Narrow your search
Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Spreken en luisteren
Author:
ISBN: 9001757618 9001757626 Year: 2001 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een didactiek voor het onderwijs in spreken en luisteren. Hoe leer je kinderen de vaardigheden aan die nodig zijn om allerlei monologen, tweegesprekken en groepsgesprekken te voeren? De leerstof voor lessen in spreken en luistern komt aan bod aan de hand van een handig didactisch model waarin de vaardigheden van spreken en luisteren gecombineerd worden. Uitgebreid wordt aan de hand van een basismodel voor lessen en aansprekende lesvoorbeelden ingegaan op de praktijk van het lesgeven. Spreken en luisteren komt daarin altijd gecombineerd aan bod in voor kinderen betekenisvolle situaties. (Bron: covertekst)


Book
Spreken en luisteren
Author:
ISBN: 900175760X Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze geheel herziene uitgave van Spreken en luisteren, biedt een didactiek waarin wordt uitgegaan van allerlei dagelijkse situaties in en buiten de school waarin kinderen hun competentie spreken en luisteren moeten inzetten. Zulke situaties doen zich in de loop van een schoolweek veelvuldig voor bij allerlei vak-vormingsgebieden. Door gebruik te maken van die situaties bij onder meer de zaakvakken en rekenen kunnen kinderen oefenen in het voeren van monologen, dialogen en groepsgesprekken. Ook samenwerkend leren, drama en filosoferen met kinderen kunnen daarin benut worden. Door naast de vakinhoudelijke aspecten gericht aandacht te geven aan het uitvoeren van de competenties voor spreken en luisteren leren kinderen op een vanzelfsprekende manier in betekenisvolle situaties. Via instructievormen als modelling, reflecteren en aanwijzingen geven kan de leerkracht gericht ingrijpen op de uitvoering van de vaardigheden. Het boek biedt onder meer een indeling van de competenties voor sprek


Book
Begrijpend lezen
Author:
ISBN: 9001757731 Year: 2001 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Begrijpend lezen : Taal & Didactiek
Author:
ISBN: 9789001810139 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek, speciaal geschreven voor Pabo-studenten, geeft een uitgebreide didactiek van het begrijpend lezen voor de basisschool. Er is veel aandacht voor de wijze waarop begrijpend lezen een plaats kan krijgen in het leven en denken van kinderen zodat ze bewust en verantwoord met teksten leren omgaan. Ook de manier waarop je met allerlei tekstsoorten kunt werken en begrijpend lezen een plaats kunt geven in andere vakken (bijv. bij thematisch onderwijs) krijgt aandacht. Met dit boek heb je niet alleen een overzicht van wat er kom kijken bij begrijpend lezen, maar kun je ook zelf aantrekkellijke lessen ontwerpen die doelgericht werken aan het vergroten van de leesvaardigheden van de kinderen. Daarmee kun je je in competenties voor het verzorgen van onderwijs in begrijpend lezen op een niveau brengen van een competente leraar basisonderwijs. De volgende onderwerpen komen onder meer aan de orde: -leerstofordening en doelstellingen - toetsen en zorgverbreding - kleuters en begrijpend lezen - thematisch werken . Bij elk hoofdstuk zijn opdrachten geformuleerd en zijn voorbeelden opgenomen om de stof te verduidelijken. Begrijpend lezen sluit naadloos aan op de landelijke kennisbasis en de verplichte kennistoets. Het boek maakt onderdeel uit van de serie Taal & Didactiek (Bron: covertekst)


Book
Begrijpend lezen
Author:
ISBN: 9789001702298 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Spreken over preken : met gemeente, kerkenraad en collega's.
Author:
ISBN: 9023916220 Year: 2004 Publisher: Zoetermeer Boekencentrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
101 dingen die je moet weten voor je leraar wordt
Author:
ISBN: 9789023924227 Year: 2009 Publisher: Zoetermeer Boekencentrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Leerkracht: over de kracht van blijven leren
Authors: ---
ISBN: 9001584314 Year: 2002 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkracht gaat uit van de kracht die ieder in zich heeft om zich te ontwikkelen. Met dit boek kunnen leerkrachten in duo's of met het hele team samenwerken aan het verbeteren van hun eigen functioneren, aan een hechter team en een betere school. Het boek biedt een uitgewerkte leerlijn met tal van handvatten om leerkracht uit te oefenen ook in minder ideale omstandigheden. De kern van alle verbetering is de leerkracht, de man of de vrouw voor de klas. Bij hem of haar begint het. De aangeboden werkvormen vormen de bedding waarbinnen verbeteringen in de school in een stroomversnelling kunnen raken. In die bedding kan gewerkt worden aan allerlei onderwerpen rond kwaliteit zoals beter samenwerken, het adaptief werken, effectief lesgeven of vormgeven van een missie. Naast praktische informatie voor de leerkracht waarmee hij of zij direct aan de slag kan, is er een extra lijn met informatie waarmee de schoolleider het leerproces kan verdiepen en faciliteren. In een aantal cases worden voorbeelden van de praktijk van werken geschetst. Een uitgebreide lijst met bronnen stimuleert het verder leren.


