher: Gent : Academia Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
De bijzondere jeugdzorg als opvoeder
Author:
Year: 2006 Publisher: Gent : Academia Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

BMLIK


Book
De bijzondere jeugdzorg als opvoeder
Author:
ISBN: 9038210254 Year: 2003 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Participatief werken in de jeugdhulpverlening
Author:
ISBN: 9789038205700 Year: 2003 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de jeugdhulpverlening wordt sterk de nadruk gelegd op het betrekken van cliënten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet éénduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - cliënten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland


Book
De mythe van rationalisering : over creativiteit en ambiguïteit in het sociaal werk
Authors: ---
ISBN: 9789044135657 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het sociaal werk wordt steeds vaker geconfronteerd met de vraagnaar rationalisering en vooral naar overrationalisering. Dit uitzich in een amalgaan aan procedures, protocollen, richtlijnen,methodes en regels die proberen om het sociaal werk voor testructureren. In dit boek lichten de auteurs toe hoe deze tendensis ontstaan, welke gevolgen hij heeft en hoe sociaal werkers ermeeomgaan in hun dagelijkse praktijk. Op basis hiervan pleitende auteurs dan ook voor een ontgrenzende benadering van sociaalwerk als een Blije Sisyfus.Het boek combineert theoretische concepten zoals discretionaireruimte, verantwoording, transparantie en ambiguïteit met praktijkvoorbeeldendie spruiten uit wetenschappelijk onderzoek.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044135657


Book
Hoe weten wat te willen : over autonomie, dromen en waarom het sociaal werk niet zonder kan
Authors: ---
ISBN: 9789463713627 946371362X Year: 2022 Publisher: Antwerpen/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In beleid en praktijk van sociaal werk ligt actueel een bijzondere nadruk op de bevordering van zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, of korter gezegd: op alles wat onder de noemer van 'autonomie' kan worden gevat. Dit uit zich bijvoorbeeld in de introductie van persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap, en de idee om dit ook in andere beleidsdomeinen door te trekken.Dit boek bouwt op concepten uit de 'capabilitybenadering' en op wetenschappelijk onderzoek waarbinnen maatschappelijk werkers, directeurs van zorgvoorzieningen en mensen met een verstandelijke beperking zich verhouden tot de concepten autonomie en keuze.De auteurs pleiten ervoor om autonomie als een gelaagd begrip te zien dat meerdere interpretaties en betekenissen in zich draagt dan louter 'zelfregie'. Want niet in onafhankelijkheid ontspruiten nieuwe handelingsmogelijkheden en oplossingen voor complexe problemen, maar in het nemen van ruimte om samen te dromen en verwonderd te zijn. Dit maakt een relationele invulling van autonomie tastbaar voor onderzoekers, beleidsmakers, sociaal werkers en studenten.(gompel-svacina.eu/product/hoe-weten-wat-te-willen/?fbclid=IwAR3HOXCfFcT8tWgr8f03eduqMX7m4boOsHjOV19qPeq1eg9hAz-hLmHYtpY)


Article
Het A-document en het symbolisch geloof in een objectiverende hulpverlening
Authors: ---
Year: 2015

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Ombudsfuncties in de gezondheidszorg
Authors: ---
Year: 1991

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 79 << page
of 8
>>
Sort by