Book
Competentiegericht taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001757693 9789001757694 Year: 2005 Publisher: Groningen/Houten Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiegericht taalonderwijs is een brede introductie in de vorm van een handboek, speciaal voor de propedeuse. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 legt de noodzakelijk theorie uit op een manier die weinig voorkennis veronderstelt. Deel 2 bevat uitgewerkte voorbeelden van taalactiviteiten aan de hand van gangbare methoden. Steeds worden opdrachten gegeven waarmee de student zijn eigen vorderingen in het verwerven van competenties kan volgen. (wr)Het boek houdt optimaal rekening met het feit dat veel pabo's verschillende instroomroutes hanteren. Competentiegericht taalonderwijs hanteert bij de stof vier niveaus; methodelessen verzorgen, zelf lessen ontwerpen, adaptief denken en ontwerpen en uitvoeren van lessenseries en thematische activiteiten. Afhankelijk van de kennis en ervaring van de student kan hij op een van deze niveaus insteken. Scorelijsten helpen bij het vaststellen van het beginniveau. Daarna kan de student kiezen voor een route om een niveau hoger te komen. Daarvoor geeft het boek negen uitgewerkte voorbeeldlessen, met de noodzakelijke taalcompetenties die bij dat niveau horen. Studenten verantwoorden hun prestaties aan de hand van portfolio-opdrachten. Op basis hiervan kan de docent beoordelen of hij een niveau hoger aankan. Het boek geeft vervolgens van dat niveau de werkwijze aan en de bronnen die de student kan raadplegen. Zo is het boek flexibel inzetbaar en zijn de noodzakelijke kennis en vaardigheden gewaarborgd. Competentiegericht taalonderwijs sluit bovendien uitstekend aan bij verdiepingsmateriaal uit bijvoorbeeld de serie Taal & Didactiek. Competentiegericht taalonderwijs is een brede introductie speciaal voor de lerarenopleiding. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 legt de noodzakelijk theorie uit op een manier die weinig voorkennis veronderstelt. Deel 2 bevat uitgewerkte voorbeelden van taalactiviteiten aan de hand van gangbare methoden. Steeds worden opdrachten gegeven waarmee de student zijn eigen vorderingen in het verwerven van competenties kan volgen. Competentiegericht taalonderwijs hanteert vier niveaus; methodelessen verzorgen, zelf lessen ontwerpen, adaptief denken en ontwerpen en uitvoeren van lessenseries en thematische activiteiten. Het boek biedt negen uitgewerkte voorbeeldlessen, met de noodzakelijke taalcompetenties die bij dat niveau horen.


Book
Taal en kleuters
Authors: ---
ISBN: 9001757723 900175774X Year: 2001 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Theoretische achtergronden en praktische werkvormen voor leerkrachten om op een verantwoorde wijze taalactiviteiten te ontplooien bij kleuters.Mac SteenaartIn dit deeltje uit de serie 'Taal & didactiek' wordt ingegaan op de achtergronden van taalontwikkeling bij kleuters. De auteurs zien deze groep als groep die op de basisschool toch anders moeten worden benaderd. De didactiek moet worden afgestemd op de spelende manier waarop kleuters hun wereld ontdekken. Aan de hand van heel veel praktijkvoorbeelden wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven aan de doelgroep (die in het boek met 'je' wordt aangesproken), studenten van de pabo en leerkachten van de onderbouw basisschool. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan praktische zaken (tips, lessuggesties, werkvormen). Het taalgebruik is niet moeilijk, maar de uitvoering wat zakelijk: heel veel tekst, veel paragrafen, opdrachten en kleine zwartwitfoto's. Bevat inhoudsopgave, literatuuroverzicht en een trefwoordenregister.© NBD Biblio

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by